42
Walery Eliasz Radzikowski | Zestaw ośmiu akwafort tatrzańskich
Estymacja:
12,000 zł - 16,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane!
Wymiary
20,1 x 15,4 cm
Kategoria
Opis
akwaforta/papier, 1. Baca, 1904. akwaforta/papier; 20,1 x 15,4 cm (arkusz), sygnowana na płycie p.d.: 'WRE', sygnowana poniżej odbitki ołówkiem p.d.: 'WE. Radzikowski'
2. Studium portretowe [Pejzaż tatrzański], koniec XIX w., akwaforta/papier,16 x 10,8 cm (arkusz), sygnowana ołówkiem p.d.: 'WERadzikowski'
3. Górski szlak, koniec XIX w., akwaforta/papier, 16 x 10,8 cm (arkusz), sygnowana ołówkiem p.d.: 'WEliasz Radzikowski'
4. Szałas, 1873, akwaforta/papier, 10,8 x 16 cm (arkusz), pl.: 215 x 280 mm; sygnowana na płycie, wewnątrz kompozycji l.d.: 'Walery Eliasz Tatry 1873 WRE', sygnowana poniżej ołówkiem p.d.: WEljasz Radzikowski'
5. Ziemianka, koniec XIX w., akwaforta/papier,15 x 17,8 cm (arkusz); sygnowana na płycie p.d.: 'Walery Eliasz', sygnowana poniżej ołówkiem p.d.:'WERadzikowski'
6. Kapliczka, 1904, akwaforta/papier, 21,4 x 16 cm (arkusz), sygnowana na płycie l.d.: 'WRE', sygnowana poniżej ołówkiem p.d.: 'WElasz Radzikowski'
7. Szałas, 1904, akwaforta/papier, 16 x 21,4 cm (arkusz), sygnowana na płycie p.d.: 'WRE', sygnowana ołówkiem p.d.: 'WERadzikowski'
8. Dom na stoku, 1904, akwaforta/papier, 21 x 16 cm (arkusz), sygnowana na płycie p.d.: 'WRE', sygnowana poniżej ołówkiem p.d.: 'WERadzikowski'. Grafika z teki akwafort "Studja z Tatr", 1904.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Zasługi Walerego Eljasza Radzikowskiego dla popularyzacji Tatr i rozwoju tamtejszej turystyki porównać by można jedynie z dokonaniami Tytusa Chałubińskiego, hrabiego Adama Zamoyskiego czy Stanisława Witkiewicza. Ów miłośnik Tatr opiewał Podhale w swojej wszechstronnej twórczości artystycznej (również fotograficznej), był wielkim jego znawcą, twórcą przewodników tatrzańskich, wytyczał szlaki turystyczne oraz współpracował z Towarzystwem Tatrzańskim przy budowie schronisk. "Walery Eljasz (1840-1905) - malarz rysownik i grafik, a od 1890 roku także fotograf - jak mało kto w tamtym czasie doceniał (i rejestrował) wszelkie przejawy twórczego zainteresowania Tatrami. (…) Specjalizował się w malarstwie historycznym i religijnym u Władysława Łuszczkiewicza w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie studiował w latach 1856-1862. Studia uzupełniał w Monachium (1862-1865), a w latach 1865-1866 odbywał podróże artystyczne po Europie i poznał wtedy w Dreźnie Józefa Ignacego Kraszewskiego. Pisarz wywarł pewien wpływ na późniejsze wybory artystyczne Eljasza, m.in. nauczył go techniki akwaforty i bodaj czy nie on zachęcił do malarstwa krajobrazowego, szczególnie tatrzańskiego, stawiając za wzór twórczość Aleksandra Calame'a. W 1866 roku Eljasz zorganizował przyjazd Kraszewskiego do Zakopanego, gdzie, mimo niepogody, zwiedzili doliny Kościeliską i Strążyską. Malarz bywał już w Tatrach wcześniej, ale od tamtego mniej więcej czasu stały się jego prawdziwą pasją. Rozwinął ikonografię tatrzańską: wprowadził do niej tematykę turystyczną, poszerzył też znacznie zakres motywów pejzażowych i góralskich. Jego tatrzańską spuściznę cechuje ilustracyjna dokładność (niejednokrotnie oparta na fotografii), przez co ma ona przede wszystkim dużą wartość dokumentalną. Notował wszystko, co się w Tatrach działo i co można było w nich zwiedzić. Jak żartobliwie i trafnie zauważył Jacek Woźniakowski, "był takim miłośnikiem i znawcą Tatr, że czasem nawet artystą był". Urok dziesiątek rysunków i grafik Eljasza płynie z nastroju swobodnej wędrówki -zwiedzania Tatr dla pięknych widoków i doznawania niepowtarzalnego uczucia wolności" (Teresa Jabłońska, Dobrańsze niż indziej Towarzystwo. Początki kolonii artystycznej w Zakopanem - od około 1870 do około 1910 roku, "Sztuki Piękne pod Tatrami", Zakopane 2015, s. 119). Prezentowane na aukcji akwaforty stanowią zapis tatrzańskich wrażeń Walerego Eljasza Radzikowskiego. Kwasoryty powstały począwszy od 1873 do 1904. Jeden z nich należy do słynnej teki akwafort zatytułowanej "Studja z Tatr" (1904).
Walery Eljasz Radzikowski był uczniem Władysława Łuszczkiewicza w krakowskiej SSP (1856-62). Pod wpływem jego twórczości zaczął malować kompozycje historyczne. Naukę malarstwa kontynuował w Monachium, gdzie specjalizował się w malarstwie akwarelowym w pracowni Teodora Horschelta (1862-65). Twórczość Radzikowskiego rozwijała się w dwóch nurtach tematycznych - do pierwszego należały kompozycje historyczne, inspirowane przeszłością narodową oraz literaturą piękną; do drugiego nurtu należało malarstwo pejzażowe, zwłaszcza widoki tatrzańskie.
Description:
Set of eight Tatra etchings
etching/paper, ;, 1. Shepherd, 1904. etching/paper; 20.1 x 15.4 cm (sheet), signed on the plate lower right: 'WRE', signed at the bottom with a pencil lower right: 'WE. Radzikowski'
2. Portrait [Tatra landscape], end of the 19th c., etching/paper, 16 x 10.8 cm (sheet), signed by pencil lower right: 'WERadzikowski'
3. Mountain road, end of the 19th c., etching/paper, 16 x 10.8 cm (sheet), signed by pencil lower right: 'WEliasz Radzikowski'
4. Chalet, 1873, etching/paper, 10.8 x 16 cm (sheet), signed, dated and described on the plate, within the composition lower left: 'Walery Eliasz Tatry 1873 WRE', signed at the bottom by pencil lower right: WEljasz Radzikowski'
5. Dug-out, end of the 19th c., etching/paper, 15 x 17.8 cm (sheet); signed on the plate lower right: 'Walery Eliasz', signed at the bottom by pencil lower right:'WERadzikowski'
6. Shrine, 1904, etching/paper, 21.4 x 16 cm (sheet), signed on the plate l.d.: 'WRE', signed at the bottom by pencil lower right: 'WElasz Radzikowski'
7. Chalet, 1904, etching/paper, 16 x 21.4 cm (sheet), signed on the plate lower right: 'WRE', signed by pencil lower right: 'WERadzikowski'
8. House at the hillside, 1904, etching/paper, 21 x 16 cm (sheet), signed on the plate lower right: 'WRE', signed at the bottom by pencil lower right: 'WERadzikowski'. Etching from the series "Studja z Tatr", 1904.
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
2. Studium portretowe [Pejzaż tatrzański], koniec XIX w., akwaforta/papier,16 x 10,8 cm (arkusz), sygnowana ołówkiem p.d.: 'WERadzikowski'
3. Górski szlak, koniec XIX w., akwaforta/papier, 16 x 10,8 cm (arkusz), sygnowana ołówkiem p.d.: 'WEliasz Radzikowski'
4. Szałas, 1873, akwaforta/papier, 10,8 x 16 cm (arkusz), pl.: 215 x 280 mm; sygnowana na płycie, wewnątrz kompozycji l.d.: 'Walery Eliasz Tatry 1873 WRE', sygnowana poniżej ołówkiem p.d.: WEljasz Radzikowski'
5. Ziemianka, koniec XIX w., akwaforta/papier,15 x 17,8 cm (arkusz); sygnowana na płycie p.d.: 'Walery Eliasz', sygnowana poniżej ołówkiem p.d.:'WERadzikowski'
6. Kapliczka, 1904, akwaforta/papier, 21,4 x 16 cm (arkusz), sygnowana na płycie l.d.: 'WRE', sygnowana poniżej ołówkiem p.d.: 'WElasz Radzikowski'
7. Szałas, 1904, akwaforta/papier, 16 x 21,4 cm (arkusz), sygnowana na płycie p.d.: 'WRE', sygnowana ołówkiem p.d.: 'WERadzikowski'
8. Dom na stoku, 1904, akwaforta/papier, 21 x 16 cm (arkusz), sygnowana na płycie p.d.: 'WRE', sygnowana poniżej ołówkiem p.d.: 'WERadzikowski'. Grafika z teki akwafort "Studja z Tatr", 1904.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Zasługi Walerego Eljasza Radzikowskiego dla popularyzacji Tatr i rozwoju tamtejszej turystyki porównać by można jedynie z dokonaniami Tytusa Chałubińskiego, hrabiego Adama Zamoyskiego czy Stanisława Witkiewicza. Ów miłośnik Tatr opiewał Podhale w swojej wszechstronnej twórczości artystycznej (również fotograficznej), był wielkim jego znawcą, twórcą przewodników tatrzańskich, wytyczał szlaki turystyczne oraz współpracował z Towarzystwem Tatrzańskim przy budowie schronisk. "Walery Eljasz (1840-1905) - malarz rysownik i grafik, a od 1890 roku także fotograf - jak mało kto w tamtym czasie doceniał (i rejestrował) wszelkie przejawy twórczego zainteresowania Tatrami. (…) Specjalizował się w malarstwie historycznym i religijnym u Władysława Łuszczkiewicza w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie studiował w latach 1856-1862. Studia uzupełniał w Monachium (1862-1865), a w latach 1865-1866 odbywał podróże artystyczne po Europie i poznał wtedy w Dreźnie Józefa Ignacego Kraszewskiego. Pisarz wywarł pewien wpływ na późniejsze wybory artystyczne Eljasza, m.in. nauczył go techniki akwaforty i bodaj czy nie on zachęcił do malarstwa krajobrazowego, szczególnie tatrzańskiego, stawiając za wzór twórczość Aleksandra Calame'a. W 1866 roku Eljasz zorganizował przyjazd Kraszewskiego do Zakopanego, gdzie, mimo niepogody, zwiedzili doliny Kościeliską i Strążyską. Malarz bywał już w Tatrach wcześniej, ale od tamtego mniej więcej czasu stały się jego prawdziwą pasją. Rozwinął ikonografię tatrzańską: wprowadził do niej tematykę turystyczną, poszerzył też znacznie zakres motywów pejzażowych i góralskich. Jego tatrzańską spuściznę cechuje ilustracyjna dokładność (niejednokrotnie oparta na fotografii), przez co ma ona przede wszystkim dużą wartość dokumentalną. Notował wszystko, co się w Tatrach działo i co można było w nich zwiedzić. Jak żartobliwie i trafnie zauważył Jacek Woźniakowski, "był takim miłośnikiem i znawcą Tatr, że czasem nawet artystą był". Urok dziesiątek rysunków i grafik Eljasza płynie z nastroju swobodnej wędrówki -zwiedzania Tatr dla pięknych widoków i doznawania niepowtarzalnego uczucia wolności" (Teresa Jabłońska, Dobrańsze niż indziej Towarzystwo. Początki kolonii artystycznej w Zakopanem - od około 1870 do około 1910 roku, "Sztuki Piękne pod Tatrami", Zakopane 2015, s. 119). Prezentowane na aukcji akwaforty stanowią zapis tatrzańskich wrażeń Walerego Eljasza Radzikowskiego. Kwasoryty powstały począwszy od 1873 do 1904. Jeden z nich należy do słynnej teki akwafort zatytułowanej "Studja z Tatr" (1904).
Walery Eljasz Radzikowski był uczniem Władysława Łuszczkiewicza w krakowskiej SSP (1856-62). Pod wpływem jego twórczości zaczął malować kompozycje historyczne. Naukę malarstwa kontynuował w Monachium, gdzie specjalizował się w malarstwie akwarelowym w pracowni Teodora Horschelta (1862-65). Twórczość Radzikowskiego rozwijała się w dwóch nurtach tematycznych - do pierwszego należały kompozycje historyczne, inspirowane przeszłością narodową oraz literaturą piękną; do drugiego nurtu należało malarstwo pejzażowe, zwłaszcza widoki tatrzańskie.
Description:
Set of eight Tatra etchings
etching/paper, ;, 1. Shepherd, 1904. etching/paper; 20.1 x 15.4 cm (sheet), signed on the plate lower right: 'WRE', signed at the bottom with a pencil lower right: 'WE. Radzikowski'
2. Portrait [Tatra landscape], end of the 19th c., etching/paper, 16 x 10.8 cm (sheet), signed by pencil lower right: 'WERadzikowski'
3. Mountain road, end of the 19th c., etching/paper, 16 x 10.8 cm (sheet), signed by pencil lower right: 'WEliasz Radzikowski'
4. Chalet, 1873, etching/paper, 10.8 x 16 cm (sheet), signed, dated and described on the plate, within the composition lower left: 'Walery Eliasz Tatry 1873 WRE', signed at the bottom by pencil lower right: WEljasz Radzikowski'
5. Dug-out, end of the 19th c., etching/paper, 15 x 17.8 cm (sheet); signed on the plate lower right: 'Walery Eliasz', signed at the bottom by pencil lower right:'WERadzikowski'
6. Shrine, 1904, etching/paper, 21.4 x 16 cm (sheet), signed on the plate l.d.: 'WRE', signed at the bottom by pencil lower right: 'WElasz Radzikowski'
7. Chalet, 1904, etching/paper, 16 x 21.4 cm (sheet), signed on the plate lower right: 'WRE', signed by pencil lower right: 'WERadzikowski'
8. House at the hillside, 1904, etching/paper, 21 x 16 cm (sheet), signed on the plate lower right: 'WRE', signed at the bottom by pencil lower right: 'WERadzikowski'. Etching from the series "Studja z Tatr", 1904.
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
akwaforta/papier
Sygnatura
sygnowana na płycie p.d.: 'WRE'
Proweniencja
- kolekcja prywatna; - dom aukcyjny Nautilus, maj 2013; - kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
- porównaj: Teresa Jabłońska, Sztuki Piękne pod Tatrami, Zakopane 2015, poz. kat. Górale, 1904, s. 160 (il.)