41
Piotr Stachiewicz | Plakat sanatorium d Kazimierza Dłuskiego w Kościelisku, 1914
Estymacja:
13,000 zł - 16,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane!
Artysta
Piotr Stachiewicz (1858 - 1930)
Wymiary
101 x 71,5 cm
Kategoria
Opis
litografia barwna/papier, 101 x 71,5 cm, sygnowana w druku monogramem artysty l.d.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Według autora jednego z najstarszych polskich Podręczników reklamy Aljasa (Jak należy się reklamować, Kraków 1907) o promocję górskich miejscowości galicyjskich zabiegał na początku wieku krakowski Związek Turystyczny. "Przedłożył on w Ministerstwie Kolei w Wiedniu petycję, której przyświecała idea zwiększenia ruchu turystycznego na Podhalu. Ministerstwo myśl tę pochwaliło i związek obstalował u pana Piotra Stachiewicza plakat wielkich bardzo rozmiarów […] kosztem 32 000 koron". Plakat przeznaczony był na rynek angielski i amerykański. Został wydrukowany w Wiedniu w mało znanej wówczas technice druku trójbarwnego. Niestety jego losy kryją mroki dziejów. Zachował się natomiast inny plakat Stachiewicza reklamujący zakład leczniczy doktora Kazimierza Dłuskiego. Zakład od momentu jego powstania w 1902 należał do najnowocześniejszych w Galicji (od 1928 mieściło się w nim Sanatorium Wojskowe). Co ciekawe, plakat datowany na 1914 rekomendował nie tyle usługi lecznicze, co samo miejsce. Jego wizytówką autor uczynił imponującej postury górala w stroju regionalnym, który trzyma w rękach "model" sanatorium. Jak szeroko rozpowszechniany był ten plakat, trudno dzisiaj powiedzieć, faktem jest, że zakład doktora Dłuskiego zlokalizowany w Kościelisku cieszył się dobrą opinią wśród chorych piersiowych i był przez nich oblegany. Trudno uwierzyć w dobie zmagania się ze smogiem, że górskie powietrze było wtedy czyste i miało zbawienny wpływ na zdrowie. Nie ulega wątpliwości, że afisz Piotra Stachiewicza, uchodzącego za ojca polskiego plakatu reklamowego, byłby ozdobą niejednej prywatnej kolekcji, niestety można go oglądać jedynie w zbiorach muzealnych (MNK), podobnie jak nieliczne znane plakaty propagujące wypoczynek pod Tatrami w pensjonatach i nowo wybudowanych hotelach". -- Joanna Hübner-Wojciechowska, Sztuka Skalnego Podhala. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2019, s. 226
W latach 1877-83 studiował w krakowskiej SSP u Jana Matejki oraz w latach 1883-85 w monachijskiej Akademii u Ottona Seitza. Podróżował do Włoch, Palestyny. Przez wiele lat był prezesem TPSP w Krakowie. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, religijne i portrety mlodych dziewcząt. Jego niektóre obrazy odznaczają się niekiedy akcentami realizmu. Zajmował się także ilustratorstwem m.in. do "Trylogii" i "Quo vadis" Sienkiewicza. Stosował technikę olejną i pastel.
Description:
Sanatorium of Kazimierz Dluski in Koscielisko, 1914
coloured lithography/paper, 101 x 71.5 cm; signed in print with the artist's monogram
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Według autora jednego z najstarszych polskich Podręczników reklamy Aljasa (Jak należy się reklamować, Kraków 1907) o promocję górskich miejscowości galicyjskich zabiegał na początku wieku krakowski Związek Turystyczny. "Przedłożył on w Ministerstwie Kolei w Wiedniu petycję, której przyświecała idea zwiększenia ruchu turystycznego na Podhalu. Ministerstwo myśl tę pochwaliło i związek obstalował u pana Piotra Stachiewicza plakat wielkich bardzo rozmiarów […] kosztem 32 000 koron". Plakat przeznaczony był na rynek angielski i amerykański. Został wydrukowany w Wiedniu w mało znanej wówczas technice druku trójbarwnego. Niestety jego losy kryją mroki dziejów. Zachował się natomiast inny plakat Stachiewicza reklamujący zakład leczniczy doktora Kazimierza Dłuskiego. Zakład od momentu jego powstania w 1902 należał do najnowocześniejszych w Galicji (od 1928 mieściło się w nim Sanatorium Wojskowe). Co ciekawe, plakat datowany na 1914 rekomendował nie tyle usługi lecznicze, co samo miejsce. Jego wizytówką autor uczynił imponującej postury górala w stroju regionalnym, który trzyma w rękach "model" sanatorium. Jak szeroko rozpowszechniany był ten plakat, trudno dzisiaj powiedzieć, faktem jest, że zakład doktora Dłuskiego zlokalizowany w Kościelisku cieszył się dobrą opinią wśród chorych piersiowych i był przez nich oblegany. Trudno uwierzyć w dobie zmagania się ze smogiem, że górskie powietrze było wtedy czyste i miało zbawienny wpływ na zdrowie. Nie ulega wątpliwości, że afisz Piotra Stachiewicza, uchodzącego za ojca polskiego plakatu reklamowego, byłby ozdobą niejednej prywatnej kolekcji, niestety można go oglądać jedynie w zbiorach muzealnych (MNK), podobnie jak nieliczne znane plakaty propagujące wypoczynek pod Tatrami w pensjonatach i nowo wybudowanych hotelach". -- Joanna Hübner-Wojciechowska, Sztuka Skalnego Podhala. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2019, s. 226
W latach 1877-83 studiował w krakowskiej SSP u Jana Matejki oraz w latach 1883-85 w monachijskiej Akademii u Ottona Seitza. Podróżował do Włoch, Palestyny. Przez wiele lat był prezesem TPSP w Krakowie. Tematem jego prac były sceny rodzajowe, religijne i portrety mlodych dziewcząt. Jego niektóre obrazy odznaczają się niekiedy akcentami realizmu. Zajmował się także ilustratorstwem m.in. do "Trylogii" i "Quo vadis" Sienkiewicza. Stosował technikę olejną i pastel.
Description:
Sanatorium of Kazimierz Dluski in Koscielisko, 1914
coloured lithography/paper, 101 x 71.5 cm; signed in print with the artist's monogram
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
litografia barwna/papier
Sygnatura
sygnowana w druku monogramem artysty l.d.
Literatura
- Joanna Hübner-Wojciechowska, Sztuka Skalnego Podhala. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2019, s. 226 (il.)