8
Victor Vasarely | "Ko Noh"
Estymacja:
75,000 zł - 100,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna
Artysta
Victor Vasarely (1906 - 1997)
Wymiary
69 x 54 cm
Kategoria
Opis
asamblaż/drewno, plexi, 69 x 54 cm, na odwrociu naklejka z sygnaturą oraz opisem wypełnionym pismem maszynowym: ‘EDITION MAT | OEUVRES D’ART MULTIPLIEES | Nom de l’Artiste: Victor Vasarely | Nom de l’oeuvre: Ko Noh | No. 19/00 Vasarely’
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Powojenne techniki produkcji oraz powielania dzieł sztuki umożliwiły ziszczenie awangardowych marzeń o jej udostępnieniu szerokiej publiczności. Jednym ze sposobów na rozwój pasji kolekcjonerskich w rozwijającym się społeczeństwie konsumpcyjnym było tworzenie przestrzennych obiektów sztuki w edycji, czyli tzw. multipli. Obiekty w seriach tworzyli m. in. Victor Vasarely, którego relief prezentujemy w niniejszym katalogu. Powstał on w ramach współpracy artysty z założonymi przez Daniela Spoerri Edition MAT - multiplication d’art transformable, w ramach których szwajcarski artysta udostępniał prace cenionych oraz początkujących artystów związanych z ruchem sztuki optycznej i kinetycznej, a także nowego realizmu, fluxusu czy pop artu. Prace wykonywane w "domowej skali" często operowały formą iluzji i wibracji optycznych, a także wartościami haptycznymi, poprzez zastosowanie różnorodnej faktury i materiałów. Tak też jest w przypadku prezentowanego obiektu, wykonanego z żeberkowanego szkła akrylowego (plexi), zbudowanego z wielu płaszczyzn, zdających się wibrować i mienić wraz z ruchem widza wobec pracy. Poza Danielem Spoerri popularyzatorką multipli była współpracująca z Vasarely’m od początku jego kariery słynna paryska galerzystka Denise Rene. W jednym z wywiadów opowiadała o trudnościach w określeniu optymalnej liczby edycji: gdy jest ich zbyt wiele, publiczność się nimi zachłystuje; gdy jest ich za mało, stają się zbyt drogie i trudniej się sprzedają. Jedno jest pewne: muszą być zawsze sygnowane. Vasarely nie zawsze podzielał jej przekonania – twierdził bowiem, że ważniejsza jest oryginalność idei aniżeli jej materialnego wytworu. Niemniej jednak sygnował zdecydowaną większość swoich prac.
Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.
Description:
"Ko Noh"
assemblage/plexiglass, wood, 69 x 54 cm; on the reverse a sticker with signature and description of the work: ‘EDITION MAT | OEUVRES D’ART MULTIPLIEES | Nom de l’Artiste: Victor Vasarely | Nom de l’oeuvre: Ko Noh | No. 19/00 Vasarely’,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Powojenne techniki produkcji oraz powielania dzieł sztuki umożliwiły ziszczenie awangardowych marzeń o jej udostępnieniu szerokiej publiczności. Jednym ze sposobów na rozwój pasji kolekcjonerskich w rozwijającym się społeczeństwie konsumpcyjnym było tworzenie przestrzennych obiektów sztuki w edycji, czyli tzw. multipli. Obiekty w seriach tworzyli m. in. Victor Vasarely, którego relief prezentujemy w niniejszym katalogu. Powstał on w ramach współpracy artysty z założonymi przez Daniela Spoerri Edition MAT - multiplication d’art transformable, w ramach których szwajcarski artysta udostępniał prace cenionych oraz początkujących artystów związanych z ruchem sztuki optycznej i kinetycznej, a także nowego realizmu, fluxusu czy pop artu. Prace wykonywane w "domowej skali" często operowały formą iluzji i wibracji optycznych, a także wartościami haptycznymi, poprzez zastosowanie różnorodnej faktury i materiałów. Tak też jest w przypadku prezentowanego obiektu, wykonanego z żeberkowanego szkła akrylowego (plexi), zbudowanego z wielu płaszczyzn, zdających się wibrować i mienić wraz z ruchem widza wobec pracy. Poza Danielem Spoerri popularyzatorką multipli była współpracująca z Vasarely’m od początku jego kariery słynna paryska galerzystka Denise Rene. W jednym z wywiadów opowiadała o trudnościach w określeniu optymalnej liczby edycji: gdy jest ich zbyt wiele, publiczność się nimi zachłystuje; gdy jest ich za mało, stają się zbyt drogie i trudniej się sprzedają. Jedno jest pewne: muszą być zawsze sygnowane. Vasarely nie zawsze podzielał jej przekonania – twierdził bowiem, że ważniejsza jest oryginalność idei aniżeli jej materialnego wytworu. Niemniej jednak sygnował zdecydowaną większość swoich prac.
Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.
Description:
"Ko Noh"
assemblage/plexiglass, wood, 69 x 54 cm; on the reverse a sticker with signature and description of the work: ‘EDITION MAT | OEUVRES D’ART MULTIPLIEES | Nom de l’Artiste: Victor Vasarely | Nom de l’oeuvre: Ko Noh | No. 19/00 Vasarely’,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
asamblaż/drewno, plexi
Sygnatura
na odwrociu naklejka z sygnaturą oraz opisem wypełnionym pismem maszynowym: ‘EDITION MAT | OEUVRES D’ART MULTIPLIEES | Nom de l’Artiste: Victor Vasarely | Nom de l’oeuvre: Ko Noh | No. 19/00 Vasarely’
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Niemcy