104
Wilhelm Sasnal | Bez tytułu, ok. 1999
Estymacja:
40,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 i Sztuka krytyczna.
Artysta
Wilhelm Sasnal (1972)
Lokalizacja
olej/płótno
Wymiary
50 x 40 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 50 x 40 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Punkt wyjścia dla powstających w tym czasie obrazów stanowiła dla Sasnala codzienna rzeczywistość. Krytyka określiła jego malarstwo z okresu istnienia grupy "Ładnie" mianem "pop-banalizmu" ze względu na podejmowaną świadomie przez artystę trywialną tematykę i estetykę płócien budzącą skojarzenia z barwnymi czasopismami. Do wyróżników twórczości Sasnala tego czasu należą kadry obrazów przypominające filmowe stop-klatki lub estetykę komiksową, czyste barwy, uproszczenie form, charakterystyczne dla komiksów znaki graficzne, jak np. "dymki" tekstowe. Mimo zastosowanych oszczędnych w treściach kompozycji za każdym z obrazów kryje się historia będąca dla artysty zawsze przyczynkiem do namalowania obrazu. Prezentowana praca pochodzi z okresu, kiedy Sasnal był jeszcze studentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Już wtedy lata przed rokiem 2000 był dla artysty ważnym i niezwykle aktywnym czasem, w którym stawiał pierwsze kroki w niełatwym świecie sztuki. W 1999 obronił dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka, później został laureatem Grand Prix na Biennale Malarstwa "Bielska Jesień". Natomiast jeszcze w czasach studenckich zapisał się na artystycznej mapie Polski jako współtwórca krakowskiej grupy "Ładnie", która z powodzeniem funkcjonowała do2001. Inicjatywa stworzenia formacji artystycznej połączyła ze sobą Wilhelma Sasnala, Rafała Bujnowskiego, Marcina Maciejowskiego z pokolenia urodzonego w latach 70.oraz starszych artystów – Marka Firka oraz Józefa Tomczyka "Kurosawę". Artyści poznali się podczas studiów na Wydziale Architektury krakowskiej Politechniki.
Malarz, rysownik, autor filmów i komiksów. Studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej. Absolwent ASP w Krakowie. W latach 1996-2001 działał w "Grupie Ładnie". Jego malarstwo z tego okresu określano terminem "pop-banalizmu". Były to przedstawienia pojedynczych motywów czerpanych z najbliższej ikonosfery: przedmiotów codziennego użytku, reklam, gazet, ulotek, tematów z telewizji. Sceny z życia osobistego stały się tematem komiksu Życie codzienne w Polsce w latach 1999-2001. Po roku 2001, w swoim malarstwie odchodzi od fascynacji codziennością i sięga do tematów odnoszących się do zbiorowej pamięci historycznej (m. in. do czasu Zagłady, przez dialog ze słynnym komiksem Maus Arta Spiegelmana).
Description:
Untitled, circa 1999
oil on canvas, 50 x 40 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Punkt wyjścia dla powstających w tym czasie obrazów stanowiła dla Sasnala codzienna rzeczywistość. Krytyka określiła jego malarstwo z okresu istnienia grupy "Ładnie" mianem "pop-banalizmu" ze względu na podejmowaną świadomie przez artystę trywialną tematykę i estetykę płócien budzącą skojarzenia z barwnymi czasopismami. Do wyróżników twórczości Sasnala tego czasu należą kadry obrazów przypominające filmowe stop-klatki lub estetykę komiksową, czyste barwy, uproszczenie form, charakterystyczne dla komiksów znaki graficzne, jak np. "dymki" tekstowe. Mimo zastosowanych oszczędnych w treściach kompozycji za każdym z obrazów kryje się historia będąca dla artysty zawsze przyczynkiem do namalowania obrazu. Prezentowana praca pochodzi z okresu, kiedy Sasnal był jeszcze studentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Już wtedy lata przed rokiem 2000 był dla artysty ważnym i niezwykle aktywnym czasem, w którym stawiał pierwsze kroki w niełatwym świecie sztuki. W 1999 obronił dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka, później został laureatem Grand Prix na Biennale Malarstwa "Bielska Jesień". Natomiast jeszcze w czasach studenckich zapisał się na artystycznej mapie Polski jako współtwórca krakowskiej grupy "Ładnie", która z powodzeniem funkcjonowała do2001. Inicjatywa stworzenia formacji artystycznej połączyła ze sobą Wilhelma Sasnala, Rafała Bujnowskiego, Marcina Maciejowskiego z pokolenia urodzonego w latach 70.oraz starszych artystów – Marka Firka oraz Józefa Tomczyka "Kurosawę". Artyści poznali się podczas studiów na Wydziale Architektury krakowskiej Politechniki.
Malarz, rysownik, autor filmów i komiksów. Studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej. Absolwent ASP w Krakowie. W latach 1996-2001 działał w "Grupie Ładnie". Jego malarstwo z tego okresu określano terminem "pop-banalizmu". Były to przedstawienia pojedynczych motywów czerpanych z najbliższej ikonosfery: przedmiotów codziennego użytku, reklam, gazet, ulotek, tematów z telewizji. Sceny z życia osobistego stały się tematem komiksu Życie codzienne w Polsce w latach 1999-2001. Po roku 2001, w swoim malarstwie odchodzi od fascynacji codziennością i sięga do tematów odnoszących się do zbiorowej pamięci historycznej (m. in. do czasu Zagłady, przez dialog ze słynnym komiksem Maus Arta Spiegelmana).
Description:
Untitled, circa 1999
oil on canvas, 50 x 40 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
50 x 40 cm
Technika
olej/płótno
Sygnatura
0
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0