Powrót do DESA.PL
9 of Liczba obiektów: 56
9
Feliks Pęczarski | "Spekulanci", 1844
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
85,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie, Sesja 1
Lokalizacja
olej/płótno (dublowane)
Wymiary
- Wystawa Sztuk Pięknych, Szkoła Sztuk Pięknych w Warszawie, 1845
Opis
olej/płótno (dublowane), 95,5 x 134,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'F. Pęczarski | 1844.'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Pierwsza połowa lat 40. XIX wieku przynosi najważniejsze dzieła Pęczarskiego. Powstają "Gracze w karty" (1843, Muzeum Narodowe w Warszawie), "Szulerzy przy świecy" (1845, tamże), "Lichwiarz przy świecy" (1845, tamże), "Amatorzy herbaty" (1845, zaginiony). "Spekulantów" artysta zaprezentował w 1845 na wystawie w Szkole Sztuk Pięknych razem z pięcioma innymi płótnami. Dzięki recenzji prasowej możliwe jest uosobienie uważanego za zaginiony obrazu z pracą odnalezioną w kolekcji prywatnej w Stanach Zjednoczonych (czego jako pierwsza dokonała: Agnieszka Świętosławska, Szpetne twarze, szpetne dusze. O wpływach teorii fizjonomicznych na malarstwo Feliksa Pęczarskiego [w:] Szpetne w sztukach pięknych. Brzydota, deformacja i ekspresja w sztuce nowoczesnej, [red.] Małgorzata Geron, Jerzy Malinowski, Kraków 2011, s. 41).

Recenzent "Gazety Warszawskiej" pisze o prezentowanym obrazie: "Najwięcej jednak ruchu, życia i dowcipu, tak potrzebnego dla malarzy rodzajowych, widać w scenie sprzedaży i kupna, czy też scenie zaciągnięcia pożyczki, gdzie postać rejenta, jak się zdaje, dwóch Żydów i dwóch młodych paniczów jaśnieją zrozumieniem charakterów. Żyd podnoszący palec do ucha i odwrócony od swego młodego klienta jest pełen charakteru równie jak kolega dobrodusznie skrobiący w się głowę. Nie mówimy już nic o rysunku, bo na cóż na nowo mamy powtarzać pochwały, dodamy tylko, że od lat czterech czuć postęp znaczny w panu Pęczarskim, i że już dziś mniej widać czarności w jego kolorycie jak w pierwszym jego dziele Karciarze, danym w zeszłą wystawę; jeszcze lat kilka, a czas zapewne usunie i to, co zbyt ostrego w jego pędzlu widzimy" (J. Kg [Kenig], Wystawa sztuk pięknych, "Gazeta Warszawska" 1845, nr 191, środa 23 lipca, s. 3).

Description:
"Profiteers", 1844
oil on lined canvas, 95.5 x 134.5 cm; signed and dated lower right: 'F. Peczarski | 1844.',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
95,5 x 134,5 cm
Technika
- dom aukcyjny Sloan's, Stany Zjednoczone, listopad 2001; - kolekcja prywatna, Nowy Jork
Proweniencja
sygnowany i datowany p.d.: 'F. Pęczarski | 1844.'
Literatura
- Agnieszka Świętosławska, Obrazy codzienności. Polskie malarstwo rodzajowe I połowy XIX wieku, Warszawa-Toruń 2015, s. 292-293, s. 294, il. 101; - Agnieszka Świętosławska, Szpetne twarze, szpetne dusze. O wpływach teorii fizjonomicznych na malarstwo Feliksa Pęczarskiego, w: Szpetne w sztukach pięknych. Brzydota, deformacja i ekspresja w sztuce nowoczesnej, red. Małgorzata Geron, Jerzy Malinowski, Kraków 2011, s. 41-42; - Stefan Kozakiewicz, Warszawskie wystawy sztuk pięknych w latach 1819-1845, Wrocław 1952, s. 282, 315; - Narcyza Żmichowska, Listy Narcyzy Żmichowskiej do rodziny i przyjaciół, t. III, Kraków 1906, s. 198; - J. Kg [Kenig], Wystawa sztuk pięknych, "Gazeta Warszawska" 1845, nr 191 (środa 23 lipca) s. 3; - Spis dzieł sztuk pięknych na wystawę publiczną w Warszawie w roku 1845 dostawionych, Warszawa 1845, s. 9, poz. 25 ("Spekulanci")