10
Władysław Czachórski | Damy z klejnotami, lata 90. XIX w.
Estymacja:
1,600,000 zł - 2,500,000 zł
Sprzedane
1,800,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie, Sesja 1
Lokalizacja
olej/płótno
Wymiary
0
Kategoria
Opis
olej/płótno, 92 x 127 cm, sygnowany l.d.: 'Czachórski', na odwrociu stempel: 'NACHLASS | Professor | W. von Czachorski' oraz papierowe nalepki z numerami: 'A 6932' oraz '213'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Czachórski malował przede wszystkim naturalistyczne, niemal fotograficzne wizerunki kobiet. Bohaterkami jego sztuki były "wydekoltowane, wysznurowane damy o wielkiej gracji" i "zaczarowane księżniczki w atłasowych szatach". Krytycy twierdzili, że malarski świat Czachórskiego był "wymarzonem Eldorado szczęśliwości, beztroski, wiecznej pogody, ciągłego uśmiechu i wytworności". Czachórski w swoich listach dał nieco inny obraz swojej sztuki i często pisał o obrazach w sposób bardzo prozaiczny ("maluję stanik i szukam dobrej sylwetki do sukni"). Często uciekał od tematyki stricte rodzajowej. Zdarzało mu się tworzyć rozbudowane kompozycje o tematyce obyczajowej, a nawet sceny religijne. Mimo przychylności krytyków i rozlicznych nagród początkowo nie odniósł wielkiego finansowego sukcesu: często wyróżniany obraz "Czy chcesz różę?" zmuszony był sprzedać we Lwowie w 1880 za 600 reńskich ("mało, ale i to coś znaczy"). Przełom nastąpił kilka lat później. W 1885 za "Ślubny wianek" zapłacono Czachórskiemu 3 000 marek. W 1896 za "Damę z różą" otrzymał 15 000.
Obrazy Czachórskiego nabywali ówcześnie nie tylko polscy i niemieccy kolekcjonerzy, ale niemal cała Europa. Warto odnotować, że w 1890 niejaki Saley z Londynu kupił kompozycję pt. "Oglądanie klejnotów". W 1896 obraz zatytułowany "Klejnoty" posiadał z kolei berliński kolekcjoner nazwiskiem Schulte. Być może któraś z tych prac jest tożsama z prezentowanym tu obrazem?
W latach 1866-7 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie oraz w Akademii w Dreźnie. Naukę kontynuował w latach 1869-73 w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Hermanna Anschütza, Alexandra von Wagnera i Karla Theodora von Piloty. W 1879 zamieszkał w Monachium, gdzie wykładał w tamtejszej Akademii. Wystawiał m.in. w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i TZSP w Warszawie. Przyjaźnił się z Władysławem Szernerem. Pozostawał pod wpływem monachijskiego akademizmu. Tworzył kompozycje figuralne o tematyce buduarowo-salonowej. Malował sceny rodzajowo-historyczne, pejzaże, portrety, martwe natury, kwiaty oraz obrazy o tematyce szekspirowskiej.
Description:
Ladies with jewels, 1890s
oil on canvas, 92 x 127 cm; signed lower left: 'Czachorski', on the reverse stamp: 'NACHLASS | Professor | W. von Czachorski' and paper labels with numbers: 'A 6932' oraz '213'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Czachórski malował przede wszystkim naturalistyczne, niemal fotograficzne wizerunki kobiet. Bohaterkami jego sztuki były "wydekoltowane, wysznurowane damy o wielkiej gracji" i "zaczarowane księżniczki w atłasowych szatach". Krytycy twierdzili, że malarski świat Czachórskiego był "wymarzonem Eldorado szczęśliwości, beztroski, wiecznej pogody, ciągłego uśmiechu i wytworności". Czachórski w swoich listach dał nieco inny obraz swojej sztuki i często pisał o obrazach w sposób bardzo prozaiczny ("maluję stanik i szukam dobrej sylwetki do sukni"). Często uciekał od tematyki stricte rodzajowej. Zdarzało mu się tworzyć rozbudowane kompozycje o tematyce obyczajowej, a nawet sceny religijne. Mimo przychylności krytyków i rozlicznych nagród początkowo nie odniósł wielkiego finansowego sukcesu: często wyróżniany obraz "Czy chcesz różę?" zmuszony był sprzedać we Lwowie w 1880 za 600 reńskich ("mało, ale i to coś znaczy"). Przełom nastąpił kilka lat później. W 1885 za "Ślubny wianek" zapłacono Czachórskiemu 3 000 marek. W 1896 za "Damę z różą" otrzymał 15 000.
Obrazy Czachórskiego nabywali ówcześnie nie tylko polscy i niemieccy kolekcjonerzy, ale niemal cała Europa. Warto odnotować, że w 1890 niejaki Saley z Londynu kupił kompozycję pt. "Oglądanie klejnotów". W 1896 obraz zatytułowany "Klejnoty" posiadał z kolei berliński kolekcjoner nazwiskiem Schulte. Być może któraś z tych prac jest tożsama z prezentowanym tu obrazem?
W latach 1866-7 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie oraz w Akademii w Dreźnie. Naukę kontynuował w latach 1869-73 w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Hermanna Anschütza, Alexandra von Wagnera i Karla Theodora von Piloty. W 1879 zamieszkał w Monachium, gdzie wykładał w tamtejszej Akademii. Wystawiał m.in. w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i TZSP w Warszawie. Przyjaźnił się z Władysławem Szernerem. Pozostawał pod wpływem monachijskiego akademizmu. Tworzył kompozycje figuralne o tematyce buduarowo-salonowej. Malował sceny rodzajowo-historyczne, pejzaże, portrety, martwe natury, kwiaty oraz obrazy o tematyce szekspirowskiej.
Description:
Ladies with jewels, 1890s
oil on canvas, 92 x 127 cm; signed lower left: 'Czachorski', on the reverse stamp: 'NACHLASS | Professor | W. von Czachorski' and paper labels with numbers: 'A 6932' oraz '213'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
92 x 127 cm
Technika
- spuścizna po artyście; - dom aukcyjny Dorotheum, Wiedeń, listopad 2005; - kolekcja prywatna, Nowy Jork
Proweniencja
sygnowany l.d.: 'Czachórski'
Literatura
- fotografia przedstawiająca dzieło ("Trzy kobiety oglądające biżuterię"), przed 1939, Biblioteka Narodowa w Warszawie, nr sygn. F.13121/IVA; - Władysław Czachórski, Klejnoty, grafika na podstawie kompozycji malarskiej, M. Weber, Monachium