Powrót do DESA.PL
126 of Liczba obiektów: 81
126
Henryk Epstein | Dwoje dzieci, około 1924
Estymacja:
20,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
17,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Miedzywojnie, Sesja 2
Artysta
Henryk Epstein (1891 - 1944)
Wymiary
66 x 51 cm
Opis
olej/płótno, 66 x 51 cm, sygnowany l.g.: 'H.Epstein'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Pierwsza połowa lat 20. to w twórczości Epsteina czas kolorystycznych i formalnych eksperymentów bliskich fowizmowi. Rozjaśniona paleta barwa i ekspresyjny dukt pędzla charakteryzował malarstwo artysty tego czasu. Około roku 1924 reprezentant École de Paris zaczął przygaszać kolorystykę swoich dzieł na rzecz szlachetnych szmaragdowych tonów, zgaszonych ochr i stonowanych żółcieni. Również prowadzenie malarskiego śladu pędzla ulega uspokojeniu i "wyciszeniu". Drżące formy zastępuje długimi, prostymi, pociągnięciami. Ulubionym zestawieniem kolorystycznym Epsteina z połowy lat 20. był wyrafinowany kontrast czystej czerwieni z zielonymi partiami w obrębie tła kompozycji. Zabieg ten doskonale widoczny jest w prezentowanym podwójnym portrecie. Szeroki kontur obiegający sylwetki dziecięcych postaci, koresponduje z barwą ubioru chłopca mocno odcinając się od połaci szmaragdowej ściany. Oprócz wysmakowanej kolorystyki, oferowany obraz zachwyca kameralnością i urokiem wtulonych w siebie dzieci.
Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.

Description:
Children Portrait, circa 1924
oil/canvas, 66 x 51 cm; signed upper left: 'H.Epstein',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.g.: 'H.Epstein'
Literatura
- Henryk Epstein. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2015, nr kat. 28, s. 80 (il.)
Wystawiany
- Henryk Epstein. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, wrzesień-grudzień 2015