2
Jan Stanisławski | Bazylika św. Marka w Wenecji, 1899 (?)
Estymacja:
90,000 zł - 130,000 zł
Sprzedane
90,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie, Sesja 1
Lokalizacja
olej/deska
Wymiary
0
Kategoria
Opis
olej/deska, 20,5 x 28,8 cm, na odwrociu opisany numerem: '41' oraz: 'Wenecja 1899' oraz pieczęć: 'JAN STANISŁAWSKI | ZE SPUSCIZNY | POŚMIERTNEJ', poniżej podpis: 'Janina Stanisławska'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Stanisławski wielokrotnie wyjeżdżał do Włoch i z zapałem malował lokalny pejzaż. Od 1893 roku odwiedzał m.in. Wenecję, Rawennę, Bolonię, Florencję, Pizę, Genuę, Mediolan, Siennę czy Perugię. Powstające w Italii prace zdradzają ferwor pracy pod wpływem impulsu tamtejszego światła. Stanisławski wręcz zbliżał się, szczególnie w swoich włoskich pracach z ok. 1900 roku, do granic abstrakcji. Odwiedzając Wenecję, wielokrotnie podejmował temat widoku na plac św. Marka oraz fasady bazyliki. Prezentowanej "Bazylice św. Marka" blisko jest do redakcji tego motywu z obrazu w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie (1904). Artysta ujął dolną część fasady w cieniu, góra natomiast oświetlana jest jeszcze przez promienie zachodzącego słońca. Stanisławski użył wyrafinowanej mieszanki ugru, różu, błękitu i zieleni, tkając wyrafinowaną koronkę architektury majaczącej w promieniach coraz bledszego światła. Litograficzne wersje widoku na bazylikę św. Marka Stanisławski publikował w modernistycznym czasopiśmie "Życie".
Ukończył studia matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Instytucie Technologicznym w Petersburgu. Malarstwa początkowo uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona w Warszawie, następnie w latach 1884 - 1885 w Paryżu u E. Carolusa - Durana. Odbył wiele podróży artystycznych m. in. do Włoch, Hiszpanii, Austrii i Czech. W 1895 przebywał w Berlinie i współpracował z W. Kossakiem przy realizacji panoramy "Przejście przez Berezynę". W 1897 zamieszkał w Krakowie, gdzie wykładał malarstwo krajobrazowe w Szkole Sztuk Pięknych. Jako pedagog w pracowni pejzażowej wprowadził metodę studiów plenerowych, która dała początek rozwoju tego gatunku malarstwa w sztuce polskiej na początku XX w. Był współzałożycielem TAP "Sztuka". Malował przede wszystkim małe, nastrojowe, syntetyczne pejzaże o szerokiej plamie barwnej.
Description:
St Mark's Basilica in Venice, 1899 (?)
oil on board, 20.5 x 28.8 cm;, on the reverse inscribed with number: '41' and: 'Wenecja 1899' and stamp: 'JAN STANISLAWSKI | ZE SPUSCIZNY | POSMIERTNEJ', signed below: 'Janina Stanislawska'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Stanisławski wielokrotnie wyjeżdżał do Włoch i z zapałem malował lokalny pejzaż. Od 1893 roku odwiedzał m.in. Wenecję, Rawennę, Bolonię, Florencję, Pizę, Genuę, Mediolan, Siennę czy Perugię. Powstające w Italii prace zdradzają ferwor pracy pod wpływem impulsu tamtejszego światła. Stanisławski wręcz zbliżał się, szczególnie w swoich włoskich pracach z ok. 1900 roku, do granic abstrakcji. Odwiedzając Wenecję, wielokrotnie podejmował temat widoku na plac św. Marka oraz fasady bazyliki. Prezentowanej "Bazylice św. Marka" blisko jest do redakcji tego motywu z obrazu w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie (1904). Artysta ujął dolną część fasady w cieniu, góra natomiast oświetlana jest jeszcze przez promienie zachodzącego słońca. Stanisławski użył wyrafinowanej mieszanki ugru, różu, błękitu i zieleni, tkając wyrafinowaną koronkę architektury majaczącej w promieniach coraz bledszego światła. Litograficzne wersje widoku na bazylikę św. Marka Stanisławski publikował w modernistycznym czasopiśmie "Życie".
Ukończył studia matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Instytucie Technologicznym w Petersburgu. Malarstwa początkowo uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona w Warszawie, następnie w latach 1884 - 1885 w Paryżu u E. Carolusa - Durana. Odbył wiele podróży artystycznych m. in. do Włoch, Hiszpanii, Austrii i Czech. W 1895 przebywał w Berlinie i współpracował z W. Kossakiem przy realizacji panoramy "Przejście przez Berezynę". W 1897 zamieszkał w Krakowie, gdzie wykładał malarstwo krajobrazowe w Szkole Sztuk Pięknych. Jako pedagog w pracowni pejzażowej wprowadził metodę studiów plenerowych, która dała początek rozwoju tego gatunku malarstwa w sztuce polskiej na początku XX w. Był współzałożycielem TAP "Sztuka". Malował przede wszystkim małe, nastrojowe, syntetyczne pejzaże o szerokiej plamie barwnej.
Description:
St Mark's Basilica in Venice, 1899 (?)
oil on board, 20.5 x 28.8 cm;, on the reverse inscribed with number: '41' and: 'Wenecja 1899' and stamp: 'JAN STANISLAWSKI | ZE SPUSCIZNY | POSMIERTNEJ', signed below: 'Janina Stanislawska'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
20,5 x 28,8 cm
Technika
- kolekcja prywatna, Polska
Proweniencja
na odwrociu opisany numerem: '41' oraz: 'Wenecja 1899' oraz pieczęć: 'JAN STANISŁAWSKI | ZE SPUSCIZNY | POŚMIERTNEJ'
Literatura
0