Powrót do DESA.PL
138 of Liczba obiektów: 49
138
Zbigniew Dłubak | "Asymetria 83", 1994
Estymacja:
25,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
30,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i abstrakcja geometryczna
Lokalizacja
akryl/płótno
Wymiary
100 x 140 cm
Opis
akryl/płótno, 100 x 140 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Zbigniew DŁUBAK ASYMETRIA 83 1994 100 x 140 cm akryl'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Obraz "Asymetria 83" z 1994 to jedna z prac pochodzących z fotograficzno-malarskiego cyklu realizowanego przez Zbigniewa Dłubaka od 1981, nad którym artysta pracował do końca życia. Pierwsze prace z serii powstawały na płótnie, później dołączyły do nich fotografie. Kompozycje malarskie składają się często tylko z dwóch elementów: jednolitego tła i fragmentu prostokąta wrysowanego w kompozycję płótna tak, by krawędzie obrazu i boki prostokąta nie były do siebie równoległe. Tło i prostokąt mają dwa nieznacznie się od siebie różniące odcienie jednego koloru, co sprawia, że granica pomiędzy nimi zlewa się w oku patrzącego. W opisie do swojego cyklu Zbigniew Dłubak pisał: "Zacieram zwykłe rozpoznanie przedmiotów, by zbliżyć się do istoty tego, co kryje się głęboko w widoku rzeczy. W widoku, a więc w nas". Fotografie z cyklu "Asymetria", ukazując kartony, drzewa, twarze i ciała, odzwierciedlają wieloletnią obserwację powierzchni przedmiotów, roślin i fragmentów ciała, pozornie tylko jednolitych lub symetrycznych. Dzieła stanowią także programową wypowiedź Dłubaka o obrazie fotograficznym, który odbiega od rzeczywistości. Według artysty fotografia jest zawsze zniekształceniem i efektem kreacji autora, pozostaje asymetryczna względem świata. W 2003 prace z tej serii znalazły się na wystawie w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki. Lata 80., w których powstała "Asymetria", to zwrot w twórczościZbigniewa Dłubaka. Porzuciwszy problemy, którymi zajmował się w latach 60., autor powrócił do penetrowania i poszerzania percepcji wzrokowej oraz badania granic dziedzin sztuki. Seria dalece wykraczała poza problemy ściśle artystyczne, gdyż ukazuje świat dużo bardziej jednorodny, niż może się wydawać. O obiektach przedstawianych przez siebie autor pisał: "Wciąganie ich w grę z układem geometrycznym poprzez optykę aparatu stawia je w nowej sytuacji. Desymbolizuje ich dotychczasowy świat znaczeń. Przedmioty zatem są obojętne, ich widzenie jest znaczące. Inaczej zobaczyć to inaczej zrozumieć" (Zbigniew Dłubak [w:] Asymetria, katalog wystawy, Mała Galeria ZPAF, Warszawa 1988). Zbigniew Dłubak przyczynił się do sformułowania "sztuki kontekstualnej" będącej odpowiedzią na "stylistykę" polskiego konceptualizmu. W poszukiwaniu źródeł znaczenia w sztuce wprowadził do niej jednostkowość przedmiotów dzięki fotografii. Z drugiej strony jego abstrakcyjne i minimalistyczne malarstwo wydaje się dokładnym przeciwieństwem realistycznych fotografii. Widz popada z jednej skrajności w drugą, dzięki czemu może zmierzyć się także z istniejącymi schematami odczytania każdej z tych propozycji oddzielnie. Łączy je niemożliwość wyczerpania potencjału medium. Właśnie ta konstatacja umieszcza nas w centrum artystycznego procesu autoraoptykę aparatu stawia je w nowej sytuacji. Desymbolizuje ich dotychczasowy świat znaczeń. Przedmioty zatem są obojętne, ich widzenie jest znaczące. Inaczej zobaczyć to inaczej zrozumieć" (Zbigniew Dłubak, [w:] Asymetria, katalog wystawy, Mała Galeria ZPAF, Warszawa 1988). Zbigniew Dłubak przyczynił się do sformułowania "sztuki kontekstualnej", będącej odpowiedzią na "stylistykę" polskiego konceptualizmu. W poszukiwaniu źródeł znaczenia w sztuce wprowadził do niej jednostkowość przedmiotów dzięki fotografii. Z drugiej strony, jego abstrakcyjne i minimalistyczne malarstwo wydaje się dokładnym przeciwieństwem realistycznych fotografii. Widz przeskakuje z jednej skrajności w drugą, dzięki czemu może zmierzyć się także z istniejącymi schematami odczytania każdej z tych propozycji oddzielnie. Łączy je niemożliwość wyczerpania potencjału medium. Właśnie ta konstatacja umieszcza nas w centrum artystycznego procesu autora.
Czołowy przedstawiciel polskiej fotografii awangardowej. Od 1948 członek ZPAP i ZPAF; w latach 1979-1982 prezes Związku, a od 1973 członek honorowy. Jeden z założycieli Klubu Młodych Artystów i Naukowców w Warszawie (1947). Uczestnik Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie z 1948 Współpracował z szeregiem galerii w całym kraju. Jeden z założycieli Grupy 55. W latach 1953 -1972 redaktor naczelny miesięcznika Fotografia. W okresie 1966-1975 był wykładowcą PWSFTViT oraz PWSSP (obecnie ASP) w Łodzi. Autor licznych artykułów i odczytów. Wielokrotnie nagradzany odznaczeniami, m.in. Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki (1975), Nagrodą Państwową I Stopnia (1979).

Description:
"Asymmetry 83", 1994
acrylic on canvas, 100 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Zbigniew DLUBAK ASYMETRIA 83 1994 100 x 140 cm akryl',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
100 x 140 cm
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Zbigniew DŁUBAK ASYMETRIA 83 1994 100 x 140 cm akryl'
Proweniencja
- kolekcja instytucjonalna, Polska; - Desa Unicum, 2015; - kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0