144
Aleksandra Wejchert | Bez tytułu, 1965
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
9,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i abstrakcja geometryczna
Lokalizacja
technika własna/płyta pilśniowa
Wymiary
46 x 61 cm
Opis
technika własna/płyta pilśniowa, 46 x 61 cm, sygnowany i datowany l.g.: 'ALEKSANDRA | WEJCHERT 65', na odwrociu napis: 'WITHOUT VARNISH !' oraz papierowa nalepka 'No 24'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Aleksandra Wejchert to artystka niezwykle wszechstronna. Znana ze swojego nowatorskiego podejścia do sztuki łączyła osiągnięcia wschodnioeuropejskiej tradycji awangardy, konstruktywizmu rosyjskiego, unizmu oraz sztuki optycznej. Szczególne miejsce w jej twórczości zajęły struktury reliefowe. Prace, choć nierzadko miały wolumen rzeźbiarski, wiele czerpały z malarstwa, głównie poprzez używane przez artystkę tonalne pasma tworzące iluzję przestrzeni i głębi.Faktura oraz tektonika prac była dla Wejchert równie istotna co barwa. Sama artystka przyznała: "Kolor jest dla mnie bardzo ważny. Kiedy mam już jasną wizję kształtu, dopiero wtedy zaczynam myśleć, jakie materiały będą odpowiednie do powołania do życia w niezakłóconym kształcie tego, co już sobie wyobraziłam. Z tego wynika różnorodność materiałów, których używam". Wywołujące wrażenie ruchu, pulsujące kompozycje Wejchert podkreślała żywym, jednolitym kolorem, nadając imcharakterystyczny dla siebie rytm. Efekt pofalowania i dynamiki uzyskiwała poprzez połączenia drewnianych walców, fragmentów z pleksiglasu, anodyzowanego aluminium, czy drewna. W swoich pracach rzeźbiarskich sięgała także po mozaikę i ceramikę. Artystka twierdziła, że to właśnie praca z nowymi materiałami, zdobywanie wiedzy o ich właściwościach jest dla niej źródłem inspiracji. Wielu krytyków dostrzega związki zarówno wczesnych, jak i późniejszych reliefowych kompozycji Wejchert z muzyką. Symfoniczne modulacje oraz rytmicznie sprzężone formy są zatem charakterystycznymi elementami większości jej prac.Prezentowana w niniejszym katalogu kompozycja na tle dokonań artystki jawi się jako zupełnie wyjątkowa. Utrzymana w jednolitej tonacji intensywnej czerwieni praca przykuwa uwagę swoim delikatnym rytmem oraz wspomnianą melodyką.
Malarka i grafik. W 1949 roku ukończyła studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Następnie w latach 1952-56 studiowała na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP pod kierunkiem Leona Michalskiego. Poza grafiką warsztatową i użytkową zajmowała się także malarstwem sztalugowym oraz tworzyła mozaiki i malowane reliefy z drewna, betonu, stali. Wystawiała indywidualnie w Rzymie (1959), Dublinie (1966 i 1969) oraz Paryżu (1968). Brała udział w wielu wystawach zbiorowych Polsce i zagranicą (Londyn, Dublin). Jej prace znajdują się w zbiorach muzeów w Paryżu, Rzymie i Dublinie oraz w kolekcjach prywatnych w Irlandii, Włoszech, Francji i USA.
Description:
Untitled, 1965
mixed media on fibreboard, 46 x 61 cm; signed and dated upper left: 'ALEKSANDRA | WEJCHERT 65', inscription: 'WITHOUT VARNISH !' on the reverse and tag 'No 24'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Aleksandra Wejchert to artystka niezwykle wszechstronna. Znana ze swojego nowatorskiego podejścia do sztuki łączyła osiągnięcia wschodnioeuropejskiej tradycji awangardy, konstruktywizmu rosyjskiego, unizmu oraz sztuki optycznej. Szczególne miejsce w jej twórczości zajęły struktury reliefowe. Prace, choć nierzadko miały wolumen rzeźbiarski, wiele czerpały z malarstwa, głównie poprzez używane przez artystkę tonalne pasma tworzące iluzję przestrzeni i głębi.Faktura oraz tektonika prac była dla Wejchert równie istotna co barwa. Sama artystka przyznała: "Kolor jest dla mnie bardzo ważny. Kiedy mam już jasną wizję kształtu, dopiero wtedy zaczynam myśleć, jakie materiały będą odpowiednie do powołania do życia w niezakłóconym kształcie tego, co już sobie wyobraziłam. Z tego wynika różnorodność materiałów, których używam". Wywołujące wrażenie ruchu, pulsujące kompozycje Wejchert podkreślała żywym, jednolitym kolorem, nadając imcharakterystyczny dla siebie rytm. Efekt pofalowania i dynamiki uzyskiwała poprzez połączenia drewnianych walców, fragmentów z pleksiglasu, anodyzowanego aluminium, czy drewna. W swoich pracach rzeźbiarskich sięgała także po mozaikę i ceramikę. Artystka twierdziła, że to właśnie praca z nowymi materiałami, zdobywanie wiedzy o ich właściwościach jest dla niej źródłem inspiracji. Wielu krytyków dostrzega związki zarówno wczesnych, jak i późniejszych reliefowych kompozycji Wejchert z muzyką. Symfoniczne modulacje oraz rytmicznie sprzężone formy są zatem charakterystycznymi elementami większości jej prac.Prezentowana w niniejszym katalogu kompozycja na tle dokonań artystki jawi się jako zupełnie wyjątkowa. Utrzymana w jednolitej tonacji intensywnej czerwieni praca przykuwa uwagę swoim delikatnym rytmem oraz wspomnianą melodyką.
Malarka i grafik. W 1949 roku ukończyła studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Następnie w latach 1952-56 studiowała na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP pod kierunkiem Leona Michalskiego. Poza grafiką warsztatową i użytkową zajmowała się także malarstwem sztalugowym oraz tworzyła mozaiki i malowane reliefy z drewna, betonu, stali. Wystawiała indywidualnie w Rzymie (1959), Dublinie (1966 i 1969) oraz Paryżu (1968). Brała udział w wielu wystawach zbiorowych Polsce i zagranicą (Londyn, Dublin). Jej prace znajdują się w zbiorach muzeów w Paryżu, Rzymie i Dublinie oraz w kolekcjach prywatnych w Irlandii, Włoszech, Francji i USA.
Description:
Untitled, 1965
mixed media on fibreboard, 46 x 61 cm; signed and dated upper left: 'ALEKSANDRA | WEJCHERT 65', inscription: 'WITHOUT VARNISH !' on the reverse and tag 'No 24'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
46 x 61 cm
Technika
technika własna/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany i datowany l.g.: 'ALEKSANDRA | WEJCHERT 65'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0