Powrót do DESA.PL
17 of Liczba obiektów: 56
17
Henryk Siemiradzki | Studium trzech postaci na tle krajobrazu, około 1874
Estymacja:
90,000 zł - 130,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie, Sesja 1
Lokalizacja
olej/płótno naklejone na tekturę
Wymiary
0
Opis
olej/płótno naklejone na tekturę, 48 x 37 cm, sygnowany p.d.: 'H. Siemiradzki', na odwrociu opinia doc. Jana Hoplińskiego z dn. 5 maja 1941 roku

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Ukończywszy studia w 1871, dzięki uzyskanemu carskiemu stypendium, Henryk Siemiradzki, młody malarz wywodzący się z Charkowa, zyskał sposobność wyjazdu do Monachium na studia w tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Przez kilka miesięcy kontynuował studia artystyczne pod kierunkiem Karla Piloty’ego. W 1872 na stałe zamieszkał w Rzymie, gdzie na dobre rozpoczęła się jego międzynarodowa kariera. W repertuarze tematycznym jego malarstwa mieściły się wielkoformatowe obrazy historyczne, nastrojowe kompozycje rodzajowe - sielanki i luministyczne śródziemnomorskie pejzaże.

Henryk Siemiradzki należy do najgodniej uhonorowanych polskich artystów XIX wieku - był członkiem wielu europejskich akademii, zdobywcą medali na międzynarodowych wystawach. Odznaczany był orderami państwowymi, m.in. francuską Legią Honorową i włoskim orderem Corona d’Italia. Z krajem utrzymywał stałe i żywe kontakty - przesyłał obrazy na wystawy, a w 1879 podarował Krakowowi swój obraz "Świeczniki chrześcijaństwa", znany także pod tytułem: "Pochodnie Nerona" (1876), dając tym samym początek zbiorom Muzeum Narodowego.

Prezentowane w katalogu studium to najpewniej praca pochodząca z lat 70. XIX stulecia, gdy to Siemiradzki był żywo zainteresowany pod względem malarskim oraz historyczno- archeologicznym tematem życia pierwszych chrześcijan. "Studium trzech postaci" zwyczajowo wiążę się z obrazem "Prześladowcy chrześcijan u wejścia do katakumb" (1874, kolekcja prywatna) i sekwencją postaci po lewej stronie kompozycji. Siemiradzki po zakończonej pracy nad "Pochodniami Nerona" opracowywał epizody z życia chrześcijan i ich spotkań w katakumbach. "Studium trzech postaci" to wczesny i subiektywny plastycznie zapis jednego z motywów badanego zagadnienia. Owa kompozycja wydaje się zatem wartościowa z uwagi na jej chronologiczną proweniencję. To ciekawy zapis funkcjonowania wczesnego warsztatu akademika, a także ważne ikonograficzne spoiwo w monumentalnym, artystycznym założeniu przedstawienia historii chrześcijaństwa.
Henryk Siemiradzki - wybitny malarz - akademik - kształcił się w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów kilkakrotnie odznaczany był medalami. W 1870 roku wyjechał do Monachium i przez rok kontynuował studia artystyczne w tamtejszej akademii pod kierunkiem Karla Piloty’ego. Od roku 1872 stale mieszkał w Rzymie. Uhonorowany członkostwem wielu europejskich Akademii, wielokrotnie nagradzany medalami na wystawach, odznaczany orderami państwowymi (m.in. francuską Legią Honorową i włoskim orderem Corona d’Italia) cieszył się Siemiradzki wielkim uznaniem i sławą. Z krajem utrzymywał stałe i żywe kontakty - przesyłał obrazy na wystawy, a w roku 1879 podarował Krakowowi swój obraz Świeczniki chrześcijaństwa, dając początek zbiorom Muzeum Narodowego. Namalował kurtyny do teatrów w Krakowie (1896) i we Lwowie (1900; dar artysty dla miasta). Tematów do swych obrazów szukał w starożytności, w historii, życiu i mitach dawnej Grecji i Rzymu.

Description:
Study of three people against the landscape, circa 1874
oil on canvas mounted on paperboard, 48 x 37 cm; signed lower right: 'H. Siemiradzki', on the reverse opinion by docent Jan Hoplinski from 5th May 1941

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
48 x 37 cm
Technika
- kolekcja prywatna, Polska
Proweniencja
sygnowany p.d.: 'H. Siemiradzki'
Literatura
0