110
Ludwik Gędłek | Scena z polowania
Estymacja:
60,000 zł - 90,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Miedzywojnie, Sesja 2
Artysta
Ludwik Gędłek (1847 - 1904)
Wymiary
58 x 37 cm
Kategoria
Opis
olej/deska, 58 x 37 cm, sygnowany l.d.: "L. Gędłek Wien"
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Scena z polowania wykorzystuje charakterystyczny dla Ludwika Gędłka zestaw motywów. Grupa koni różnej maści, subtelnie malowane sylwetki Kozaków, swojski pejzaż i melancholijna aura pojawiają się często na obrazach artysty z ostatnich dwóch dekad XIX wieku i w sugestywny sposób tłumaczą, czemu udało mu się zdobyć w tym czasie dużą popularność. Gędłek jeszcze w latach 70. XIX wieku wyspecjalizował się w malowaniu obrazów rodzajowych, na których ukazywał targi, postoje, patrole czy przydrożne i wiejskie scenki. Wykształcony przez niego typ obrazu był bliski kompozycjom malowanym w tym czasie w środowisku monachijskim przez Brandta, Wierusza-Kowalskiego czy Chełmońskiego. Malarze tego środowiska nie tylko poruszali podobną "stepową" czy "leśną" tematykę, lecz także posługiwali się pokrewnym, realistycznym językiem form. Scena z polowania pokazuje jednak, że mimo pokrewieństw z monachijczykami artyście udało się utrzymać indywidualny wyraz i stworzyć rozpoznawalny styl; jednym z jego wyznaczników jest przygaszona, zdominowana przez brązy i blade zielenie kolorystyka. Gędłek uczył się malarstwa pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza w latach 1861-72 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. W roku 1873 otrzymał dwuletnie stypendium na studia za granicą - studiował w Wiedniu u Eduarda Peithnera von Lichtenfelsa i Carla Würzingera (do 1877). Wiele wystawiał - w Krakowie w okresie 1863-88, w TPSP we Lwowie (1892) oraz w Salonie Krywulta w Warszawie, a także w Dreźnie w latach 1882-90. Obrazy artysty znajdują się w Chicago, Sztokholmie, Chemnitz, Paryżu oraz we Lwowskiej Galerii Obrazów. Malował krajobrazy, najczęściej okolic podkrakowskich, sceny batalistyczne i rodzajowe, w których często umieszczał sylwetki koni oraz jeźdźców.
Uczył się malarstwa pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza w latach 1861 - 72 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. W roku 1873 otrzymał dwuletnie stypendium na studia za granicą - studiował w Wiedniu u E. Lichtenfelsa i C. Würzingera (do 1877) Wiele wystawiał - w Krakowie w okresie 1863 - 1888, w TPSP we Lwowie (1892) oraz w Salonie Krywulta w Warszawie, a także w Dreźnie w latach 1882 - 90. Obrazy artysty znajdują się w Chicago, Sztokholmie, Chemnitz, Paryżu oraz Lwowskiej Galerii Obrazów. Malował krajobrazy, najczęściej okolic podkrakowskich, sceny batalistyczne i rodzajowe, w których często umieszczał sylwetki koni oraz jeźdźców.
Description:
The Hunt Scene
oil/panel, 58 x 37 cm; lower right: ”L. Gedlek Wien” ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Scena z polowania wykorzystuje charakterystyczny dla Ludwika Gędłka zestaw motywów. Grupa koni różnej maści, subtelnie malowane sylwetki Kozaków, swojski pejzaż i melancholijna aura pojawiają się często na obrazach artysty z ostatnich dwóch dekad XIX wieku i w sugestywny sposób tłumaczą, czemu udało mu się zdobyć w tym czasie dużą popularność. Gędłek jeszcze w latach 70. XIX wieku wyspecjalizował się w malowaniu obrazów rodzajowych, na których ukazywał targi, postoje, patrole czy przydrożne i wiejskie scenki. Wykształcony przez niego typ obrazu był bliski kompozycjom malowanym w tym czasie w środowisku monachijskim przez Brandta, Wierusza-Kowalskiego czy Chełmońskiego. Malarze tego środowiska nie tylko poruszali podobną "stepową" czy "leśną" tematykę, lecz także posługiwali się pokrewnym, realistycznym językiem form. Scena z polowania pokazuje jednak, że mimo pokrewieństw z monachijczykami artyście udało się utrzymać indywidualny wyraz i stworzyć rozpoznawalny styl; jednym z jego wyznaczników jest przygaszona, zdominowana przez brązy i blade zielenie kolorystyka. Gędłek uczył się malarstwa pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza w latach 1861-72 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. W roku 1873 otrzymał dwuletnie stypendium na studia za granicą - studiował w Wiedniu u Eduarda Peithnera von Lichtenfelsa i Carla Würzingera (do 1877). Wiele wystawiał - w Krakowie w okresie 1863-88, w TPSP we Lwowie (1892) oraz w Salonie Krywulta w Warszawie, a także w Dreźnie w latach 1882-90. Obrazy artysty znajdują się w Chicago, Sztokholmie, Chemnitz, Paryżu oraz we Lwowskiej Galerii Obrazów. Malował krajobrazy, najczęściej okolic podkrakowskich, sceny batalistyczne i rodzajowe, w których często umieszczał sylwetki koni oraz jeźdźców.
Uczył się malarstwa pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza w latach 1861 - 72 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. W roku 1873 otrzymał dwuletnie stypendium na studia za granicą - studiował w Wiedniu u E. Lichtenfelsa i C. Würzingera (do 1877) Wiele wystawiał - w Krakowie w okresie 1863 - 1888, w TPSP we Lwowie (1892) oraz w Salonie Krywulta w Warszawie, a także w Dreźnie w latach 1882 - 90. Obrazy artysty znajdują się w Chicago, Sztokholmie, Chemnitz, Paryżu oraz Lwowskiej Galerii Obrazów. Malował krajobrazy, najczęściej okolic podkrakowskich, sceny batalistyczne i rodzajowe, w których często umieszczał sylwetki koni oraz jeźdźców.
Description:
The Hunt Scene
oil/panel, 58 x 37 cm; lower right: ”L. Gedlek Wien” ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/deska
Sygnatura
sygnowany l.d.: L. Gędłek Wien
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Niemcy