109
Jan Matejko | Portret Adama Kiziora - ogrodnika z Woli Justowskiej, 1870 (?)
Estymacja:
250,000 zł - 400,000 zł
Sprzedane
210,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Miedzywojnie, Sesja 2
Artysta
Jan Matejko (1838 - 1893)
Wymiary
37 x 27,3 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 37 x 27,3 cm, opisany na odwrociu: 'Portret Adama Kiziora | Ogrodnika z Woli Justowskiej | Jan Matejko | 188 [.]'; nalepka z wystawy w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (1950); na ramie numer inwentarzowy Muzeum Mazowieckiego w Płocku
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Matejko był wybitnym portrecistą, autorem ponad stu obrazów przedstawiających zarówno jego rodzinę i przyjaciół, jak i elitę intelektualną i towarzyską Galicji" - stwierdza Jerzy Malinowski (Matejko. Obrazy olejne, ze wstępem Jerzego Malinowskiego i wyborem ilustracji Krystyny Sroczyńskiej, Warszawa 1993, s. 14). Malarz tworzył portrety od samego początku kariery. Początkowo były to wizerunki osób bliskich, w kolejnych dekadach artysta wykonywał zdobne, rozbudowane w detalu i odniesieniach portrety oficjalne, często jawnie korespondujące z jego historiozoficzną filozofią artystyczną. W prezentowanym kameralnym portrecie Adama Kiziora, którego życiorys pozostaje nam dzisiaj nieznany, malarz sytuował popiersie mężczyzny na ascetycznym, brunatnym tle. Postać, ubrana w ciemny płaszcz, pewnie patrzy na widza. Model nosi czapkę rogatywkę. Motyw, potencjalnie neutralny, w dobie po powstaniu styczniowym urastał w polskiej sztuce do rangi manifestu. Postaci z obrazów Maurycego Gottlieba czy Artura Grottgera, nosząc rogatywki, jawnie wyrażały swoje uczucia patriotyczne. "Portret Adama Kiziora" stanowi zapewne wizerunek prywatny, wykonany na mocy bliżej nieznanej zażyłości z portretowanym. Być może pracował w jednej z posiadłości w krakowskiej Woli Justowskiej, dla kogoś z kręgu przyjaciół lub patronów Matejki. Około 1870 roku, gdy powstał prezentowany portret, artysta cieszył się duża popularnością. W 1867 roku, "Rejtan" wystawiony w Paryżu, zostaje nabyty przez cesarza Franciszka Józefa. Obraz "Unia lubelska" zostaje parokrotnie wystawiony w Polsce i w Paryżu, zyskując bardzo przychylne recenzje. Malarz tworzy "Stefana Batorego pod Pskowem", a w 1872 roku powstaje pierwszy szkic do "Bitwy pod Grunwaldem". Ten okres to również czas stabilizacji życiowej artysty: przychodzi na świat jego córka Helena (1867) oraz Beata (1869). Matejkowie mieszkają przy ulicy Krupniczej, a w 1872 roku wykupują rodzinną kamienicę przy Floriańskiej, która w przyszłości stanie się muzeum artysty.
W latach 1852- 1858 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u W. K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza. Naukę kontynuował w Monachium w latach 1859- 1860 u H. Anschütza oraz w Akademii w Wiedniu u C. Rubena (1860r.). Od 1873 był dyrektorem SSP w Krakowie, a w 1887 został docentem h.c. Uniwersytetu Jagiellońskiego. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. złoty medal w Paryżu w 1865 i złoty medal I klasy na Wystawie Światowej w Wiedniu w 1867 Odbył wiele podróży, m.in. do Paryża, Wiednia, Turcji, Węgier i Włoch. Od połowy lat 50-tych tworzył głównie obrazy z dziejów ojczystych, poprzedzone wnikliwymi studiami historycznymi i zabytkoznawczymi. Jego obrazy to w większości ogromnych rozmiarów kompozycje o wielkiej sile wyrazu, które cechuje połączenie realistycznej obserwacji i dokumentalnej ścisłości szczegółów z dynamicznymi układami kompozycyjnymi całości obrazu. Jego obrazy przesycone głębokim patriotyzmem, ukazały polskiemu społeczeństwu wizje przeszłości i odegrały dużą rolę w umocnieniu świadomości narodowej. Matejko wykonał jedno z największych dzieł polskiego malarstwa monumentalnego- polichromię w Kościele Mariackim w Krakowie oraz cykl rysunków "Poczet królów i książąt polskich".
Description:
Adam Kizior Portrait - Gardener from Wola Justowska, 1870 (?)
oil/canvas, 37 x 27.3 cm; , inscribed on the back: 'Portret Adama Kiziora | Ogrodnika z Woli Justowskiej | Jan Matejko | 188 [.] r.'; sticker z wystawy w Towarzystwie Przyjaciol Sztuk Pieknych w Krakowie (1950); on the back museum number (Mazowiecke Museum in Plock)
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Matejko był wybitnym portrecistą, autorem ponad stu obrazów przedstawiających zarówno jego rodzinę i przyjaciół, jak i elitę intelektualną i towarzyską Galicji" - stwierdza Jerzy Malinowski (Matejko. Obrazy olejne, ze wstępem Jerzego Malinowskiego i wyborem ilustracji Krystyny Sroczyńskiej, Warszawa 1993, s. 14). Malarz tworzył portrety od samego początku kariery. Początkowo były to wizerunki osób bliskich, w kolejnych dekadach artysta wykonywał zdobne, rozbudowane w detalu i odniesieniach portrety oficjalne, często jawnie korespondujące z jego historiozoficzną filozofią artystyczną. W prezentowanym kameralnym portrecie Adama Kiziora, którego życiorys pozostaje nam dzisiaj nieznany, malarz sytuował popiersie mężczyzny na ascetycznym, brunatnym tle. Postać, ubrana w ciemny płaszcz, pewnie patrzy na widza. Model nosi czapkę rogatywkę. Motyw, potencjalnie neutralny, w dobie po powstaniu styczniowym urastał w polskiej sztuce do rangi manifestu. Postaci z obrazów Maurycego Gottlieba czy Artura Grottgera, nosząc rogatywki, jawnie wyrażały swoje uczucia patriotyczne. "Portret Adama Kiziora" stanowi zapewne wizerunek prywatny, wykonany na mocy bliżej nieznanej zażyłości z portretowanym. Być może pracował w jednej z posiadłości w krakowskiej Woli Justowskiej, dla kogoś z kręgu przyjaciół lub patronów Matejki. Około 1870 roku, gdy powstał prezentowany portret, artysta cieszył się duża popularnością. W 1867 roku, "Rejtan" wystawiony w Paryżu, zostaje nabyty przez cesarza Franciszka Józefa. Obraz "Unia lubelska" zostaje parokrotnie wystawiony w Polsce i w Paryżu, zyskując bardzo przychylne recenzje. Malarz tworzy "Stefana Batorego pod Pskowem", a w 1872 roku powstaje pierwszy szkic do "Bitwy pod Grunwaldem". Ten okres to również czas stabilizacji życiowej artysty: przychodzi na świat jego córka Helena (1867) oraz Beata (1869). Matejkowie mieszkają przy ulicy Krupniczej, a w 1872 roku wykupują rodzinną kamienicę przy Floriańskiej, która w przyszłości stanie się muzeum artysty.
W latach 1852- 1858 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u W. K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza. Naukę kontynuował w Monachium w latach 1859- 1860 u H. Anschütza oraz w Akademii w Wiedniu u C. Rubena (1860r.). Od 1873 był dyrektorem SSP w Krakowie, a w 1887 został docentem h.c. Uniwersytetu Jagiellońskiego. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. złoty medal w Paryżu w 1865 i złoty medal I klasy na Wystawie Światowej w Wiedniu w 1867 Odbył wiele podróży, m.in. do Paryża, Wiednia, Turcji, Węgier i Włoch. Od połowy lat 50-tych tworzył głównie obrazy z dziejów ojczystych, poprzedzone wnikliwymi studiami historycznymi i zabytkoznawczymi. Jego obrazy to w większości ogromnych rozmiarów kompozycje o wielkiej sile wyrazu, które cechuje połączenie realistycznej obserwacji i dokumentalnej ścisłości szczegółów z dynamicznymi układami kompozycyjnymi całości obrazu. Jego obrazy przesycone głębokim patriotyzmem, ukazały polskiemu społeczeństwu wizje przeszłości i odegrały dużą rolę w umocnieniu świadomości narodowej. Matejko wykonał jedno z największych dzieł polskiego malarstwa monumentalnego- polichromię w Kościele Mariackim w Krakowie oraz cykl rysunków "Poczet królów i książąt polskich".
Description:
Adam Kizior Portrait - Gardener from Wola Justowska, 1870 (?)
oil/canvas, 37 x 27.3 cm; , inscribed on the back: 'Portret Adama Kiziora | Ogrodnika z Woli Justowskiej | Jan Matejko | 188 [.] r.'; sticker z wystawy w Towarzystwie Przyjaciol Sztuk Pieknych w Krakowie (1950); on the back museum number (Mazowiecke Museum in Plock)
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
opisany na odwrociu: 'Portret Adama Kiziora | Ogrodnika z Woli Justowskiej | Jan Matejko | 188 [.]'
Proweniencja
- zbiory hr. Jerzego Mycielskiego z Wiśniowej k. Jasła, od 1927; - kolekcja Ryszarda Dobrowolskiego (zakup od hr. Zygmunta Mycielskiego, 1957); - inwentarz w Muzeum Mazowieckim w Płocku, 1972-1989; - zbiory Stanisławowej Dobrowolskiej i Zofii Rosiak, Warszawa; - dom aukcyjny Rempex, 1992; - kolekcja prywatna, Polska; - dom aukcyjny Agra Art, grudzień 2000; - kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
- Matejko. Obrazy olejne. Katalog, pod redakcją i ze wstępem Krystyny Sroczyńskiej, Warszawa 1993, nr 127; - Jan Matejko i jego szkoła. Katalog wystawy, opracował T[eodor].Grott, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków 1950, s. 10, nr kat. 16; - Edward Chwalewik, Zbiory polskie. Archiwa, biblioteki, gabinety, muzea i inne zbiory przeszłości w Ojczyźnie i na obczyźnie..., t. 2, Warszawa-Kraków 1927, s. 506