52
Michał Gorstkin Wywiórski | Wybrzeże bretońskie, 1886
Estymacja:
90,000 zł - 130,000 zł
Sprzedane
90,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie, Sesja 1
Lokalizacja
olej/płótno
Wymiary
0
Kategoria
Opis
olej/płótno, 55 x 98 cm, sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'M. G. Wywiórski | Monachium 86'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
O polskich pejzażystach mieszkających w Monachium w II połowie XIX wieku, tak pisał Cezary Jellenta: "Mają Niemcy swój pejzaż stimmung’owy, a Francuzi ‘paysage intime’, ale pejzaż polski przeważa oba uczuciowością. Nie goni on za szczególnie efektowną grą cieni i świateł, nie szuka nadzwyczajnego bogactwa kolorów, ani wyjątkowej bujności natury, ani jedynego w swoim rodzaju rozkładu, który by odbijał na płótnie jako oryginalna osobliwa kompozycja - ale zawsze i wszędzie przepaja się temperamentem, przywiązaniem, zadumą, melancholią, wspomnieniem". Te słowa XIX-wiecznego polskiego krytyka sztuki w największym stopniu można odnieść do "Wybrzeża bretońskiego" stworzonego przez Michała Gorstkina Wywiórskiego w 1886. Wywiórski był jednym z najważniejszych pejzażystów w środowisku polskiej koloni artystycznej w Monachium. Przybył nad Izarę w 1883 i rozpoczął studia w akademii monachijskiej u profesorów: Karla Rauppa i Nikolausa Gysisa. Związany był również z pracownią Józefa Brandta, brał udział w organizowanych przez niego plenerach letnich w Orońsku i z pracownią Alfreda Wierusza Kowalskiego. Początkowo malował sceny rodzajowe rozgrywające się często w orientalnej scenerii, w późniejszym okresie twórczości zwrócił się w stronę czystego pejzażu, który opracowywał po mistrzowsku, m.in. w 1894 na wystawie w monachijskim Glaspalast otrzymał medal drugiej klasy za obraz "Z puszczy litewskiej". W twórczość pejzażowej podejmował wiele motywów - malował różne ujęcia krajobrazów rodzimych, w różnych porach dnia i roku, pola, leśne polany, otoczenia rzek i jezior. Również dla licznych scen rodzajowych - scen targów koński, spotkań Kozaków, myśliwych, jeźdźców - pejzaże stanowiące tło wyróżniały się dopracowaniem i zawsze stanowiły ważny element kompozycji. Odbył wiele podróży artystycznych - wspólnie z Wojciechem Kossakiem zwiedził Hiszpanię i Egipt, wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. Chętnie malował krajobrazy z Bretanii - wzburzone morze, samotne skały, kamieniste wybrzeże, zabudowania nad morskim urwiskiem. W prezentowanym obrazie najważniejsze jest morze, które ludzie starają się ujarzmić, wypływając na jego wody w kruchych łodziach z nadzieją na udany połów. Kobiety wyczekujące powrotu rybaków na brzegu stoją obok pustych klatek na kraby i plątaniny pustych sieci. Realistyczna scena przedstawiająca codzienne życie ludzi morza, namalowana z wielką dbałością o szczegóły, niesie jednocześnie przesłanie - ostrzeżenie, że człowiek nie może do końca okiełznać sił natury.
Studia artystyczne odbył w latach 1883-1887 w Monachium u K. Rauppa i N. Gysisa oraz w pracowniach J. Brandta i A. Wierusza-Kowalskiego. Od 1904 działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i stowarzyszenia Artystów. Wystawiał w Poznaniu, w Krakowie, Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Współpracował przy tworzeniu kilku panoram: z J. Fałatem, W. Kossakiem, A. Piotrowskim i J. Stanisławskim przy realizacji "Berenzyny"; z J. Styką - przy malowaniu "Bema w Siedmiogrodzie"; z W. Kossakiem, J. Ryszkiewiczem i K. Rozwadowskiem - przy komponowaniu "Napoleona pod Piramidami". Dominującym tematem w twórczości artysty był realistycznie traktowane pejzaże ze szczególnym uwzględnieniem efektów luministycznych.
Description:
Breton seashore, 1886
oil on canvas, 55 x 98 cm; signed, dated and inscribed: 'M. G. Wywiorski | Monachium 86',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
O polskich pejzażystach mieszkających w Monachium w II połowie XIX wieku, tak pisał Cezary Jellenta: "Mają Niemcy swój pejzaż stimmung’owy, a Francuzi ‘paysage intime’, ale pejzaż polski przeważa oba uczuciowością. Nie goni on za szczególnie efektowną grą cieni i świateł, nie szuka nadzwyczajnego bogactwa kolorów, ani wyjątkowej bujności natury, ani jedynego w swoim rodzaju rozkładu, który by odbijał na płótnie jako oryginalna osobliwa kompozycja - ale zawsze i wszędzie przepaja się temperamentem, przywiązaniem, zadumą, melancholią, wspomnieniem". Te słowa XIX-wiecznego polskiego krytyka sztuki w największym stopniu można odnieść do "Wybrzeża bretońskiego" stworzonego przez Michała Gorstkina Wywiórskiego w 1886. Wywiórski był jednym z najważniejszych pejzażystów w środowisku polskiej koloni artystycznej w Monachium. Przybył nad Izarę w 1883 i rozpoczął studia w akademii monachijskiej u profesorów: Karla Rauppa i Nikolausa Gysisa. Związany był również z pracownią Józefa Brandta, brał udział w organizowanych przez niego plenerach letnich w Orońsku i z pracownią Alfreda Wierusza Kowalskiego. Początkowo malował sceny rodzajowe rozgrywające się często w orientalnej scenerii, w późniejszym okresie twórczości zwrócił się w stronę czystego pejzażu, który opracowywał po mistrzowsku, m.in. w 1894 na wystawie w monachijskim Glaspalast otrzymał medal drugiej klasy za obraz "Z puszczy litewskiej". W twórczość pejzażowej podejmował wiele motywów - malował różne ujęcia krajobrazów rodzimych, w różnych porach dnia i roku, pola, leśne polany, otoczenia rzek i jezior. Również dla licznych scen rodzajowych - scen targów koński, spotkań Kozaków, myśliwych, jeźdźców - pejzaże stanowiące tło wyróżniały się dopracowaniem i zawsze stanowiły ważny element kompozycji. Odbył wiele podróży artystycznych - wspólnie z Wojciechem Kossakiem zwiedził Hiszpanię i Egipt, wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. Chętnie malował krajobrazy z Bretanii - wzburzone morze, samotne skały, kamieniste wybrzeże, zabudowania nad morskim urwiskiem. W prezentowanym obrazie najważniejsze jest morze, które ludzie starają się ujarzmić, wypływając na jego wody w kruchych łodziach z nadzieją na udany połów. Kobiety wyczekujące powrotu rybaków na brzegu stoją obok pustych klatek na kraby i plątaniny pustych sieci. Realistyczna scena przedstawiająca codzienne życie ludzi morza, namalowana z wielką dbałością o szczegóły, niesie jednocześnie przesłanie - ostrzeżenie, że człowiek nie może do końca okiełznać sił natury.
Studia artystyczne odbył w latach 1883-1887 w Monachium u K. Rauppa i N. Gysisa oraz w pracowniach J. Brandta i A. Wierusza-Kowalskiego. Od 1904 działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i stowarzyszenia Artystów. Wystawiał w Poznaniu, w Krakowie, Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Współpracował przy tworzeniu kilku panoram: z J. Fałatem, W. Kossakiem, A. Piotrowskim i J. Stanisławskim przy realizacji "Berenzyny"; z J. Styką - przy malowaniu "Bema w Siedmiogrodzie"; z W. Kossakiem, J. Ryszkiewiczem i K. Rozwadowskiem - przy komponowaniu "Napoleona pod Piramidami". Dominującym tematem w twórczości artysty był realistycznie traktowane pejzaże ze szczególnym uwzględnieniem efektów luministycznych.
Description:
Breton seashore, 1886
oil on canvas, 55 x 98 cm; signed, dated and inscribed: 'M. G. Wywiorski | Monachium 86',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
55 x 98 cm
Technika
- kolekcja prywatna, Polska
Proweniencja
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'M. G. Wywiórski | Monachium 86'
Literatura
0