2618
Rajmund Kanelba (Kanelbaum) | Portret kobiety
Cena wywoławcza: 14,000 zł
Estymacja:
22,000 zł - 30,000 zł
Zakończone
Aukcja online
"Buduar damy"
Wymiary
40 x 30 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno (dublowane), 40 x 30 cm, sygnowany p.d.: 'Kanelba'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Rajmund Kanelba, niepokorny uczeń Tadeusza Pruszkowskiego i Tadeusza Lentza w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, na stałe opuścił Polskę w 1926 roku. Sporo podróżował, utrzymywał jednak kontakt z ojczyzną: w 1932 przyłączył się do powstałego wówczas ugrupowania Nowa Generacja, w 1933 odwiedził Warszawę. Podczas II wojny światowej i w kolejnych latach zamieszkał w Londynie. Do końca lat 50. XX stulecia jego życie rozpięte było pomiędzy Paryżem, Nowym Jorkiem a Londynem, w którym zmarł w 1960.
Kanelba był przede wszystkim portrecistą. Szczególnie chętnie malował dzieci oraz kobiety. W wizerunkach tych osiągał pożądany przezeń subtelny wyraz kompozycji malarskiej. Stosował ciekawe rozwiązania fakturowe; posługiwał się głównie techniką olejną, czasem gwaszem i akwarelą. Kolorystyka jego prac jest harmonijna, stonowana, rozegrana zazwyczaj w wąskiej, wyszukanej gamie barwnej przygaszonych błękitów, szarości, zieleni, często różów. Współcześni autorowi krytycy sztuki wskazują na nieprzeciętny talent w dziedzinie koloru oraz na jego zmysł kompozycyjny. Prezentowane na aukcji portrety kobiece stanowią pendants – przedstawiają analogicznie uchwycone postaci kobiece, lecz Kanelba zastosował w nich odmienną technikę oraz rozwiązania barwne. Pierwsza praca bazuje na intensywnym kontraście zieleni oraz różu, a także partii jasnej i ciemnej. Druga natomiast oparta jest o subtelne harmonie różu, oranżu, ugru oraz brązu. Portrety zachowane w rodzinnej kolekcji były prezentem od samego artysty.
Był uczniem S. Lentza i T. Pruszkowskiego w warszawskiej SSP. Naukę malarstwa kontynuował w akademii w Wiedniu i w Paryżu. Od 1926 roku przebywał na zmianę we Francji, Anglii i USA. We wczesnych pracach dość tradycyjny, w późniejszym okresie nawiązywał do współczesnego malarstwa francuskiego. Malował nastrojowe, liryczne sceny rodzajowe, akty, kwiaty, kameralne kompozycje we wnętrzu, oraz szkicowo traktowane studia kobiet i dzieci.
Description:
oil/lined canvas, 40 x 30 cm; signed lower right: 'Kanelba',
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Rajmund Kanelba, niepokorny uczeń Tadeusza Pruszkowskiego i Tadeusza Lentza w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, na stałe opuścił Polskę w 1926 roku. Sporo podróżował, utrzymywał jednak kontakt z ojczyzną: w 1932 przyłączył się do powstałego wówczas ugrupowania Nowa Generacja, w 1933 odwiedził Warszawę. Podczas II wojny światowej i w kolejnych latach zamieszkał w Londynie. Do końca lat 50. XX stulecia jego życie rozpięte było pomiędzy Paryżem, Nowym Jorkiem a Londynem, w którym zmarł w 1960.
Kanelba był przede wszystkim portrecistą. Szczególnie chętnie malował dzieci oraz kobiety. W wizerunkach tych osiągał pożądany przezeń subtelny wyraz kompozycji malarskiej. Stosował ciekawe rozwiązania fakturowe; posługiwał się głównie techniką olejną, czasem gwaszem i akwarelą. Kolorystyka jego prac jest harmonijna, stonowana, rozegrana zazwyczaj w wąskiej, wyszukanej gamie barwnej przygaszonych błękitów, szarości, zieleni, często różów. Współcześni autorowi krytycy sztuki wskazują na nieprzeciętny talent w dziedzinie koloru oraz na jego zmysł kompozycyjny. Prezentowane na aukcji portrety kobiece stanowią pendants – przedstawiają analogicznie uchwycone postaci kobiece, lecz Kanelba zastosował w nich odmienną technikę oraz rozwiązania barwne. Pierwsza praca bazuje na intensywnym kontraście zieleni oraz różu, a także partii jasnej i ciemnej. Druga natomiast oparta jest o subtelne harmonie różu, oranżu, ugru oraz brązu. Portrety zachowane w rodzinnej kolekcji były prezentem od samego artysty.
Był uczniem S. Lentza i T. Pruszkowskiego w warszawskiej SSP. Naukę malarstwa kontynuował w akademii w Wiedniu i w Paryżu. Od 1926 roku przebywał na zmianę we Francji, Anglii i USA. We wczesnych pracach dość tradycyjny, w późniejszym okresie nawiązywał do współczesnego malarstwa francuskiego. Malował nastrojowe, liryczne sceny rodzajowe, akty, kwiaty, kameralne kompozycje we wnętrzu, oraz szkicowo traktowane studia kobiet i dzieci.
Description:
oil/lined canvas, 40 x 30 cm; signed lower right: 'Kanelba',
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
olej/płótno (dublowane)
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Kanelba'