130
Alfons Karpiński | Kwiaty w wazonie
Estymacja:
25,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Miedzywojnie, Sesja 2
Artysta
Alfons Karpiński (1875 - 1961)
Wymiary
67 x 73 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 67 x 73 cm, sygnowany p.d.: 'akarpiński'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Wielkie zamiłowanie do malowania kwiatów sprawiło, że Karpiński osiągnął w tej dziedzinie mistrzostwo techniczne. Pierwsze próby malowania martwych natur artysta podjął w trakcie pobytu w Paryżu. W latach 20. powrócił do roślinnych kompozycji, wykonując je wyłącznie dla siebie, nie oferując ich na sprzedaż. Wówczas malarz również stworzył emblematyczny wizerunek martwych natur, "portretując" kwiaty w towarzystwie japońskiej bądź chińskiej ceramiki. Karpiński często zestawiał bukiety nie tylko z charakterystyczną biało-niebieską porcelaną, ale sięgał po bardziej dekoracyjne wzory. W drugiej połowie XIX wieku wielobarwna porcelana zdobyła niewyobrażalną popularność w Europie. Przywożone statkami Kompanii Wschodnioindyjskiej naczynia często dekorowane były egzotycznymi motywami gejsz, samurajów, bóstw czy elementami floralnymi. Soczyste barwy obfitych peonii Karpiński zestroił z intensywną czerwienią czarki w typie "wucai" oraz z lśniącą czernią porcelanowego puzderka "famille noir". W mistrzowski, charakterystyczny dla siebie sposób wydobył bliki odbijającego się w szkliwie światła przy charakterystycznym zamgleniu kompozycji. Ciekawym zabiegiem jest również korespondencja kwiatów piwonii z ornamentalnym ujęciem na zdobieniu porcelanowego puzderka.
W latach 1891-99 studiował w krakowskiej SSP u Floriana Cynka, Izydora Jabłońskiego, Wincentego Łuszczkiewicza i Leona Wyczółkowskiego. Edukację artystyczną uzupełniał w pracowni Ažbego w Monachium (1903) W latach 1904-07 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u Kazimierza Pochwalskiego, w Paryżu w Academie Willi (1908-12) oraz w 1922 w Academie Collarossi. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie oraz wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918-27 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwe natury z motywem kwiatów.
Description:
Still Life with Flowers
oil/paperboard, 67 x 73 cm; signed lower right: 'akarpinski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Wielkie zamiłowanie do malowania kwiatów sprawiło, że Karpiński osiągnął w tej dziedzinie mistrzostwo techniczne. Pierwsze próby malowania martwych natur artysta podjął w trakcie pobytu w Paryżu. W latach 20. powrócił do roślinnych kompozycji, wykonując je wyłącznie dla siebie, nie oferując ich na sprzedaż. Wówczas malarz również stworzył emblematyczny wizerunek martwych natur, "portretując" kwiaty w towarzystwie japońskiej bądź chińskiej ceramiki. Karpiński często zestawiał bukiety nie tylko z charakterystyczną biało-niebieską porcelaną, ale sięgał po bardziej dekoracyjne wzory. W drugiej połowie XIX wieku wielobarwna porcelana zdobyła niewyobrażalną popularność w Europie. Przywożone statkami Kompanii Wschodnioindyjskiej naczynia często dekorowane były egzotycznymi motywami gejsz, samurajów, bóstw czy elementami floralnymi. Soczyste barwy obfitych peonii Karpiński zestroił z intensywną czerwienią czarki w typie "wucai" oraz z lśniącą czernią porcelanowego puzderka "famille noir". W mistrzowski, charakterystyczny dla siebie sposób wydobył bliki odbijającego się w szkliwie światła przy charakterystycznym zamgleniu kompozycji. Ciekawym zabiegiem jest również korespondencja kwiatów piwonii z ornamentalnym ujęciem na zdobieniu porcelanowego puzderka.
W latach 1891-99 studiował w krakowskiej SSP u Floriana Cynka, Izydora Jabłońskiego, Wincentego Łuszczkiewicza i Leona Wyczółkowskiego. Edukację artystyczną uzupełniał w pracowni Ažbego w Monachium (1903) W latach 1904-07 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu u Kazimierza Pochwalskiego, w Paryżu w Academie Willi (1908-12) oraz w 1922 w Academie Collarossi. Podróżował do Włoch, Londynu, Budapesztu. Był członkiem m.in. TPSP w Krakowie oraz wiedeńskiej "Secesji". W latach 1918-27 został wiceprezesem TPSP w Krakowie. Głównym tematem jego prac były portrety, sceny rodzajowe, widoki miejskie głównie Monachium i Paryża oraz martwe natury z motywem kwiatów.
Description:
Still Life with Flowers
oil/paperboard, 67 x 73 cm; signed lower right: 'akarpinski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'akarpiński'