36
Władysław Podkowiński | Wieś II, około 1890-91
Estymacja:
450,000 zł - 550,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie, Sesja 1
Lokalizacja
olej/płótno (dublowane)
Wymiary
0
Kategoria
Opis
olej/płótno (dublowane), 40 x 44 cm
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Wraz z kolegą, malarzem Józefem Pankiewiczem, Podkowiński wyjechał wiosną 1889 do Paryża. Artyści wprowadzili się do dawnej pracowni Józefa Chełmońskiego, a ich twórczość mogła się przeobrazić ku nowym formom reprezentacji natury dzięki zetknięciu się ze sztuką francuskiego impresjonizmu. Artyści zwiedzili w Paryżu monograficzną wystawę Claude’a Moneta, co wielokrotnie przypominali historycy sztuki, przypisując Podkowińskiemu i Pankiewiczowi miano "polskich impresjonistów". Mimo że lekcję impresjonizmu odebrali u "źródeł", to recepcja tego kierunku miała w ich twórczości charakter epizodyczny i niedoktrynalny. Malarze stworzyli po powrocie do Polski serie "wibrystycznych" pejzaży z Chrzęsnego i Mokrej Wsi (Podkowiński) oraz spod Kazimierza nad Wisłą (Pankiewicz). Doświadczenie "nowej sztuki" pchnęło ich jednak wkrótce ku sztuce symbolicznej. Rzeczony "wibryzm" czytelny jest w partii pejzażu, na horyzoncie kompozycji "Wieś II", co pozwoliło monografistce artysty, Elżbiecie Charazińskiej wyraźnie łączyć go z paryskimi doświadczeniami malarza. W opinii do prezentowanej kompozycji czytamy: "Od strony zastosowanej techniki malarskiej obraz jest przejściem od akademickiej metody gładkiego fini, ku własnej - operowania suchym pędzlem, tworzącym specyficzną, gruzełkowatą fakturę" (opinia Elżbiety Charazińskiej z 24 listopada 1991 roku). "Wieś II" ma swój odpowiednik w obrazie z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu ("Wieś", ok. 1890). Prezentowane dzieło ma inny format, zostało zakomponowane na płaszczyźnie zbliżonej stosunkiem krawędzi do kwadratu. Inna jest także kolorystyka: w przypadku "Wsi II" kontrastowa i żywsza.
Podkowiński przedstawił fragment wiejskiej ulicy w diagonalnym ujęciu. Pierwszy plan jest pusty i otwiera perspektywę wzroku na chałupy oddzielone od drogi płotem. Najbliżej widza sytuowane są opracowane syntetycznie dzieci, których postaci kurtynowo umieścił artysta w przestrzeni kompozycji. Scena dąży perspektywicznie ku prawej górnej części z łąkowym pejzażem i kurtyną lasu. Na początku lat 90. XIX stulecia malarz odwiedzał znajome majątki w Chrzęsnem i Mokrej Wsi, skąd pochodzą jego najlepsze pejzaże. Równolegle odwiedzał letniskowe miejscowości w pobliżu Mińska Mazowieckiego i Mrozów, np. Radachówkę położoną nad rzeką Świder oraz niepodległą Siennicę, której pejzaż stał się tematem jego obrazu przechowywanego obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie. "Wieś II", w której czytelny jest eksperyment formalny związany z doświadczeniem impresjonizmu, zachowuje nadal rys naturalistycznej obserwacji wyniesiony z kręgu warszawskiego realizmu.
Uczył się w Warszawskiej Klasie Rysunkowej (1883-85), a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, m.in. w pracowni batalisty B. P. Willewaldego (w latach 1885-86). W 1889 roku wyjechał wraz z Józefem Pankiewiczem do Paryża, gdzie wielki wpływ na jego malarstwo wywarły doświadczenia impresjonizmu. W późniejszym okresie tworzył również kompozycje symboliczne. Po powrocie mieszkał na stałe w Warszawie. Malował portrety, pejzaże i sceny rodzajowe. Wykonywał też ilustracje do powieści i czasopism, m.in. do "Tygodnika Ilustrowanego". Jest najważniejszym obok Józefa Pankiewicza polskim impresjonistą, a jego twórczość miała ogromny wpływ na polskie malarstwo pejzażowe, zwłaszcza kompozycje i kolorystykę obrazów.
Description:
Countryside II, circa 1890-91
oil on lined canvas, 40 x 44 cm;,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Wraz z kolegą, malarzem Józefem Pankiewiczem, Podkowiński wyjechał wiosną 1889 do Paryża. Artyści wprowadzili się do dawnej pracowni Józefa Chełmońskiego, a ich twórczość mogła się przeobrazić ku nowym formom reprezentacji natury dzięki zetknięciu się ze sztuką francuskiego impresjonizmu. Artyści zwiedzili w Paryżu monograficzną wystawę Claude’a Moneta, co wielokrotnie przypominali historycy sztuki, przypisując Podkowińskiemu i Pankiewiczowi miano "polskich impresjonistów". Mimo że lekcję impresjonizmu odebrali u "źródeł", to recepcja tego kierunku miała w ich twórczości charakter epizodyczny i niedoktrynalny. Malarze stworzyli po powrocie do Polski serie "wibrystycznych" pejzaży z Chrzęsnego i Mokrej Wsi (Podkowiński) oraz spod Kazimierza nad Wisłą (Pankiewicz). Doświadczenie "nowej sztuki" pchnęło ich jednak wkrótce ku sztuce symbolicznej. Rzeczony "wibryzm" czytelny jest w partii pejzażu, na horyzoncie kompozycji "Wieś II", co pozwoliło monografistce artysty, Elżbiecie Charazińskiej wyraźnie łączyć go z paryskimi doświadczeniami malarza. W opinii do prezentowanej kompozycji czytamy: "Od strony zastosowanej techniki malarskiej obraz jest przejściem od akademickiej metody gładkiego fini, ku własnej - operowania suchym pędzlem, tworzącym specyficzną, gruzełkowatą fakturę" (opinia Elżbiety Charazińskiej z 24 listopada 1991 roku). "Wieś II" ma swój odpowiednik w obrazie z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu ("Wieś", ok. 1890). Prezentowane dzieło ma inny format, zostało zakomponowane na płaszczyźnie zbliżonej stosunkiem krawędzi do kwadratu. Inna jest także kolorystyka: w przypadku "Wsi II" kontrastowa i żywsza.
Podkowiński przedstawił fragment wiejskiej ulicy w diagonalnym ujęciu. Pierwszy plan jest pusty i otwiera perspektywę wzroku na chałupy oddzielone od drogi płotem. Najbliżej widza sytuowane są opracowane syntetycznie dzieci, których postaci kurtynowo umieścił artysta w przestrzeni kompozycji. Scena dąży perspektywicznie ku prawej górnej części z łąkowym pejzażem i kurtyną lasu. Na początku lat 90. XIX stulecia malarz odwiedzał znajome majątki w Chrzęsnem i Mokrej Wsi, skąd pochodzą jego najlepsze pejzaże. Równolegle odwiedzał letniskowe miejscowości w pobliżu Mińska Mazowieckiego i Mrozów, np. Radachówkę położoną nad rzeką Świder oraz niepodległą Siennicę, której pejzaż stał się tematem jego obrazu przechowywanego obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie. "Wieś II", w której czytelny jest eksperyment formalny związany z doświadczeniem impresjonizmu, zachowuje nadal rys naturalistycznej obserwacji wyniesiony z kręgu warszawskiego realizmu.
Uczył się w Warszawskiej Klasie Rysunkowej (1883-85), a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, m.in. w pracowni batalisty B. P. Willewaldego (w latach 1885-86). W 1889 roku wyjechał wraz z Józefem Pankiewiczem do Paryża, gdzie wielki wpływ na jego malarstwo wywarły doświadczenia impresjonizmu. W późniejszym okresie tworzył również kompozycje symboliczne. Po powrocie mieszkał na stałe w Warszawie. Malował portrety, pejzaże i sceny rodzajowe. Wykonywał też ilustracje do powieści i czasopism, m.in. do "Tygodnika Ilustrowanego". Jest najważniejszym obok Józefa Pankiewicza polskim impresjonistą, a jego twórczość miała ogromny wpływ na polskie malarstwo pejzażowe, zwłaszcza kompozycje i kolorystykę obrazów.
Description:
Countryside II, circa 1890-91
oil on lined canvas, 40 x 44 cm;,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
40 x 44 cm
Technika
- kolekcja prywatna, Polska
Proweniencja
0
Literatura
- porównaj: Władysław Podkowiński, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, oprac. Elżbieta Charazińska, Warszawa 1990, nr kat. I/27 (Wieś, ok. 1890)