7
Victor Vasarely | "Planetary Folklore Particpations No. 1", 1969
Estymacja:
8,000 zł - 10,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna
Artysta
Victor Vasarely (1906 - 1997)
Wymiary
50,5 x 50,5 cm
Kategoria
Opis
technika własna/papier, 50,5 x 50,5 cm, na odwrociu naklejka z opisem pracy: 'Vasarely Planetary Folklore Participations No. 1 | 1969 | box number: | 506' oraz sygnowany, wydawnictwo Wiliam Wise i Éditions Pyra, Szwajcaria oraz Éditions Denise René, Paryż
edycja 506/3000
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Obiekt Victora Vasarely’ego łączy w sobie kilka aspektów symptomatycznych zarówno dla tego artysty, jak i dla szeroko rozumianej kultury przełomu lat 60. i 70. XX wieku. Zestaw składający się z umieszczonych na metalowej tablicy 390 kolorowych, okrągłych i kwadratowych klocków, składających się na 195 ‘jednostek plastycznych’ będących de facto magnesami z tworzywa sztucznego; trzech grafik – zaprojektowanych przez artystę schematów reprodukowanych na kalce oraz plansz umożliwiających zapis własnych kompozycji użytkownikom przypomina z jednej strony wiekopomne – i późniejsze o ponad 5 lat – dzieło innego wielkiego Węgra, Ernő Rubika, z drugiej zaś wpisuje się w konceptualne zabiegi i gry artystów takich jak zafascynowany dokonaniami cybernetyki i kombinatoryki Ryszard Winiarski czy choćby Tadeusz Kantor, który w tym czasie również uległ fascynacji partycypacyjnym potencjałem sztuki. Sam Vasarely, wykształcony w duchu Bauhausu i konstruktywizmu w budapeszteńskim Muhely, był przede wszystkim grafikiem i twórcą sztuki użytkowej – malarstwo sztalugowe podjął dopiero w wieku 39 lat, po 15 latach pracy zawodowej. Tytuł pracy, ‘Planetarny folklor’, zdradza jednocześnie dwa punkty odniesienia kluczowe dla twórczości Vasarely’ego: masowość i kosmos. Edycja, powstała w roku, kiedy to pierwszy człowiek stanął na powierzchni Księżyca, limitowana była aż do 3000 egzemplarzy, z których każdy był sygnowany przez artystę. Znalazła zastosowanie nie tylko w galeriach, muzeach i prywatnych kolekcjach, ale również w szkołach czy szpitalach, realizując marzenie artysty o upowszechnieniu jego sztuki.
Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.
Description:
"Planetary Folklore Particpations No. 1", 1969
mixed media/paper, 50.5 x 50.5 cm; on the reverse the sticker with the description: 'Vasarely Planetary Folklore Participations No. 1 | 1969 | box number: | 506' and the author's signature, publishing house Wiliam Wise i Éditions Pyra, Switzerland oraz Éditions Denise René, Paris
edition 506/3000
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
edycja 506/3000
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Obiekt Victora Vasarely’ego łączy w sobie kilka aspektów symptomatycznych zarówno dla tego artysty, jak i dla szeroko rozumianej kultury przełomu lat 60. i 70. XX wieku. Zestaw składający się z umieszczonych na metalowej tablicy 390 kolorowych, okrągłych i kwadratowych klocków, składających się na 195 ‘jednostek plastycznych’ będących de facto magnesami z tworzywa sztucznego; trzech grafik – zaprojektowanych przez artystę schematów reprodukowanych na kalce oraz plansz umożliwiających zapis własnych kompozycji użytkownikom przypomina z jednej strony wiekopomne – i późniejsze o ponad 5 lat – dzieło innego wielkiego Węgra, Ernő Rubika, z drugiej zaś wpisuje się w konceptualne zabiegi i gry artystów takich jak zafascynowany dokonaniami cybernetyki i kombinatoryki Ryszard Winiarski czy choćby Tadeusz Kantor, który w tym czasie również uległ fascynacji partycypacyjnym potencjałem sztuki. Sam Vasarely, wykształcony w duchu Bauhausu i konstruktywizmu w budapeszteńskim Muhely, był przede wszystkim grafikiem i twórcą sztuki użytkowej – malarstwo sztalugowe podjął dopiero w wieku 39 lat, po 15 latach pracy zawodowej. Tytuł pracy, ‘Planetarny folklor’, zdradza jednocześnie dwa punkty odniesienia kluczowe dla twórczości Vasarely’ego: masowość i kosmos. Edycja, powstała w roku, kiedy to pierwszy człowiek stanął na powierzchni Księżyca, limitowana była aż do 3000 egzemplarzy, z których każdy był sygnowany przez artystę. Znalazła zastosowanie nie tylko w galeriach, muzeach i prywatnych kolekcjach, ale również w szkołach czy szpitalach, realizując marzenie artysty o upowszechnieniu jego sztuki.
Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.
Description:
"Planetary Folklore Particpations No. 1", 1969
mixed media/paper, 50.5 x 50.5 cm; on the reverse the sticker with the description: 'Vasarely Planetary Folklore Participations No. 1 | 1969 | box number: | 506' and the author's signature, publishing house Wiliam Wise i Éditions Pyra, Switzerland oraz Éditions Denise René, Paris
edition 506/3000
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
technika własna/papier
Sygnatura
na odwrociu naklejka z opisem pracy: 'Vasarely Planetary Folklore Participations No. 1 | 1969 | box number: | 506' oraz sygnowany
Literatura
Victor Vasarely, Catalogue raisonne 2. Multiples. Spatials and remarkable works, red. Pedro Benavides, Michele Vasarely, Caracas 2015, s. 24 (il.), 45-46 (il.); Magdalena Holzhey, Vasarely, Kolonia 2005,; s. 8 (il.)