Powrót do DESA.PL
206 of Liczba obiektów: 75
206
Katarzyna Kozyra | Piramida zwierząt, 1993/2018
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 i Sztuka krytyczna.
Artysta
Katarzyna Kozyra (1963)
Lokalizacja
wydruk pigmentowy/papier Hahnemühle
Wymiary
29,7 x 21 cm (w świetle oprawy)
Opis
wydruk pigmentowy/papier Hahnemühle, 29,7 x 21 cm (w świetle oprawy), sygnowany p.d. i numer edycji l.d.: '9/14', ed. 9/14

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Archiwalne zdjęcie przedstawia pracę dyplomową Kozyry, która zapoczątkowała nowy nurt w sztuce nazywany sztuką krytyczną oraz wywołała głośnią dyskusję w mediach. Inspiracją do jej powstania była baśń braci Grimm "Muzykanci z Bremy". "Piramida zwierząt" składa się z czterech wypchanych ciał zwierząt: konia, psa, kota i koguta oraz wideo dokumentującego proces usypiania i obdzierania ze skóry konia.
Rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów wideo. W latach 1985-88 studiowała germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W 1988 roku rozpoczęła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuki Pięknych Warszawie. Tam w 1993 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Praca dyplomowa Katarzyny Kozyry, "Piramida Zwierząt" (1993), zdobyła spory, początkowo głównie negatywny, rozgłos w prasie i telewizji. Od tej pory artystka zyskała miano dyżurnej skandalistki polskich mediów. Po studiach zaprzestała uprawiania rzeźby na rzecz fotografii, wideo, wideo-instalacji, performances. W 1997 roku została wyróżniona Paszportem Polityki jako najbardziej obiecująca polska artystka. Reprezentując Polskę na 47. Biennale w Wenecji w 1999 roku otrzymała honorowe wyróżnienie. W latach dziewięćdziesiątych Katarzyna Kozyra uznana została za czołową artystkę nurtu tzw. sztuki krytycznej, głównie za sprawą dotykania społecznych tabu (śmierć, choroba, nagość), zazwyczaj związanych z kwestią ciała. Jej zainteresowanie cielesnością sięga jeszcze okresu studiów (np. :"Akty anorektyczki" 1991, "Polaroidy czarno-białe" 1992). Obecnie mieszka w Berlinie i Warszawie.

Description:
Animal pyramid, 1993/2018
pigment print on Hahnemühle paper, 29.7 x 21 cm (dimensions in frame); signed lower right and described lower left: '9/14', ed. 9/14,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
29,7 x 21 cm (w świetle oprawy)
Technika
wydruk pigmentowy/papier Hahnemühle
Sygnatura
sygnowany p.d. i numer edycji l.d.: '9/14'
Proweniencja
0
Literatura
- porównaj: Bogusław Deptuła, Koniec wieku końcem sztuki, “Elle", nr 2/1997, s. 53 (il.); - porównaj: Stanisław Bukowski, Sztuka szoku, Express Wieczorny, nr 42, 2.03.1999 (il.); - porównaj: Katarzyna Kozyra, In Art Dreams Come True, Wrocław 2007, s. 10 (il.)
Wystawiany
0