149
Marcin Samlicki | Motyw z Bochni (Nepomuk z Brzeźnickiej), 1935
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Miedzywojnie, Sesja 2
Artysta
Marcin Samlicki (1878 - 1945)
Wymiary
58 x 74 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 58 x 74 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Samlicki | 1935.', na odwrociu, na dolnym ramiaku nalepka z potwierdzeniem autentyczności przez malarza Franciszka Mollo. W tekście zidentyfikowane zostało miejsce jako znajdujące się przy ulicy Brzeźnickiej w Bochni.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Edukację odebrał w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Unierzyskiego, Józefa Mehoffera, Jana Stanisławskiego i Jacka Malczewskiego. Współtworzył młodą krakowską bohemę artystyczną - zakładał kabaret "Zielony Balonik" w 1905 w krakowskiej Jamie Michalika, a cztery lata później organizował strajk studentów, który miał nakłonić władze uczelni do zmiany programu. Samlickiego łączy się ze szkołą Jana Stanisławskiego. Artysta uprawiał malarstwo pejzażowe w duchu modernizmu i parokrotnie wyprawiał się za granicę, skąd przywoził plenerowe studia: w 1908 wyjechał do Włoch, w 1910 przebywał w Paryżu i Bretanii. Porzuciwszy życie w Krakowie, w 1912 wyruszył do Francji, aby studiować w stołecznej Académie de Grande la Chaumière. W kolejnych latach powstawało wiele widoków z różnych regionów Francji. W trakcie I wojny światowej oraz później utrzymywał bliskie kontakty z polską kolonią artystyczną nad Sekwaną: Olgą Boznańską, Tadeuszem Makowskim, Władysławem Mickiewiczem i Władysławem Ślewińskim. Artysta wypowiadał się w poetyce koloryzmu ufundowanej na doświadczeniu twórczości Paula Cézanne’a oraz Pierre’a Bonnarda. W swoim okresie paryskim uprawiał również krytykę artystyczną, publikując na temat sztuki polskiej we Francji w "Rydwanie", "Kurierze Literacko-Naukowym" czy "Sztukach Pięknych". Swoje prace prezentował na licznych wystawach w Paryżu i w Polsce. Od 1929 zamieszkał na stałe w rodzinnej Bochni. Zginął tuż po zakończeniu II wojny światowej. Został rozjechany przez samochód żołnierzy radzieckich na ul. Kazimierza Brodzińskiego, gdzie obecnie znajduje się obelisk poświęcony jego pamięci.
Studiował w krakowskiej ASP - na kursie u Jana Stanisławskiego. Studiując, należał do bohemy artystycznej Krakowa, dla której miejscem spotkań stała się kawiarnia “Jama Michalika" z kabaretem “Zielony Balonik" (1905). Od 1912 roku studiował w Academie de Grande la Chaumiere w Paryżu; pisał stamtąd korespondencje na temat życia artystycznego stolicy Francji do pism krajowych. Przez kilka lat mieszkał w Sevres, skąd podróżował do Francji i Belgii. W 1928 roku powrócił na stałe do Polski - zamieszkał w rodzinnej Bochni i stał się jednym z najwytrwalszych animatorów kultury tego miasta - w maju 1945 roku brał udział w “Wystawie Plastyków Bocheńskich" (obok Ł. Bildwina, F. Cieślika, S. Fischera, K. Gulika, W. Kasprzyka, J. Kluski, K. Mien, B. Serwina). Malował widoki z Francji, świetliste pejzaże, także portrety.
Description:
In the Bochnia (Saint John of Nepomuk Statue from Brzeznicka Street), 1935
oil/canvas, 58 x 74 cm; signed and dated lower right: 'Samlicki | 1935.', on the back sticker authentification written by the painter Franciszek Mollo
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Edukację odebrał w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Unierzyskiego, Józefa Mehoffera, Jana Stanisławskiego i Jacka Malczewskiego. Współtworzył młodą krakowską bohemę artystyczną - zakładał kabaret "Zielony Balonik" w 1905 w krakowskiej Jamie Michalika, a cztery lata później organizował strajk studentów, który miał nakłonić władze uczelni do zmiany programu. Samlickiego łączy się ze szkołą Jana Stanisławskiego. Artysta uprawiał malarstwo pejzażowe w duchu modernizmu i parokrotnie wyprawiał się za granicę, skąd przywoził plenerowe studia: w 1908 wyjechał do Włoch, w 1910 przebywał w Paryżu i Bretanii. Porzuciwszy życie w Krakowie, w 1912 wyruszył do Francji, aby studiować w stołecznej Académie de Grande la Chaumière. W kolejnych latach powstawało wiele widoków z różnych regionów Francji. W trakcie I wojny światowej oraz później utrzymywał bliskie kontakty z polską kolonią artystyczną nad Sekwaną: Olgą Boznańską, Tadeuszem Makowskim, Władysławem Mickiewiczem i Władysławem Ślewińskim. Artysta wypowiadał się w poetyce koloryzmu ufundowanej na doświadczeniu twórczości Paula Cézanne’a oraz Pierre’a Bonnarda. W swoim okresie paryskim uprawiał również krytykę artystyczną, publikując na temat sztuki polskiej we Francji w "Rydwanie", "Kurierze Literacko-Naukowym" czy "Sztukach Pięknych". Swoje prace prezentował na licznych wystawach w Paryżu i w Polsce. Od 1929 zamieszkał na stałe w rodzinnej Bochni. Zginął tuż po zakończeniu II wojny światowej. Został rozjechany przez samochód żołnierzy radzieckich na ul. Kazimierza Brodzińskiego, gdzie obecnie znajduje się obelisk poświęcony jego pamięci.
Studiował w krakowskiej ASP - na kursie u Jana Stanisławskiego. Studiując, należał do bohemy artystycznej Krakowa, dla której miejscem spotkań stała się kawiarnia “Jama Michalika" z kabaretem “Zielony Balonik" (1905). Od 1912 roku studiował w Academie de Grande la Chaumiere w Paryżu; pisał stamtąd korespondencje na temat życia artystycznego stolicy Francji do pism krajowych. Przez kilka lat mieszkał w Sevres, skąd podróżował do Francji i Belgii. W 1928 roku powrócił na stałe do Polski - zamieszkał w rodzinnej Bochni i stał się jednym z najwytrwalszych animatorów kultury tego miasta - w maju 1945 roku brał udział w “Wystawie Plastyków Bocheńskich" (obok Ł. Bildwina, F. Cieślika, S. Fischera, K. Gulika, W. Kasprzyka, J. Kluski, K. Mien, B. Serwina). Malował widoki z Francji, świetliste pejzaże, także portrety.
Description:
In the Bochnia (Saint John of Nepomuk Statue from Brzeznicka Street), 1935
oil/canvas, 58 x 74 cm; signed and dated lower right: 'Samlicki | 1935.', on the back sticker authentification written by the painter Franciszek Mollo
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Samlicki | 1935.'
Proweniencja
- spuścizna po artyście, Bochnia; - własność ks. prof. Alojzego Skibniewskiego, dar spadkobierców; - kolekcja prywatna, Ostróda