175
Stanisław Eleszkiewicz | Muzycy w pejzażu imaginacyjnym
Estymacja:
8,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Miedzywojnie, Sesja 2
Wymiary
20 x 28 cm
Kategoria
Opis
olej, węgiel/papier naklejony na tekturę, 20 x 28 cm, sygnowany p.d.: 'S.E.', na odwrociu nalepka wystawowa z Lipert Gallery w Nowym Jorku
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Stanisław Eleszkiewicz to jeden z najciekawszych malarzy polskich 1. poł. XX wieku. To, co stanowi o jego osobności, to specyficzne połączenie tematu - życie nizin społecznych bądź dziwne (w dobrym tego słowa znaczeniu) wizje, ze zmysłem dekoracyjnym (w dobrym tego słowa znaczeniu). Eleszkiewicz patrzy na ludzi i daje im ukazywać się na swoich obrazach bądź to w ich naturalnym otoczeniu (ulica), bądź w różnych dziwnych miejscach. I tak w "Muzykach w pejzażu imaginacyjnym" umieścił ulicznych (?) muzyków w nietypowym krajobrazie. To nieistniejące najpewniej miejsce kłóci się z powołaniem tych ludzi - grania dla spieszących gdzieś mieszkańców miast bądź dla bywalców restauracji. No, chyba, że spodziewają się kogoś na balkonie tego dziwnego budynku. Stanisław Eleszkiewicz tak pisał o swoich artystycznych upodobaniach: "W mych tematach poszukuję ekspresji, aż do ekspresji przedmiotów włącznie. Lubię np. przedstawiać w pejzażu o pochylonych domach człowieka biegnącego - z zastawą na herbatę o wielkiej rozmaitości przedmiotów. Lub cukiernika z ogromnym ciastem w postaci wieży, kroczącego również w opustoszałym zupełnie mieście. Albo proboszcza idącego krokiem mało właściwym dla duchownego, sprzedawcę gazet, ludzi siedzących przy stołach lub pijaków o charakterze apaszów z rue de la Gaîté, ogólnie biorąc typy ze społecznych dołów" (Stanisław Eleszkiewicz, "Szkic autobiograficzny", przeł. M. Lurczyński, [w:] Stanisław Eleszkiewicz, katalog wystaw w Lippert Gallery, Nowy Jork 1986, s. nlb.). Kiedy przyglądamy się twórczości Stanisława Eleszkiewicza, warto żebyśmy pamiętali o jego doświadczeniu zawodowym, przede wszystkim jako projektanta mozaik i witraży (pracował przez wiele lat w słynnej paryskiej firmie Jeana Gaudina). To właśnie ta praca wpłynęła na malarza i współgrała z jego skłonnością do syntetycznego ujmowania form.
Malarz, rysownik, projektant mozaik i witraży. Od roku 1914 uczył się w Szkole Sztuk Pięknych w Mirgorodzie. W 1918 roku wstąpił do wojska, a ciężko ranny przez pół roku przebywał w szpitalu. W latach 1919-21 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Atenach. Następnie przebywał w Neapolu i w Rzymie, Persji, a w roku 1923 zamieszkał na stałe w Paryżu, gdzie aktywnie uczestniczył w życiu wystawienniczym. Tworzył w duchu malarstwa kręgu Ecole de Paris. Malował portrety i sceny rodzajowe.
Description:
Street Musicians in the Imaginary Landscape
oil, charcoal/paper mounted on paperboard, 20 x 28 cm; signed lower right: 'S.E.', on the back exhibition sticker (Lipert Gallery, New York)
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Stanisław Eleszkiewicz to jeden z najciekawszych malarzy polskich 1. poł. XX wieku. To, co stanowi o jego osobności, to specyficzne połączenie tematu - życie nizin społecznych bądź dziwne (w dobrym tego słowa znaczeniu) wizje, ze zmysłem dekoracyjnym (w dobrym tego słowa znaczeniu). Eleszkiewicz patrzy na ludzi i daje im ukazywać się na swoich obrazach bądź to w ich naturalnym otoczeniu (ulica), bądź w różnych dziwnych miejscach. I tak w "Muzykach w pejzażu imaginacyjnym" umieścił ulicznych (?) muzyków w nietypowym krajobrazie. To nieistniejące najpewniej miejsce kłóci się z powołaniem tych ludzi - grania dla spieszących gdzieś mieszkańców miast bądź dla bywalców restauracji. No, chyba, że spodziewają się kogoś na balkonie tego dziwnego budynku. Stanisław Eleszkiewicz tak pisał o swoich artystycznych upodobaniach: "W mych tematach poszukuję ekspresji, aż do ekspresji przedmiotów włącznie. Lubię np. przedstawiać w pejzażu o pochylonych domach człowieka biegnącego - z zastawą na herbatę o wielkiej rozmaitości przedmiotów. Lub cukiernika z ogromnym ciastem w postaci wieży, kroczącego również w opustoszałym zupełnie mieście. Albo proboszcza idącego krokiem mało właściwym dla duchownego, sprzedawcę gazet, ludzi siedzących przy stołach lub pijaków o charakterze apaszów z rue de la Gaîté, ogólnie biorąc typy ze społecznych dołów" (Stanisław Eleszkiewicz, "Szkic autobiograficzny", przeł. M. Lurczyński, [w:] Stanisław Eleszkiewicz, katalog wystaw w Lippert Gallery, Nowy Jork 1986, s. nlb.). Kiedy przyglądamy się twórczości Stanisława Eleszkiewicza, warto żebyśmy pamiętali o jego doświadczeniu zawodowym, przede wszystkim jako projektanta mozaik i witraży (pracował przez wiele lat w słynnej paryskiej firmie Jeana Gaudina). To właśnie ta praca wpłynęła na malarza i współgrała z jego skłonnością do syntetycznego ujmowania form.
Malarz, rysownik, projektant mozaik i witraży. Od roku 1914 uczył się w Szkole Sztuk Pięknych w Mirgorodzie. W 1918 roku wstąpił do wojska, a ciężko ranny przez pół roku przebywał w szpitalu. W latach 1919-21 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Atenach. Następnie przebywał w Neapolu i w Rzymie, Persji, a w roku 1923 zamieszkał na stałe w Paryżu, gdzie aktywnie uczestniczył w życiu wystawienniczym. Tworzył w duchu malarstwa kręgu Ecole de Paris. Malował portrety i sceny rodzajowe.
Description:
Street Musicians in the Imaginary Landscape
oil, charcoal/paper mounted on paperboard, 20 x 28 cm; signed lower right: 'S.E.', on the back exhibition sticker (Lipert Gallery, New York)
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej, węgiel/papier naklejony na tekturę
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'S.E.'
Proweniencja
- zakup bezpośrednio od artysty; - kolekcja prywatna, Nowy Jork; - kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
- Stanisław Eleszkiewicz, kat. wyst., Lipert Gallery, Nowy Jork 1986, nr kat. A 70, il. (s.nlb.)
Wystawiany
- Stanisław Eleszkiewicz 1900-1963. Paintings and Drawings, Lipert Gallery, Nowy Jork, 10 maja - 14 czerwca 1986