121
Tadasuke Kuwayama Tadasky | D-103, 1966
Estymacja:
130,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
130,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i abstrakcja geometryczna
Lokalizacja
akryl/płótno
Wymiary
116 x 116 cm
Opis
akryl/płótno, 116 x 116 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TADASKY | TADASUKE KUWAYAMA | 1966 | D-103', na odwrociu naklejki z Wigmore Fine Arts oraz Kootz Gallery, Nowy Jork
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Twórczość Tadasky’ego oscyluje na styku dwóch kultur - Wschodu oraz Zachodu. Malarstwo artysty stanowi bowiem syntezę kultury japońskiej związanej z szacunkiem do piękna, harmonii, warsztatowej perfekcji oraz inspirację związaną z nowojorskim środowiskiem artystycznym, które na początku lat 50. podejmowało pierwsze eksperymenty z nurtem sztuki optycznej. Zagadnienie ekspansywności barw i kształtów zyskujących aspekt dynamiki w zetknięciu z percepcją odbiorców zajęło artystę, który przez kolejne dekady pozostał wierny pracy nad koncentrycznymi pierścieniami. W malarstwie artysta używa tradycyjnych japońskich pędzli, a wszystkie linie kreśli odręcznie, bez wcześniejszych szkiców koncepcyjnych. Obrazy Tadasky’ego mają charakter spirytualny. Wykonywane w niezwykłym skupieniu prace poprzedzone są wyrafinowanym procesem intelektualnym. Artysta uważał, że koło jest elementarną, najłatwiejszą do zrozumienia formą, która nie wymaga dodatkowych wyjaśnień. W rezultacie kompozycje artysty stanowią same o sobie. Nie stoi za nimi żadna filozofia, ideologia, czy religia. Tadasky pracował nad koncentrycznymi okręgami wkomponowanymi w kwadratową płaszczyznę płótna już od początku lat 60. Koło stało się najważniejszym tematem prac artysty realizowanym w niezliczonej ilości wariacji i różnorodnych wariantach kolorystycznych. Pulsujące, żywe barwy sprawiają, że powierzchnia obrazów zdaje się wibrować, hipnotyzując oko widza. Inną stroną prac artysty jest ich medytacyjny, duchowy przekaz, ponieważ koła tworzone przez Tadasky’ego przypominają swoim kształtem mandalę - buddyjski symbol doskonałości i harmonii. Koncentryczne realizacje Kuwayamy są jednymi z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych z zakresu światowej sztuki współczesnej.
Tadasuke Kuwayama, znany szerzej jako Tadasky, dorastał w miejscowości Nagoya w Japonii. Jego ojciec przez lata pracował jako budowniczy świątyń Shinto, co zawarzyło zarówno na twórczości malarza, jak i sposobie postrzegania sztuki i samego procesu tworzenia. Do Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy przyjechał w 1961 roku. Wówczas rozpoczął studia artystyczne - początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a później w Brooklyn Museum of Art School. Od lat 60. Tadasky rozwijał swój własny, indywidualny język artystyczny w obrębie rodzącego się nurtu sztuki optycznej. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w Kootz Gallery w Nowym Jorku w 1965 roku I w tym samym roku jego prace zostały zaprezentowane podczas słynnej ekspozycji The Responsive Eye w Museum of Modern Art. Nowojorska instytucja zakupiła do swojej stałej kolekcji dwa płótna Japończyka i od tego momentu jego kariera potoczyła się w zaskakująco szybkim tempie. Po wystawie Kinetic and Optic Art Today w Galerii Albright-Knox prace Tadasky’ego zaczęły być jednym z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych w wielu prestiżowych, prywatnych I instytucjonalnych kolekcjach sztuki. Dziś jego koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami koła znajdują się między innymi w Baltimore Museum na Floridzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts, Harvard Art Museums w Cambridge, Indianapolis Museum of Art, Krannert Art Museum na Uniwersytecie w Illinois, Museum of Fine Arts w Houston, University of Iowa Museum of Art, University of Virginia Art Museum, Yale University Art Gallery, Museo de Arte Contemporáneo w Buenos Aires oraz w licznych galeriach w Japonii.
Description:
D-103, 1966
acrylic on canvas, 116 x 116 cm; signed, dated and described on the reverse: 'TADASKY | TADASUKE KUWAYAMA | 1966 | D-103', tag from the Wigmore Fine Arts an Kootz Gallery, Nowy Jork on the reverse
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Twórczość Tadasky’ego oscyluje na styku dwóch kultur - Wschodu oraz Zachodu. Malarstwo artysty stanowi bowiem syntezę kultury japońskiej związanej z szacunkiem do piękna, harmonii, warsztatowej perfekcji oraz inspirację związaną z nowojorskim środowiskiem artystycznym, które na początku lat 50. podejmowało pierwsze eksperymenty z nurtem sztuki optycznej. Zagadnienie ekspansywności barw i kształtów zyskujących aspekt dynamiki w zetknięciu z percepcją odbiorców zajęło artystę, który przez kolejne dekady pozostał wierny pracy nad koncentrycznymi pierścieniami. W malarstwie artysta używa tradycyjnych japońskich pędzli, a wszystkie linie kreśli odręcznie, bez wcześniejszych szkiców koncepcyjnych. Obrazy Tadasky’ego mają charakter spirytualny. Wykonywane w niezwykłym skupieniu prace poprzedzone są wyrafinowanym procesem intelektualnym. Artysta uważał, że koło jest elementarną, najłatwiejszą do zrozumienia formą, która nie wymaga dodatkowych wyjaśnień. W rezultacie kompozycje artysty stanowią same o sobie. Nie stoi za nimi żadna filozofia, ideologia, czy religia. Tadasky pracował nad koncentrycznymi okręgami wkomponowanymi w kwadratową płaszczyznę płótna już od początku lat 60. Koło stało się najważniejszym tematem prac artysty realizowanym w niezliczonej ilości wariacji i różnorodnych wariantach kolorystycznych. Pulsujące, żywe barwy sprawiają, że powierzchnia obrazów zdaje się wibrować, hipnotyzując oko widza. Inną stroną prac artysty jest ich medytacyjny, duchowy przekaz, ponieważ koła tworzone przez Tadasky’ego przypominają swoim kształtem mandalę - buddyjski symbol doskonałości i harmonii. Koncentryczne realizacje Kuwayamy są jednymi z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych z zakresu światowej sztuki współczesnej.
Tadasuke Kuwayama, znany szerzej jako Tadasky, dorastał w miejscowości Nagoya w Japonii. Jego ojciec przez lata pracował jako budowniczy świątyń Shinto, co zawarzyło zarówno na twórczości malarza, jak i sposobie postrzegania sztuki i samego procesu tworzenia. Do Stanów Zjednoczonych po raz pierwszy przyjechał w 1961 roku. Wówczas rozpoczął studia artystyczne - początkowo w Art Students League w Nowym Jorku, a później w Brooklyn Museum of Art School. Od lat 60. Tadasky rozwijał swój własny, indywidualny język artystyczny w obrębie rodzącego się nurtu sztuki optycznej. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w Kootz Gallery w Nowym Jorku w 1965 roku I w tym samym roku jego prace zostały zaprezentowane podczas słynnej ekspozycji The Responsive Eye w Museum of Modern Art. Nowojorska instytucja zakupiła do swojej stałej kolekcji dwa płótna Japończyka i od tego momentu jego kariera potoczyła się w zaskakująco szybkim tempie. Po wystawie Kinetic and Optic Art Today w Galerii Albright-Knox prace Tadasky’ego zaczęły być jednym z najbardziej pożądanych obiektów artystycznych w wielu prestiżowych, prywatnych I instytucjonalnych kolekcjach sztuki. Dziś jego koncentryczne, pulsujące wielobarwnymi liniami koła znajdują się między innymi w Baltimore Museum na Floridzie, Boca Raton Museum of Art, Lowe Art Museum na Uniwersytecie w Miami, Columbus Museum of Art w Massachusetts, Harvard Art Museums w Cambridge, Indianapolis Museum of Art, Krannert Art Museum na Uniwersytecie w Illinois, Museum of Fine Arts w Houston, University of Iowa Museum of Art, University of Virginia Art Museum, Yale University Art Gallery, Museo de Arte Contemporáneo w Buenos Aires oraz w licznych galeriach w Japonii.
Description:
D-103, 1966
acrylic on canvas, 116 x 116 cm; signed, dated and described on the reverse: 'TADASKY | TADASUKE KUWAYAMA | 1966 | D-103', tag from the Wigmore Fine Arts an Kootz Gallery, Nowy Jork on the reverse
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
116 x 116 cm
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TADASKY | TADASUKE KUWAYAMA | 1966 | D-103'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0