127
Edward Krasiński | "Intervention", 1981
Estymacja:
180,000 zł - 240,000 zł
Sprzedane
180,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i abstrakcja geometryczna
Artysta
Edward Krasiński (1925 - 2004)
Lokalizacja
emulsja światłoczuła na tkaninie, taśma klejąca, technika własna
Wymiary
115 x 100 cm
Opis
emulsja światłoczuła na tkaninie, taśma klejąca, technika własna, 115 x 100 cm
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"To jest niebieski pasek Scotch szerokości 19 mm (...) On interweniuje W i demaskuje TO. ON istnieje. Mam do niego zaufanie". - EDWARD KRASIŃSKI
"Interwencje" Edwarda Krasińskiego to seria, którą artysta zapoczątkował w 1968 na przyjęciu w swoim domu. Użył wówczas do oklejenia kilku drzew taśmy blue scotch o szerokości 19 milimetrów. Ten niebieski pasek stał się bardzo szybko znakiem rozpoznawczym Krasińskiego i jednocześnie określił zakres jego działań. "Interwencje" opierają się na bardzo subtelnej ingerencji w zastaną rzeczywistość w sposób, który zwraca uwagę na wyróżnione przedmioty same w sobie. Wyznaczony tym z pozoru błahym gestem "duchowy krąg" artysty, na poły ironiczny, na poły poetycki, nabiera potencjału do rozszerzania się w nieznanych kierunkach - niebieska taśma wypływała z butelek i kranów, wydobywała się z maszynki do mięsa, stawała się zakładką do książki. "Interwencja" z 1985 stanowi kontynuację głównych założeń Krasińskiego. Dzieło przedstawia ramę ujętą w aksonometrycznym rzucie; jeden z kątów zostaje wydzielony na zewnątrz obwodu. Ten nazwany trafnie przez Stefana Szydłowskiego "dramat nieciągłości" dotyczy również niebieskiej taśmy podkreślającej fragmentaryczność zastanego kontekstu. "Linia u Krasińskiego - pisze Szydłowski - staje się współczesną metaforą fragmentu ‘Historii naturalnej XXXV’ Pliniusza, gdzie omawiane jest współzawodnictwo Protogenesa i Apellesa dotyczące tego, który z nich wykreśli najdoskonalszą linię na obrazie, który ‘był wielki i nie zawierał nic innego, jak linie prawie niewidoczne, tak, że wśród znakomitych dzieł wielu malarzy robił wrażenie pustego, ale przez to właśnie ściągał na siebie wzrok i wyglądał szlachetniej niż każdy inny obraz’" (Edward Krasiński, katalog wystawy, Galeria Foksal, Warszawa 1966). Twórczość Edwarda Krasińskiego jest zjawiskiem bardzo złożonym, ulotnym i nieuchwytnym. Najważniejszym jej aspektem było bowiem samo życie tego artysty i jego twórcza postawa wobec rzeczywistości, która wyrażała się poprzez "życie w sztuce". Nieustannie oddziaływał on na świat swoją osobowością, ironią, humorem, podważając i kwestionując w subtelny sposób tradycyjne formy przejawiania się sztuki i jej sens. Prace z cyklu "Interwencje" pojawiły się między innymi na wystawach w MoMA w Nowym Jorku. Na przełomie 2016 i 2017 Tate Liverpool zorganizowało dużą retrospektywę artysty, którą zaprezentowano następnie w Stedelijk Museum w Amsterdamie. Edward Krasiński podczas wojny uczęszczał do krakowskiej Kunstgewerbeschule. Po wojnie kontynuował edukację na tamtejszej ASP. W latach 50. przeniósł się do Warszawy. Początkowo związany był z kręgiem Galerii Krzywego Koła. Po jej zamknięciu, w 1966, razem z krytykami Wiesławem Borowskim, Anką Ptaszkowską i Mariuszem Tchorkiem oraz artystami Tadeuszem Kantorem, Henrykiem Stażewskim i Zbigniewem Gostomskim był współtwórcą warszawskiej Galerii Foksal, w której wielokrotnie wystawiał swoje prace (15 wystaw indywidualnych, ostatnia w lutym 2004), z przerwą w latach 1970-84. Od 1970 mieszkał wspólnie z Henrykiem Stażewskim w pracowni na ostatnim piętrze bloku przy ul. Świerczewskiego (obecnie al. Solidarności). Od lat 70. znakiem rozpoznawczym jego prac stała się niebieska taśma samoprzylepna umieszczana na wysokości 130 cm. Prace Edwarda Krasińskiego znajdują się w zbiorach między innymi Centre Georges Pompidou w Paryżu, Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi i Galerii Narodowej w Pradze.
W Krakowie podczas wojny uczęszczał do Kunstgewerbeschule. Po wojnie studiował w krakowskiej ASP. W latach 50 - tych przeniósł się do Warszawy. Wystawiał od 1962 roku. Początkowo związany był z kręgiem Galerii Krzywego Koła. Po jej zamknięciu, w 1966, razem z krytykami Wiesławem Borowskim, Anką Ptaszkowską i Mariuszem Tchorkiem i oraz artystami Tadeuszem Kantorem, Henrykiem Stażewskim i Zbigniewem Gostomskim był współtwórcą warszawskiej Galerii Foksal, w której wielokrotnie wystawiał swoje prace (15 wystaw indywidualnych, ostatnia w lutym 2004), z przerwą w latach 1970-1984. Od 1970 mieszkał wspólnie z Henrykiem Stażewskim w pracowni na ostatnim piętrze bloku przy ul. Świerczewskiego (obecnie al. Solidarności). Miał również liczne wystawy w innych galeriach polskich i zagranicznych (m.in. w 2003 w Anton Kern Gallery w Nowym Jorku). Przedstawiciel awangardy, od lat 70 znakiem rozpoznawczym jego prac była niebieska taśma samoprzylepna, umieszczona na pracach na wysokości 130 cm. Popularny w środowiskach artystycznych, bohater wielu anegdot. Twórczość Edwarda Krasińskiego jest zjawiskiem bardzo złożonym, ulotnym i nieuchwytnym. Najważniejszym jej aspektem było bowiem samo życie tego artysty i jego twórcza postawa wobec rzeczywistości, która wyrażała się poprzez "życie w sztuce". Nieustannie oddziaływał on na świat swoją osobowością, ironią, humorem, podważając i kwestionując w subtelny sposób tradycyjne formy przejawiania się sztuki i jej sensy. Prace Edwarda Krasińskiego znajdują się w zbiorach m.in. Centre Georges Pompidou w Paryżu, Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi i Galerii Narodowej w Pradze.
Description:
"Intervention", 1981
adhesive tape, mixed media, photography, other on canvas, 115 x 100 cm; ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"To jest niebieski pasek Scotch szerokości 19 mm (...) On interweniuje W i demaskuje TO. ON istnieje. Mam do niego zaufanie". - EDWARD KRASIŃSKI
"Interwencje" Edwarda Krasińskiego to seria, którą artysta zapoczątkował w 1968 na przyjęciu w swoim domu. Użył wówczas do oklejenia kilku drzew taśmy blue scotch o szerokości 19 milimetrów. Ten niebieski pasek stał się bardzo szybko znakiem rozpoznawczym Krasińskiego i jednocześnie określił zakres jego działań. "Interwencje" opierają się na bardzo subtelnej ingerencji w zastaną rzeczywistość w sposób, który zwraca uwagę na wyróżnione przedmioty same w sobie. Wyznaczony tym z pozoru błahym gestem "duchowy krąg" artysty, na poły ironiczny, na poły poetycki, nabiera potencjału do rozszerzania się w nieznanych kierunkach - niebieska taśma wypływała z butelek i kranów, wydobywała się z maszynki do mięsa, stawała się zakładką do książki. "Interwencja" z 1985 stanowi kontynuację głównych założeń Krasińskiego. Dzieło przedstawia ramę ujętą w aksonometrycznym rzucie; jeden z kątów zostaje wydzielony na zewnątrz obwodu. Ten nazwany trafnie przez Stefana Szydłowskiego "dramat nieciągłości" dotyczy również niebieskiej taśmy podkreślającej fragmentaryczność zastanego kontekstu. "Linia u Krasińskiego - pisze Szydłowski - staje się współczesną metaforą fragmentu ‘Historii naturalnej XXXV’ Pliniusza, gdzie omawiane jest współzawodnictwo Protogenesa i Apellesa dotyczące tego, który z nich wykreśli najdoskonalszą linię na obrazie, który ‘był wielki i nie zawierał nic innego, jak linie prawie niewidoczne, tak, że wśród znakomitych dzieł wielu malarzy robił wrażenie pustego, ale przez to właśnie ściągał na siebie wzrok i wyglądał szlachetniej niż każdy inny obraz’" (Edward Krasiński, katalog wystawy, Galeria Foksal, Warszawa 1966). Twórczość Edwarda Krasińskiego jest zjawiskiem bardzo złożonym, ulotnym i nieuchwytnym. Najważniejszym jej aspektem było bowiem samo życie tego artysty i jego twórcza postawa wobec rzeczywistości, która wyrażała się poprzez "życie w sztuce". Nieustannie oddziaływał on na świat swoją osobowością, ironią, humorem, podważając i kwestionując w subtelny sposób tradycyjne formy przejawiania się sztuki i jej sens. Prace z cyklu "Interwencje" pojawiły się między innymi na wystawach w MoMA w Nowym Jorku. Na przełomie 2016 i 2017 Tate Liverpool zorganizowało dużą retrospektywę artysty, którą zaprezentowano następnie w Stedelijk Museum w Amsterdamie. Edward Krasiński podczas wojny uczęszczał do krakowskiej Kunstgewerbeschule. Po wojnie kontynuował edukację na tamtejszej ASP. W latach 50. przeniósł się do Warszawy. Początkowo związany był z kręgiem Galerii Krzywego Koła. Po jej zamknięciu, w 1966, razem z krytykami Wiesławem Borowskim, Anką Ptaszkowską i Mariuszem Tchorkiem oraz artystami Tadeuszem Kantorem, Henrykiem Stażewskim i Zbigniewem Gostomskim był współtwórcą warszawskiej Galerii Foksal, w której wielokrotnie wystawiał swoje prace (15 wystaw indywidualnych, ostatnia w lutym 2004), z przerwą w latach 1970-84. Od 1970 mieszkał wspólnie z Henrykiem Stażewskim w pracowni na ostatnim piętrze bloku przy ul. Świerczewskiego (obecnie al. Solidarności). Od lat 70. znakiem rozpoznawczym jego prac stała się niebieska taśma samoprzylepna umieszczana na wysokości 130 cm. Prace Edwarda Krasińskiego znajdują się w zbiorach między innymi Centre Georges Pompidou w Paryżu, Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi i Galerii Narodowej w Pradze.
W Krakowie podczas wojny uczęszczał do Kunstgewerbeschule. Po wojnie studiował w krakowskiej ASP. W latach 50 - tych przeniósł się do Warszawy. Wystawiał od 1962 roku. Początkowo związany był z kręgiem Galerii Krzywego Koła. Po jej zamknięciu, w 1966, razem z krytykami Wiesławem Borowskim, Anką Ptaszkowską i Mariuszem Tchorkiem i oraz artystami Tadeuszem Kantorem, Henrykiem Stażewskim i Zbigniewem Gostomskim był współtwórcą warszawskiej Galerii Foksal, w której wielokrotnie wystawiał swoje prace (15 wystaw indywidualnych, ostatnia w lutym 2004), z przerwą w latach 1970-1984. Od 1970 mieszkał wspólnie z Henrykiem Stażewskim w pracowni na ostatnim piętrze bloku przy ul. Świerczewskiego (obecnie al. Solidarności). Miał również liczne wystawy w innych galeriach polskich i zagranicznych (m.in. w 2003 w Anton Kern Gallery w Nowym Jorku). Przedstawiciel awangardy, od lat 70 znakiem rozpoznawczym jego prac była niebieska taśma samoprzylepna, umieszczona na pracach na wysokości 130 cm. Popularny w środowiskach artystycznych, bohater wielu anegdot. Twórczość Edwarda Krasińskiego jest zjawiskiem bardzo złożonym, ulotnym i nieuchwytnym. Najważniejszym jej aspektem było bowiem samo życie tego artysty i jego twórcza postawa wobec rzeczywistości, która wyrażała się poprzez "życie w sztuce". Nieustannie oddziaływał on na świat swoją osobowością, ironią, humorem, podważając i kwestionując w subtelny sposób tradycyjne formy przejawiania się sztuki i jej sensy. Prace Edwarda Krasińskiego znajdują się w zbiorach m.in. Centre Georges Pompidou w Paryżu, Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi i Galerii Narodowej w Pradze.
Description:
"Intervention", 1981
adhesive tape, mixed media, photography, other on canvas, 115 x 100 cm; ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
115 x 100 cm
Technika
emulsja światłoczuła na tkaninie, taśma klejąca, technika własna
Sygnatura
0
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Niemcy; - Desa Unicum, private sale, 2014; - kolekcja prywatna, Poznań
Literatura
0
Wystawiany
0