49
Kazimierz Sichulski | Roztopy wiosenne, 1904
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie, Sesja 1
Lokalizacja
olej/płótno
Kategoria
Opis
olej/płótno, 69,5 x 78 cm, sygnowany i datowany p.d.: '904 SICHULSKI'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Dzieło Kazimierza Sichulskiego należy do tendencji ekspresjonistycznej w malarstwie Młodej Polski. Formatywny wpływ na jego twórczość wywarły studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1900-08), kontakt z moderną wiedeńską podczas pobytu w Austrii w 1902 roku oraz europejska podróż w 1904 roku, kiedy to odwiedza Włochy i Niemcy, a w Paryżu studiuje w Académie Colarossi. "Roztopy wiosenne" powstały w 1904 roku. Wiosną tego roku chory na płuca artysta przebywał w Sanatorium Dłuskich w Zakopanem; zimą 1904-05 po raz pierwszy wyjechał z Władysławem Jarockim i Fryderykiem Pautschem do Tatarowa nad Prutem, we Wschodnie Karpaty. Odtąd Huculszczyzna stanowiła główny obszar jego tworzenia i źródło inspiracji. Nie ma pewności, z którym z wyjazdów związane jest prezentowane dzieło. "Roztopy wiosenne" ujawniają rodzący się wówczas, osobisty styl artysty. Sichulski silnie uprościł krajobraz: paleta jest ograniczona do zgaszonej zieleni, ugru, brązu i bieli. W mokrej farbie zapisany został dukt pędzla: mocny, zdecydowany, nawet nieco agresywny. Dominantę formalną pracy stanowi wygięta w łuk droga, podkreślająca ekspresyjne zalety krajobrazu. W "Roztopach wiosennych" odbija się echem "intensywne" malarstwo krajobrazowe Młodopolan: Juliana Fałata, Jana Stanisławskiego, Stanisława Wyspiańskiego czy Ferdynanda Ruszczyca. Krajobrazowi Sichulskiego jest już jednak blisko do gwałtownej ekspresji austriackich i niemieckich ekspresjonistów.
Studiował w latach 1900-08 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Leona Wyczółkowskiego i Stanisława Wyspiańskiego. Równolegle uzupełniał edukację artystyczną w wiedeńskiej Kunsgewerbeschule u Antona von Kennera. W roku 1904 odbył podróż po Europie odwiedzając Monachium, Drezno, Rzym, Florencję i Paryż, gdzie zatrzymał się na dłużej i gdzie uczęszczał do Académie Colarossi. Wspólnie z Ferdynadem Pautschem i Władysławem Jarockim spędził zimę 1904-05 na Huculszczyźnie, którą odwiedzał później wielokrotnie. Od roku 1907 mieszkał we Lwowie. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (od 1905) i do wiedeńskiego Hagenbundu (od 1907). W czasie I wojny światowej walczył w Legionach Polskich. Po wojnie został profesorem w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego we Lwowie (1920-1930), a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1930-39). Malował sceny rodzajowe, często związane z życiem Hucułów, pejzaże, portrety oraz obrazy o tematyce historycznej i religijnej. Zajmował się ponadto wieloma dziedzinami sztuki użytkowej. Projektował witraże, mozaiki, kilimy, wystroje wnętrz. Uprawiał malarstwo ścienne, grafikę, także książkową, rysował karykatury. Swoje prace wystawiał regularnie, od 1903, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Za granicą brał udział w wystawach w Paryżu, Budapeszcie, Pittsburgu, Helsinkach, Sztokholmie, Lipsku, Padwie, Moskwie, Rzymie i Berlinie.
Description:
Spring melt, 1904
oil on canvas, 69.5 x 78 cm; signed and dated lower right: '904 SICHULSKI',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Dzieło Kazimierza Sichulskiego należy do tendencji ekspresjonistycznej w malarstwie Młodej Polski. Formatywny wpływ na jego twórczość wywarły studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1900-08), kontakt z moderną wiedeńską podczas pobytu w Austrii w 1902 roku oraz europejska podróż w 1904 roku, kiedy to odwiedza Włochy i Niemcy, a w Paryżu studiuje w Académie Colarossi. "Roztopy wiosenne" powstały w 1904 roku. Wiosną tego roku chory na płuca artysta przebywał w Sanatorium Dłuskich w Zakopanem; zimą 1904-05 po raz pierwszy wyjechał z Władysławem Jarockim i Fryderykiem Pautschem do Tatarowa nad Prutem, we Wschodnie Karpaty. Odtąd Huculszczyzna stanowiła główny obszar jego tworzenia i źródło inspiracji. Nie ma pewności, z którym z wyjazdów związane jest prezentowane dzieło. "Roztopy wiosenne" ujawniają rodzący się wówczas, osobisty styl artysty. Sichulski silnie uprościł krajobraz: paleta jest ograniczona do zgaszonej zieleni, ugru, brązu i bieli. W mokrej farbie zapisany został dukt pędzla: mocny, zdecydowany, nawet nieco agresywny. Dominantę formalną pracy stanowi wygięta w łuk droga, podkreślająca ekspresyjne zalety krajobrazu. W "Roztopach wiosennych" odbija się echem "intensywne" malarstwo krajobrazowe Młodopolan: Juliana Fałata, Jana Stanisławskiego, Stanisława Wyspiańskiego czy Ferdynanda Ruszczyca. Krajobrazowi Sichulskiego jest już jednak blisko do gwałtownej ekspresji austriackich i niemieckich ekspresjonistów.
Studiował w latach 1900-08 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Leona Wyczółkowskiego i Stanisława Wyspiańskiego. Równolegle uzupełniał edukację artystyczną w wiedeńskiej Kunsgewerbeschule u Antona von Kennera. W roku 1904 odbył podróż po Europie odwiedzając Monachium, Drezno, Rzym, Florencję i Paryż, gdzie zatrzymał się na dłużej i gdzie uczęszczał do Académie Colarossi. Wspólnie z Ferdynadem Pautschem i Władysławem Jarockim spędził zimę 1904-05 na Huculszczyźnie, którą odwiedzał później wielokrotnie. Od roku 1907 mieszkał we Lwowie. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (od 1905) i do wiedeńskiego Hagenbundu (od 1907). W czasie I wojny światowej walczył w Legionach Polskich. Po wojnie został profesorem w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego we Lwowie (1920-1930), a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1930-39). Malował sceny rodzajowe, często związane z życiem Hucułów, pejzaże, portrety oraz obrazy o tematyce historycznej i religijnej. Zajmował się ponadto wieloma dziedzinami sztuki użytkowej. Projektował witraże, mozaiki, kilimy, wystroje wnętrz. Uprawiał malarstwo ścienne, grafikę, także książkową, rysował karykatury. Swoje prace wystawiał regularnie, od 1903, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Za granicą brał udział w wystawach w Paryżu, Budapeszcie, Pittsburgu, Helsinkach, Sztokholmie, Lipsku, Padwie, Moskwie, Rzymie i Berlinie.
Description:
Spring melt, 1904
oil on canvas, 69.5 x 78 cm; signed and dated lower right: '904 SICHULSKI',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
- kolekcja prywatna, Warszawa (zakup w PP Desa, Warszawa, 1978)
Proweniencja
sygnowany i datowany p.d.: '904 SICHULSKI'