52
Christer Strömholm | "Sebai", Pigalle, z cyklu: "Paris", 1954
Estymacja:
10,000 zł - 16,000 zł
Sprzedane
7,500 zł
Aukcja na żywo
Tylko dla dorosłych. Sztuka i erotyka
Artysta
Christer Strömholm (1918 - 2002)
Wymiary
27,8 x 20,5 cm
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy, 27,8 x 20,5 cm
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Dzielnica Pigalle - miejsce nocnych uciech Paryża, miejsce z historią i legendą. Właśnie tą częścią miasta zafascynował się szwedzki fotograf Christer Strömholm, który w 1946 roku przyjechał na studia do Paryża. Będąc we Francji, Strömholm zaczął fotografować aparatem wielkoformatowym. Dzięki niemu odnalazł możliwość wyrażania się w fotografii. Fotografie Strömholma powstające od połowy lat 50. sprzeciwiały się głównemu nurtowi reportażu fotograficznego, w którym fotograf miał być jedynie obiektywnym świadkiem. Dla Strömholma fotograf był zawsze zaangażowanym uczestnikiem wydarzeń. Strömholm przemierzał Pigalle z aparatem, traktując go jako narzędzie zapisujące obrazy w poetyckim pamiętniku. Jako jeden z nielicznych wtedy autorów często wybierał fotografowanie świata nocą. Na bohaterów swoich fotografii wybierał prostytutki, osoby transseksualne. Strömholm patrzył na nich bez uprzedzeń, z uwagą, przemycając wśród mroku namiętność i tajemnicę. Możemy je odnaleźć również na fotografii "Sebai" z 1954 roku prezentowanej na aukcji. Nad szklaną gablotą, w której leży długowłosa kobieta, trzymając na swoim ciele węża, pochyla się w zapatrzeniu mężczyzna. Jedynym światłem w tej scenie jest blask bijący z pojedynczej żarówki. Jej widok przywodzi na myśl kościelne krypty, do których pielgrzymują wierni, aby podziwiać relikwie świętych zamknięte szczelnie w sarkofagach. Scena dziwna i fascynująca zarazem, mroczna, choć nie przygnębiająca. Rozpoznawalny styl Christera Strömholma sprawił, że został on jednym z pierwszych szwedzkich fotografów, których prace stały się sławne na całym świecie. Strömholm mieszkał zarówno w Szwecji, jak i we Francji. Był założycielem legendarnej szkoły fotograficznej "Fotoskolan" w Sztokholmie w 1962 roku.
Description:
Sebai, Pigalle, from the "Paris" Cycle, 1954
gelatin-silver print/baryta paper, 27.8 x 20.5 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Dzielnica Pigalle - miejsce nocnych uciech Paryża, miejsce z historią i legendą. Właśnie tą częścią miasta zafascynował się szwedzki fotograf Christer Strömholm, który w 1946 roku przyjechał na studia do Paryża. Będąc we Francji, Strömholm zaczął fotografować aparatem wielkoformatowym. Dzięki niemu odnalazł możliwość wyrażania się w fotografii. Fotografie Strömholma powstające od połowy lat 50. sprzeciwiały się głównemu nurtowi reportażu fotograficznego, w którym fotograf miał być jedynie obiektywnym świadkiem. Dla Strömholma fotograf był zawsze zaangażowanym uczestnikiem wydarzeń. Strömholm przemierzał Pigalle z aparatem, traktując go jako narzędzie zapisujące obrazy w poetyckim pamiętniku. Jako jeden z nielicznych wtedy autorów często wybierał fotografowanie świata nocą. Na bohaterów swoich fotografii wybierał prostytutki, osoby transseksualne. Strömholm patrzył na nich bez uprzedzeń, z uwagą, przemycając wśród mroku namiętność i tajemnicę. Możemy je odnaleźć również na fotografii "Sebai" z 1954 roku prezentowanej na aukcji. Nad szklaną gablotą, w której leży długowłosa kobieta, trzymając na swoim ciele węża, pochyla się w zapatrzeniu mężczyzna. Jedynym światłem w tej scenie jest blask bijący z pojedynczej żarówki. Jej widok przywodzi na myśl kościelne krypty, do których pielgrzymują wierni, aby podziwiać relikwie świętych zamknięte szczelnie w sarkofagach. Scena dziwna i fascynująca zarazem, mroczna, choć nie przygnębiająca. Rozpoznawalny styl Christera Strömholma sprawił, że został on jednym z pierwszych szwedzkich fotografów, których prace stały się sławne na całym świecie. Strömholm mieszkał zarówno w Szwecji, jak i we Francji. Był założycielem legendarnej szkoły fotograficznej "Fotoskolan" w Sztokholmie w 1962 roku.
Description:
Sebai, Pigalle, from the "Paris" Cycle, 1954
gelatin-silver print/baryta paper, 27.8 x 20.5 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy
Proweniencja
- dom aukcyjny Villa Grisebach, Berlin; - kolekcja prywatna, Polska
Literatura
- Christer Strömholm, "Post Scriptum Christer Strömholm", wyd. Max Ström, 2012