Powrót do DESA.PL
135 of Liczba obiektów: 49
135
Stanley Twardowicz | P.O.Y. #41, 1969
Estymacja:
20,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
17,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i abstrakcja geometryczna
Lokalizacja
akryl/płótno
Wymiary
86,36 x 66,04 cm
Opis
akryl/płótno, 86,36 x 66,04 cm, sygnowany i datowany na odwrociu na krośnie: 'Twardowicz 69', opisany na blejtramie: '#41-1969 | "P.O.Y." | ACRYLIC | POLYMER | 34 x 26'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

"Podobnie jak Ad Reinhardt w swoich radykalnych 'Czarnych Obrazach', [Twardowicz] nie chciał, aby na jego płótnach widniały ślady pędzla czy jakakolwiek faktura. Zainspirowany śladami pływów, które obserwował podczas spacerów na wybrzeżu Maine, chciał, aby w jego obrazach nie było widać włożonego w ich powstanie wysiłku". - JOHN YAU, HYPERALLERGIC
Malarstwo urodzonego w Detroit Stanley’a Twardowicza umiejscowić można na granicy op-artu i color field painting. Krytycy niejednokrotnie nazywali jego prace sferą "całowania obszarów koloru". Artysta był niezwykle subtelny w posługiwaniu się barwą, odczarowując jej symbolikę i odpowiednio zestawiając ze sobą kolory sąsiadujące. Jego najbardziej charakterystyczne obrazy z końca lat 60., 70. i 80. Przedstawiają płaszczyzny delikatnie przechodzących przez siebie kolorów. Tak jak w przypadku prezentowanej pracy, zamykał je w owalnych formach, umieszczając w środku kompozycji niewielki jasny punkt, przypominający otwór zapraszający do wejścia do wnętrza obrazu. Poprzez efekt sfumato, stosowany w tamtym czasie również m.in. przez Wojciecha Fangora, stwarzał wrażenie, jakby obrazy były owiane lekką mgłą i aby im się dokładniej przyjrzeć, należy uprzednio wyostrzyć wzrok. W odpowiedzi na nurtujące go pytanie o sztukę nieprzedstawiającą, Twardowicz mawiał, że jego obrazy to uczucia, a przecież uczucia nie mają kształtów. Twardowicz był artystą niezwykle zdeterminowanym. W czasie II wojny światowej jednocześnie studiował i pracował w fabryce samochodów i czołgów, był też zawodowym bokserem i baseballistą. W drugiej połowie lat 40. rozpoczął przygodę z fotografią, zaś w latach 50. i 60. przystąpił do grona bywalców słynnej Cedar Tavern w nowojorskiej Greenwich Village, gdzie spotykał się m.in. z Jacksonem Pollockiem, Markiem Rothko i Franzem Kline’m. Przyjaźnił się też z ikoną beatników - Jackiem Kerouackiem. Na przestrzeni lat jego sztuka ewoluowała od malarstwa figuratywnego, przez malarstwo gestu i abstrakcyjny ekspresjonizm, od form mrocznych i organicznych ku spokojnym kompozycjom o jasnych, przejrzystych barwach. Kluczowym okresem w twórczości artysty były lata 50. XX wieku, obfitujące we wspomniane kontakty z mistrzami abstrakcjonizmu ekspresyjnego oraz wystawy w prestiżowych muzeach (nowojorskie Guggenheim, Whitney, MoMA czy Art Institute w Chicago). W 1956 MoMA zakupiło płótno Twardowicza do swojej kolekcji, następnie poszerzyło zbiory o sześć fotografii jego autorstwa. W 1958 praca Twardowicza znalazła się na okładce podsumowania "New Talent Annual" wydanego przez magazyn "Art in America".

Description:
P.O.Y. #41, 1969
acrylic on canvas, 86.36 x 66.04 cm; signed and dated on the loom on the reverse: 'Twardowicz 69', described on the stretcher : '#41-1969 | "P.O.Y." | ACRYLIC | POLYMER | 34 x 26'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
86,36 x 66,04 cm
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu na krośnie: 'Twardowicz 69'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0