141
Francis Hewitt | "Munsell's Navaho Blanket", 1962
Estymacja:
80,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
75,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i abstrakcja geometryczna
Artysta
Francis Hewitt (1932 - 1996)
Lokalizacja
olej/płótno
Wymiary
152 x 152 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 152 x 152 cm
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Autorem powstałego 1962 roku obrazu "Munsell's Navaho Blanket" jest Francis Hewitt, jeden z artystów zaliczanych do nurtu op-art. W inspirowanym etnicznym wzorem Indian Nawaho płótnie Hewitt łączy obserwację natury z prezentacją stosowanego w kolorymetrii systemu kolorów, którego twórcą na początku XX wieku był profesor Albert H. Munsell. System kolorów Munsella to przestrzeń kolorów, która określa je na podstawie trzech właściwości kolorów: barwy, wartości (jasności) i nasycenia (czystości kolorów). System zaproponowany przez Munsella jest nadal powszechnie używany w różnych modelach kolorystycznych. Hewitt, podobnie jak inni twórcy op-artu, świadomie korzystał z odkryć nauki. Niejednokrotnie podkreślał, że: "Obrazy mogą ustanowić związek pomiędzy myśleniem a bezpośrednim doświadczeniem. Mogą połączyć percepcję z pojęciem, są tym samym zaangażowane w kwestie nauk empirycznych, które stawiają pytania o możliwe konceptualne (matematyczne) systemy korespondujące z naszym bezpośrednim doświadczaniem". Ten sposób myślenia o twórczości artystycznej i poszukiwania wspólnych odniesień sztuki i nauki, wielogodzinne dyskusje wokół sztuki oraz techniki doprowadziły do tego, że ze spotkanym w Cleveland Edwinem Mieczkowskim oraz Ernstem Benkertem, Hewitt stał się w 1960 roku współzałożycielem "Anonima Group". Artyści tworzyli rysunki, obrazy oraz pisali traktaty o sztuce w duchu rosyjskiego konstruktywizmu. Twórców łączyła także niechęć wobec postępującej popularyzacji oraz komercjalizacji świata sztuki. Nazwa samej grupy "Anonima" była związana z chęcią promocji kolaboracyjnej pracy. Na artystyczne postawy grupy wpłynęła przede wszystkim postać historyka sztuki Charlesa Parkhursta oraz jego kurs na temat teorii kolorów, który pozwolił Hewittowi na pogłębienie własnej wiedzy dotyczącej estetycznej oraz technicznej strony oddziaływania kolorów w historii sztuki.
Artysta zdobył wyższe wykształcenie w Carnegie Institute of Technology w Pittsburghu w latach 1954-58. Odbywał zajęcia w pracowni litograficznej, gdzie asystentem był Ed Mieczkowski, połączyło ich zamiłowanie do rysunku. W 1960 roku, wspólnie z Ernstem Benkertem stworzyli artystyczny kolektyw Anonima Group. Naukę kontynuował w Oberlin College, gdzie w klasie Charlesa Parkhursta odbył kurs z historii koloru, mający znaczący wpływ na jego późniejszą twórczość. Między 1960 a 1964 uczęszczał wraz z Mieczkowskim na kurs rysunku technicznego w Cleveland Institute of Art, podjął jednocześnie studia z zakresu estetyki i psychologii percepcji. W drugiej połowie lat 60. wiele podróżował po Europie, odwiedzając między innymi Paryż, Warszawę, Kraków i Zagrzeb. Jeden z jego obrazów znalazł się na słynnej op-artowej wystawie - "The Responsive Eye" w MoMA w 1965 roku. Po powrocie do Nowego Jorku, kontynuował współpracę z Anonima Group oraz podjął pracę naukową w Pratt Institute. Na początku lat 70. przeniósł się do Vermont, gdzie wykładał na tamtejszym uniwersytecie do 1992 roku. Tego samego roku, na trzy miesiące po śmierci artysty odbyła się monumentalna, retrospektywna wystawa jego prac w Robert Hull Fleming Museum w Vermont. Prace Hewitta znajdują się w zbiorach m.in. Cleveland Museum of Art w Museum of Modern Art w Caracas i Muzeum Sztuki w Łodzi. W 1966 roku prace artystów z Anonima Group zostały wystawione w warszawskiej Galerii Foksal na wystawie "Obrazy czarno-białe i szare". Prezentująca w komunistycznej Polsce tak radykalne wystawy Galeria Foksal, uważana była za jedno z najważniejszych miejsc sztuki awangardowej na świecie.
Description:
"Munsell's Navaho Blanket", 1962
oil on canvas, 152 x 152 cm; ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Autorem powstałego 1962 roku obrazu "Munsell's Navaho Blanket" jest Francis Hewitt, jeden z artystów zaliczanych do nurtu op-art. W inspirowanym etnicznym wzorem Indian Nawaho płótnie Hewitt łączy obserwację natury z prezentacją stosowanego w kolorymetrii systemu kolorów, którego twórcą na początku XX wieku był profesor Albert H. Munsell. System kolorów Munsella to przestrzeń kolorów, która określa je na podstawie trzech właściwości kolorów: barwy, wartości (jasności) i nasycenia (czystości kolorów). System zaproponowany przez Munsella jest nadal powszechnie używany w różnych modelach kolorystycznych. Hewitt, podobnie jak inni twórcy op-artu, świadomie korzystał z odkryć nauki. Niejednokrotnie podkreślał, że: "Obrazy mogą ustanowić związek pomiędzy myśleniem a bezpośrednim doświadczeniem. Mogą połączyć percepcję z pojęciem, są tym samym zaangażowane w kwestie nauk empirycznych, które stawiają pytania o możliwe konceptualne (matematyczne) systemy korespondujące z naszym bezpośrednim doświadczaniem". Ten sposób myślenia o twórczości artystycznej i poszukiwania wspólnych odniesień sztuki i nauki, wielogodzinne dyskusje wokół sztuki oraz techniki doprowadziły do tego, że ze spotkanym w Cleveland Edwinem Mieczkowskim oraz Ernstem Benkertem, Hewitt stał się w 1960 roku współzałożycielem "Anonima Group". Artyści tworzyli rysunki, obrazy oraz pisali traktaty o sztuce w duchu rosyjskiego konstruktywizmu. Twórców łączyła także niechęć wobec postępującej popularyzacji oraz komercjalizacji świata sztuki. Nazwa samej grupy "Anonima" była związana z chęcią promocji kolaboracyjnej pracy. Na artystyczne postawy grupy wpłynęła przede wszystkim postać historyka sztuki Charlesa Parkhursta oraz jego kurs na temat teorii kolorów, który pozwolił Hewittowi na pogłębienie własnej wiedzy dotyczącej estetycznej oraz technicznej strony oddziaływania kolorów w historii sztuki.
Artysta zdobył wyższe wykształcenie w Carnegie Institute of Technology w Pittsburghu w latach 1954-58. Odbywał zajęcia w pracowni litograficznej, gdzie asystentem był Ed Mieczkowski, połączyło ich zamiłowanie do rysunku. W 1960 roku, wspólnie z Ernstem Benkertem stworzyli artystyczny kolektyw Anonima Group. Naukę kontynuował w Oberlin College, gdzie w klasie Charlesa Parkhursta odbył kurs z historii koloru, mający znaczący wpływ na jego późniejszą twórczość. Między 1960 a 1964 uczęszczał wraz z Mieczkowskim na kurs rysunku technicznego w Cleveland Institute of Art, podjął jednocześnie studia z zakresu estetyki i psychologii percepcji. W drugiej połowie lat 60. wiele podróżował po Europie, odwiedzając między innymi Paryż, Warszawę, Kraków i Zagrzeb. Jeden z jego obrazów znalazł się na słynnej op-artowej wystawie - "The Responsive Eye" w MoMA w 1965 roku. Po powrocie do Nowego Jorku, kontynuował współpracę z Anonima Group oraz podjął pracę naukową w Pratt Institute. Na początku lat 70. przeniósł się do Vermont, gdzie wykładał na tamtejszym uniwersytecie do 1992 roku. Tego samego roku, na trzy miesiące po śmierci artysty odbyła się monumentalna, retrospektywna wystawa jego prac w Robert Hull Fleming Museum w Vermont. Prace Hewitta znajdują się w zbiorach m.in. Cleveland Museum of Art w Museum of Modern Art w Caracas i Muzeum Sztuki w Łodzi. W 1966 roku prace artystów z Anonima Group zostały wystawione w warszawskiej Galerii Foksal na wystawie "Obrazy czarno-białe i szare". Prezentująca w komunistycznej Polsce tak radykalne wystawy Galeria Foksal, uważana była za jedno z najważniejszych miejsc sztuki awangardowej na świecie.
Description:
"Munsell's Navaho Blanket", 1962
oil on canvas, 152 x 152 cm; ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
152 x 152 cm
Technika
olej/płótno
Sygnatura
0
Proweniencja
- Martha Jackson Gallery, Nowy Jork; - zakup w 1965 tamże; - Dom Aukcyjny Christie's, 2018; - kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0