Powrót do DESA.PL
9 of Liczba obiektów: 143
9
Edward Dwurnik | Czerwone tulipany, 2008
Estymacja:
22,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
50,000 zł
Aukcja na żywo
Tylko dla dorosłych. Sztuka i erotyka
Artysta
Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Wymiary
140 x 80 cm
Opis
olej/płótno, 140 x 80 cm, sygnowany i datowany p.d.: '2008| E. DWURNIK', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2008 | E. DWURNIK | CZERWONE | TULIPANY | NR: XXIII [w prostokącie] - 241 [w prostokącie]- 3882 -'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Motyw tulipanów jest jednym z bardziej rozpoznawalnych w twórczości Edwarda Dwurnika. Artysta malował je pojedynczo lub wypełniał nimi gęsto całe pole obrazowe, przedstawiając je w równych rzędach, jeden pod drugim. Najczęściej malowane były w intensywnych kolorach: w czerwieni, rzadziej w odcieniach żółcieni oraz okazjonalnie w błękitach. Niekiedy malarz posługiwał się dodatkowo impastową fakturą za pomocą której podkreślał sensualny charakter motywu. Malarz przez wiele lat przedstawiał wybrany kwiat na różne sposoby i prezentował ich kolejne warianty. Kwiaty w twórczości Dwurnika nie były jednak wyłącznie dekoracyjnym motywem czy oznaką zainteresowania artysty światem flory. Ten bardzo konwencjonalny temat, jakim jest w malarstwie przedstawienie kwiatów, u Dwurnika uzyskał aspekt erotyczny, a nawet seksualny. Tulipan w jego obrazach przedstawiony w umowny sposób, jedynie za pomocą uproszczonego kształtu kielicha z zaznaczonymi płatkami przy bliższym oglądzie zdaje się przypominać kobiece genitalia. Takie odczytanie tulipanów sugerował sam Dwurnik. Fakt powtarzania tego motywu przez malarza, powiązany z jego świadomością o przekazywaniu takich znaczeń przez obraz można uznać zatem za pewnego rodzaju intencjonalność znaczenia. Jak tłumaczył sam Dwurnik: "A to kielich kwiatka przypomina waginkę, a to kieliszek" (Edward Dwurnik, Matejko Polski współczesnej, "Newsweek", 05.12.2010, dostępny na https://www.newsweek.pl/edwarddwurnik-poznaj-jego-sztuke/86gm2em). Delikatny, subtelny, erotyczny wydźwięk tych prac czyni tulipany swojego rodzaju grą z widzem i jego zdolnościami percepcyjnymi. Różnią się one w znacznym stopniu od obrazów Dwurnika, które w otwarty sposób emanują seksualnością. Był to przykładowo obraz ukazujący "Sześćdziesiąt polskich kobiet masturbujących się na przystanku autobusowym". Dwurnik wykonywał również znacznie mniej prowokacyjne wizerunki nagich kobiet, wpisujące się w wielowiekową tradycję aktu. Przedstawienia aktów kobiecych w różnorodnych pozach pokazywały, że artysta jest w stanie podejmować zagadnienie erotyki na wiele sposobów: obrazoburczo, tradycyjnie, ale też nieco żartobliwie, aluzyjnie - jak w przypadku tulipanów.
Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". Obecnie zajmuje się też sztuką abstrakcyjną. W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.

Description:
The Red Tulips, 2008
oil/canvas, 140 x 80 cm; signed and dated lower right: '2008| E. DWURNIK', signed, dated and desrbibed on the back: '2008 | E. DWURNIK | CZERWONE | TULIPANY | NR: XXIII [in the rectangle] - 241 [in the rectangle]- 3882 -'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: '2008| E. DWURNIK'