Powrót do DESA.PL
3 of Liczba obiektów: 126
3
Fernand Léger | Martwa natura z samowarem, 1952
Estymacja:
5,500 zł - 7,000 zł
Sprzedane
4,800 zł
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna
Artysta
Fernand Léger (1881 - 1955)
Wymiary
40 x 50 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
litografia/papier, 40 x 50 cm (arkusz), sygnowany p.d. na płycie: 'F.L 52 | F. Leger' oraz opisany l.d. ołówkiem: '91/300'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Fernand Léger to artysta wymieniany jednym tchem po Picassie i Braque’u, współtwórca awangardowej rewolucji w sztuce początków XX w., wybitny pedagog, który wywarł znaczący wpływ na wielu twórców, w tym licznie studiujących w jego paryskiej pracowni (będącej jednocześnie szkołą) Polaków. Do jego uczniów zaliczali się m.in. Louise Bourgeois czy Lech Kunka. Artysta przyjaźnił się z awangardowym poetą Janem Brzękowskim, współtwórcą łódzkiego Muzeum Sztuki – jednej z pierwszych tego typu placówek na świecie, wyspecjalizowanej w kolekcjonowaniu i ekspozycji sztuki nowoczesnej i awangardowej. To dzięki Brzękowskiemu prace francuskiego mistrza trafiły do kolekcji muzeów w Łodzi i Krakowie.
Prezentowana na łamach niniejszego katalogu praca powstała w roku 1952 – znaczącym przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze powiem, w tym roku bowiem, po śmierci pierwszej żony, Jeanne-Augustine Lohy, Léger ożenił się z malarką Nadią Chodasiewicz-Grabowską, uczennicą Władysława Strzemińskiego, Kazimierza Malewicza i Miłosza Kotarbińskiego, samego Légera i Amadée Ozenfanta, animatorką paryskiego i warszawskiego środowiska artystycznego, redaktorką i fundatorką pisma "L’Art Contemporain – Sztuka Współczesna".
Jednocześnie zaś rok ten był znaczący z punktu widzenia międzynarodowej kariery Légera – artysta odsłonił wówczas dwa murale swojego projektu w Sali Zgromadzenia Ogólnego w głównej siedzibie ONZ w Nowym Jorku. Nie była to jednak pierwsza tego typu prestiżowa realizacja po drugiej stronie oceanu – w 1938 roku, po indywidualnej wystawie w MoMA trzy lata wcześniej, artysta podjął się opracowania dekoracji apartamentu Nelsona Rockefellera, biznesmena, polityka i kolekcjonera sztuki, zarządzającego słynnym Rockefeller Center.
Pochodzącą z teki "Contrastes" martwą naturę określa charakterystyczny dla Légera gruby, czarny kontur nadający kompozycji dozy monumentalizmu. Typowe dla artysty jest również swoiste horror vacui – nagromadzenie przedmiotów i postaci, wywodzące się prawdopodobnie z doświadczeń kubizmu i futuryzmu. Nie wiemy dokładnie, jaki związek ma prezentowany na pierwszym planie samowar z żaglowcem wypełniającym całe tło. Dość przypadkowe zestawienie motywów nadaje kompozycji posmak egzotyki, sprawiając jednocześnie wrażenie fragmentu większej całości, być może architektonicznego panneau.
W latach 20. XX wieku był dominującą osobowością artystyczną epoki. Od 1910 w odpowiedzi na kubizm, malował prawie monochromatyczne kompozycje, złożone ze zgeometryzowanych, cylindrycznych, uproszczonych form, łatwo czytelnych w swym swoistym realizmie. Budował z nich wyraziste kompozycje, początkowo związane z kultem cywilizacji technicznej, maszyny i przemysłu, potem ogólniej z codziennym życiem przeciętnych ludzi. Znamienne dla jego dzieł jest współgranie mocnej, płynnej kreski konturu ściśle zamykającego przedstawiane formy, z plamami czystego koloru. Ok. 1924 artysta zainteresował się architekturą i malarstwem ściennym: tworzył dekoracyjne kompozycje, nierzadko monumentalnych rozmiarów. Współpracował z twórcami puryzmu: Pierrem Jeanneretem i architektem Le Corbusierem. Projektował dekoracje teatralne, tkaniny, witraże i mozaiki, uprawiał rzeźbę, grafikę użytkową, zajmował się filmem i ceramiką. Był utalentowanym pedagogiem, teoretykiem i popularyzatorem sztuki.

Description:
Still life with a samovar, 1952
lithography/paper, 40 x 50 cm (sheet); signed lower right: 'F.L 52 | F. Leger' and described lower left: '91/300' (?),

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
litografia/papier
Sygnatura
sygnowany p.d. na płycie: 'F.L 52 | F. Leger' oraz opisany l.d. ołówkiem: '91/300'