105
Jadwiga Sawicka | Ukochany szczeniak Briana..., 1996
Estymacja:
18,000 zł - 28,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 i Sztuka krytyczna.
Artysta
Jadwiga Sawicka (1959)
Lokalizacja
olej/płótno
Wymiary
130 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 130 x 100 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'J. SAWICKA 96',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca należy do cyklu powstającego w latach 1996-97. Jego cechą przewodnią było sytuowanie różnych części garderoby na tle tekstu szczelnie wypełniającego powierzchnię obrazu. Twórczość Sawickiej jest niezwykle spójna –niezmiennie sięga po różnej długości komunikaty reklamowe, czasem eksponując je jedynie fragmentarycznie w postaci pojedynczego słowa bądź hasła, jak w przypadku cyklu powstałego na przełomie 1994 i 1995, bądź też obszernego cytatu. Z tego powodu jej malarstwo jest określane mianem "pisanego". Kolejnym elementem znamiennym dla sztuki Sawickiej i stanowiącym jej główny temat jest odzież: "Ubrania są zamiast ludzi, są tym, co jest dostępne z zewnątrz, są czymś pośrednim pomiędzy ubraną w nie osobą a kimś drugim, kto ją ogląda. Są jakąś wypadkową między tym, czym się jest, a kim się chce być". Nie mniej istotne jest różowe tło, które można odczytać nie tylko jako dość stereotypowe odwołanie do kobiecości, ale również jako nawiązanie do cielesności człowieka. W tym wymiarze płótno stanowiłoby niejako przedłużenie naszych ciał, uwikłane w komercyjny świat, modyfikowane i przebierane na modłę zaczerpniętą z mass mediów.
Jadwiga Sawicka to jedna z najważniejszych polskich artystek tworzących po 1989. Do swoich obrazów dodaje tekst, tworząc "obrazy pisane" – najczęściej wyrwane z kontekstu, pozbawione znaków diakrytycznych, czasem wręcz urywające się w połowie cytaty z gazet. Obiecując komunikowanie określonej treści, obraz wprowadza widza w niekomfortową sytuację dezorientacji, niepewności, niewiedzy. Artystka zwraca tym samym uwagę na sposób, w jaki komunikowane są nam przez współczesne media treści dotyczące spraw najważniejszych dla społeczeństwa. Do najsłynniejszych "obrazów pisanych" należy "Nawracanie, Tresowanie, Oswajanie" (1998), który był prezentowany w całym kraju na billboardach w ramach Galerii Zewnętrznej AMS. Sawicka jest też autorką obrazów, obiektów i kreacji tekstowych, które trafiły do zbiorów m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi czy kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING.
Description:
Brian's beloved puppy..., 1996
oil on canvas, 130 x 100 cm; signed and dated on the reverse: 'J. SAWICKA 96', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca należy do cyklu powstającego w latach 1996-97. Jego cechą przewodnią było sytuowanie różnych części garderoby na tle tekstu szczelnie wypełniającego powierzchnię obrazu. Twórczość Sawickiej jest niezwykle spójna –niezmiennie sięga po różnej długości komunikaty reklamowe, czasem eksponując je jedynie fragmentarycznie w postaci pojedynczego słowa bądź hasła, jak w przypadku cyklu powstałego na przełomie 1994 i 1995, bądź też obszernego cytatu. Z tego powodu jej malarstwo jest określane mianem "pisanego". Kolejnym elementem znamiennym dla sztuki Sawickiej i stanowiącym jej główny temat jest odzież: "Ubrania są zamiast ludzi, są tym, co jest dostępne z zewnątrz, są czymś pośrednim pomiędzy ubraną w nie osobą a kimś drugim, kto ją ogląda. Są jakąś wypadkową między tym, czym się jest, a kim się chce być". Nie mniej istotne jest różowe tło, które można odczytać nie tylko jako dość stereotypowe odwołanie do kobiecości, ale również jako nawiązanie do cielesności człowieka. W tym wymiarze płótno stanowiłoby niejako przedłużenie naszych ciał, uwikłane w komercyjny świat, modyfikowane i przebierane na modłę zaczerpniętą z mass mediów.
Jadwiga Sawicka to jedna z najważniejszych polskich artystek tworzących po 1989. Do swoich obrazów dodaje tekst, tworząc "obrazy pisane" – najczęściej wyrwane z kontekstu, pozbawione znaków diakrytycznych, czasem wręcz urywające się w połowie cytaty z gazet. Obiecując komunikowanie określonej treści, obraz wprowadza widza w niekomfortową sytuację dezorientacji, niepewności, niewiedzy. Artystka zwraca tym samym uwagę na sposób, w jaki komunikowane są nam przez współczesne media treści dotyczące spraw najważniejszych dla społeczeństwa. Do najsłynniejszych "obrazów pisanych" należy "Nawracanie, Tresowanie, Oswajanie" (1998), który był prezentowany w całym kraju na billboardach w ramach Galerii Zewnętrznej AMS. Sawicka jest też autorką obrazów, obiektów i kreacji tekstowych, które trafiły do zbiorów m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi czy kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING.
Description:
Brian's beloved puppy..., 1996
oil on canvas, 130 x 100 cm; signed and dated on the reverse: 'J. SAWICKA 96', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
130 x 100 cm
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'J. SAWICKA 96'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
- Jadwiga Sawicka, Powraca dawne uczucie, Otwarta Pracownia, Kraków, 13.03-1.04.1997