12
Jerzy Nowosielski | Akt leżący, 1992
Estymacja:
12,000 zł - 16,000 zł
Sprzedane
9,000 zł
Aukcja na żywo
Prace na Papierze. Sztuka Współczesna
Artysta
Jerzy Nowosielski (1923 - 2011)
Wymiary
30 x 40 cm
Kategoria
Opis
tusz/papier, 30 x 40 cm, sygnowany i datowany wzdłuż lewej krawędzi: 'JERZY NOWOSIELSKI 92.',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Chciałbym, aby to było cielesne, aby to było ciało subtelne ze wszystkimi właściwościami ciała realnego. Cała sprawa polega na tym, aby jak najwięcej elementów rzeczywistości biologicznej wprowadzić na wyższe piętra świadomości. Ale to jest bardzo trudne. Bardzo rzadko się udaje. Z chwilą bowiem, gdy swoje malowidło zanadto obciążę elementami pewnych uwarunkowań biologicznych, przestaje ono być ikoną. I odwrotnie, przez zbytnie wysublimowanie postaci powstaje symbol. A tu chodzi o to, aby ta ’winda’ jadąca na wyższe piętra świadomości mogła jak najwięcej udźwignąć".
- JERZY NOWOSIELSKI
Jak mawiał Jerzy Nowosielski, kobieta była dla niego tajemnicą, a co sylwetki postaci można przypisać wpływowi ikonopisarstwa. Natomiast za tym idzie, niegasnącym źródłem inspiracji i twórczych poszukiwań. wysublimowany erotyzm spowijający kobiece przedstawienia Stąd też szczególne miejsce kobiet w twórczości tego artysty. Choć Nowosielskiego pochodzi z jego szczególnej, nieukrywanej fascynacji pochodziły one tylko z wyobraźni malarza, młode dziewczyny na jego płcią przeciwną. W pracach artysty przyjmują najróżniejsze pozy - płótnach otacza duszna atmosfera prześladowania czy zwyczajnego zawsze pełne wdzięku i zharmonizowane z otoczeniem. Co więcej, podglądactwa, które jest udziałem odsłaniania co rusz innych aspektów przestrzeń, w jakiej odnajdujemy malowane przez artystę dziewczyny, ich kobiecości. Są jakby odrębnym gatunkiem - ich ciała są mocno wydaje się z nimi współistnieć. Wymyka się zasadom perspektywy zarysowane, mają charakterystycznie wydłużone kończyny, pociągłe linearnej, co nie znaczy, że zastępuje ją jakiś inny konkretny system twarze o owalnym kształcie, ciemne, migdałowe oczy. Długie, smukłe przedstawiania głębi. Artysta buduje przestrzeń z barw i form, łączy płaszczyznowość obrazu z iluzorycznym trzecim wymiarem jego płótnach oraz papierach, niezależnie od sytuacji, w jakich się przedstawionej rzeczywistości. W prezentowanej pracy to postać znajdują, poddane są cielesnej analizie, fragmentacji, geometryzacji. dziewczyny - a nie żaden znikający punkt - zdaje się organizować Przede wszystkim są obiektami seksualnej fascynacji. Nowosielski nie strukturę obrazu. W późniejszej twórczości Nowosielski z coraz przysłania erotyzmu postaci, lecz uwypukla go. Malarz - i tym samym większym zdecydowaniem czynił z kobiecych ciał nadrzędny element widz - stają się obserwatorami lub wręcz podglądaczami codziennych kompozycji - element, który definiował przestrzeń i pozycję wszelkich sytuacji, intymnych czynności, samotności, kontemplacji własnego ciała, innych form w dziele. a nawet seksualności lub upokorzenia i przemocy. Z małymi wyjątkami Wiele wskazuje na to, że artysta interesował się kobietami jako kobiety u Nowosielskiego nie mają imion - nie są to portrety konkretnych zjawiskiem wyłącznie materialnego świata: bohaterki uwiecznione na osób, lecz raczej idee czy wizje tego, czym dla artysty jest kobiecość.
Description:
The lying nude, 1992
ink/paper, 30 x 40 cm; signed and dated along the left edge: 'JERZY NOWOSIELSKI 92.', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Chciałbym, aby to było cielesne, aby to było ciało subtelne ze wszystkimi właściwościami ciała realnego. Cała sprawa polega na tym, aby jak najwięcej elementów rzeczywistości biologicznej wprowadzić na wyższe piętra świadomości. Ale to jest bardzo trudne. Bardzo rzadko się udaje. Z chwilą bowiem, gdy swoje malowidło zanadto obciążę elementami pewnych uwarunkowań biologicznych, przestaje ono być ikoną. I odwrotnie, przez zbytnie wysublimowanie postaci powstaje symbol. A tu chodzi o to, aby ta ’winda’ jadąca na wyższe piętra świadomości mogła jak najwięcej udźwignąć".
- JERZY NOWOSIELSKI
Jak mawiał Jerzy Nowosielski, kobieta była dla niego tajemnicą, a co sylwetki postaci można przypisać wpływowi ikonopisarstwa. Natomiast za tym idzie, niegasnącym źródłem inspiracji i twórczych poszukiwań. wysublimowany erotyzm spowijający kobiece przedstawienia Stąd też szczególne miejsce kobiet w twórczości tego artysty. Choć Nowosielskiego pochodzi z jego szczególnej, nieukrywanej fascynacji pochodziły one tylko z wyobraźni malarza, młode dziewczyny na jego płcią przeciwną. W pracach artysty przyjmują najróżniejsze pozy - płótnach otacza duszna atmosfera prześladowania czy zwyczajnego zawsze pełne wdzięku i zharmonizowane z otoczeniem. Co więcej, podglądactwa, które jest udziałem odsłaniania co rusz innych aspektów przestrzeń, w jakiej odnajdujemy malowane przez artystę dziewczyny, ich kobiecości. Są jakby odrębnym gatunkiem - ich ciała są mocno wydaje się z nimi współistnieć. Wymyka się zasadom perspektywy zarysowane, mają charakterystycznie wydłużone kończyny, pociągłe linearnej, co nie znaczy, że zastępuje ją jakiś inny konkretny system twarze o owalnym kształcie, ciemne, migdałowe oczy. Długie, smukłe przedstawiania głębi. Artysta buduje przestrzeń z barw i form, łączy płaszczyznowość obrazu z iluzorycznym trzecim wymiarem jego płótnach oraz papierach, niezależnie od sytuacji, w jakich się przedstawionej rzeczywistości. W prezentowanej pracy to postać znajdują, poddane są cielesnej analizie, fragmentacji, geometryzacji. dziewczyny - a nie żaden znikający punkt - zdaje się organizować Przede wszystkim są obiektami seksualnej fascynacji. Nowosielski nie strukturę obrazu. W późniejszej twórczości Nowosielski z coraz przysłania erotyzmu postaci, lecz uwypukla go. Malarz - i tym samym większym zdecydowaniem czynił z kobiecych ciał nadrzędny element widz - stają się obserwatorami lub wręcz podglądaczami codziennych kompozycji - element, który definiował przestrzeń i pozycję wszelkich sytuacji, intymnych czynności, samotności, kontemplacji własnego ciała, innych form w dziele. a nawet seksualności lub upokorzenia i przemocy. Z małymi wyjątkami Wiele wskazuje na to, że artysta interesował się kobietami jako kobiety u Nowosielskiego nie mają imion - nie są to portrety konkretnych zjawiskiem wyłącznie materialnego świata: bohaterki uwiecznione na osób, lecz raczej idee czy wizje tego, czym dla artysty jest kobiecość.
Description:
The lying nude, 1992
ink/paper, 30 x 40 cm; signed and dated along the left edge: 'JERZY NOWOSIELSKI 92.', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tusz/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany wzdłuż lewej krawędzi: 'JERZY NOWOSIELSKI 92.'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0