209
Hilary Krzysztofiak | "Pomarańczowy magnes", 1978
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Surrealizm i metafora
Wymiary
76 x 101 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 76 x 101 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Hilary 78', na odwrociu naklejki z opisem pracy, numerem katalogowym dołączonymi przy okazji redakcji katalogu przez Muzeum Narodowe w Warszawie w 1997
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Prezentowana praca powstała w czasie, gdy Hilary Krzysztofiak przebywał już na stałe na emigracji poza Polską. W 1968 roku wyjechał z kraju. W czasie, gdy malował prezentowany tutaj obraz był już obywatelem Stanów Zjednoczonych, gdzie pozostał do końca życia używając wówczas imienia i nazwiska Christopher Hilary.
Prezentowana tu praca to widok dość tajemniczych przedmiotów - materii ułożonej w centralną kompozycję. Swoją gorącą barwą uwagę zwraca umieszczony w centrum, tytułowy magnes. Został przedstawiony jako umieszczony w środku obrazu za pomocą napiętych sznurów, przywiązanych do elementów przy krawędziach obrazu. Magnes umieszczony jest tak, że przecina umieszone wokół niego, stanowiące dla niego tło połacie pomiętego papieru.
Prezentowany obraz Hilarego wydaje się bliski surrealistycznemu zainteresowaniu intrygującymi, materialnymi przedmiotami. Ich przypadkowe zestawienia, osobliwe cechy i wiążące się z nimi historie według surrealistów mogły wywoływać różnorodne skojarzenia i uruchamiać pracę wyobraźni, strumień świadomości. Zwłaszcza środki artystyczne zastosowane przez Hilarego pozwalają wydobyć "niesamowitość" obiektów które zobrazował. Użycie intensywnego światłocienia, dekoracyjne pogięcie powierzchni papieru (przy użyciu wspomnianego światłocienia) oraz podkreślenie barwy centralnego okręgu tworzą efekt szczególnej malowniczości tego przedstawienia. Mamy tutaj do czynienia z "niesamowitym" widokiem we Freudowskim sensie. Według Zygmunta Freuda, austriackiego psychoanalityka - szczególnie cenionego przez surrealistów - "niesamowite" to kategoria pozwalająca opisać zjawiska, które pozostają swojskie i dobrze nam znane, jednak ujrzane inaczej, w niespodziewany i odmienny od zwyczajnego sposób - dają wrażenie wspomnianej "niesamowitości" i silnie oddziałują na psychikę odbiorcy.
Description:
"Orange magnet", 1978
oil on canvas, 76 x 101 cm; signed and dated lower right: 'Hilary 78', paper label with the description of the artwork
on the reverse stickers with a description of artwork and number added on the occasion of the edition of catalogue by the National Museum in Warsaw, 1997
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Prezentowana praca powstała w czasie, gdy Hilary Krzysztofiak przebywał już na stałe na emigracji poza Polską. W 1968 roku wyjechał z kraju. W czasie, gdy malował prezentowany tutaj obraz był już obywatelem Stanów Zjednoczonych, gdzie pozostał do końca życia używając wówczas imienia i nazwiska Christopher Hilary.
Prezentowana tu praca to widok dość tajemniczych przedmiotów - materii ułożonej w centralną kompozycję. Swoją gorącą barwą uwagę zwraca umieszczony w centrum, tytułowy magnes. Został przedstawiony jako umieszczony w środku obrazu za pomocą napiętych sznurów, przywiązanych do elementów przy krawędziach obrazu. Magnes umieszczony jest tak, że przecina umieszone wokół niego, stanowiące dla niego tło połacie pomiętego papieru.
Prezentowany obraz Hilarego wydaje się bliski surrealistycznemu zainteresowaniu intrygującymi, materialnymi przedmiotami. Ich przypadkowe zestawienia, osobliwe cechy i wiążące się z nimi historie według surrealistów mogły wywoływać różnorodne skojarzenia i uruchamiać pracę wyobraźni, strumień świadomości. Zwłaszcza środki artystyczne zastosowane przez Hilarego pozwalają wydobyć "niesamowitość" obiektów które zobrazował. Użycie intensywnego światłocienia, dekoracyjne pogięcie powierzchni papieru (przy użyciu wspomnianego światłocienia) oraz podkreślenie barwy centralnego okręgu tworzą efekt szczególnej malowniczości tego przedstawienia. Mamy tutaj do czynienia z "niesamowitym" widokiem we Freudowskim sensie. Według Zygmunta Freuda, austriackiego psychoanalityka - szczególnie cenionego przez surrealistów - "niesamowite" to kategoria pozwalająca opisać zjawiska, które pozostają swojskie i dobrze nam znane, jednak ujrzane inaczej, w niespodziewany i odmienny od zwyczajnego sposób - dają wrażenie wspomnianej "niesamowitości" i silnie oddziałują na psychikę odbiorcy.
Description:
"Orange magnet", 1978
oil on canvas, 76 x 101 cm; signed and dated lower right: 'Hilary 78', paper label with the description of the artwork
on the reverse stickers with a description of artwork and number added on the occasion of the edition of catalogue by the National Museum in Warsaw, 1997
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Hilary 78'
Proweniencja
0
Literatura
- Hilary. Malarstwo i rysunek, katalog wystawy, [oprac.] Hanna Kotkowska-Bareja, Elżbieta Zawistowska, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1997, nr kat. 259, s. 264 (il.)
Wystawiany
0