58
Stanisław Zagajewski | Kogut
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Sprzedane
6,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
23,5 x 30 x 14 cm
Kategoria
Opis
glina szkliwiona, 23,5 x 30 x 14 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Stanisław Zagajewski był wyjątkowym artystą, samoukiem, którego twórczość zalicza się do nurtu sztuki naiwnej. Zanim poświecił się twórczości artystycznej, pracował jako kucharz, ogrodnik, a także krawiec. W centrum jego artystycznych zainteresowań pozostawała jednak sztuka, a przede wszystkim glina oraz możliwości, jakie stwarza jako materiał artystyczny. Artysta lepił przede wszystkim sceny biblijne, a bohaterami jego realizacji czynił fantastyczne zwierzęta i unikalne rośliny o niespotykanych kształtach. Twórczość Zagajewskiego, w tym między innymi zaprezentowana rzeźba, to świadectwo niezwykłej wyobraźni artysty, a także zapis religijnych wizji. Jego świat jest jednak światem potwornym, nieraz gorzkim i bolesnym. Jak mówi sam artysta: "Boga widzieć można wszędzie, w każdej naturze, u zwierząt, u ludzi i w skałach i w wodzie i na morzu, wszędzie (…). Nieraz w nieszczęściach" (Ninateka, Roman Wikieł odwiedza Stanisława Zagajewskiego, 2006). Twórczość Zagajewskiego to efekt ciągłej, nieukierunkowanej pracy, która wynikała z zewnętrznej potrzeby tworzenia i która powstawała z osobliwych inspiracji. Jak zauważył profesor Jackowski w dokumencie o artyście: "Nie wiem, czy w naszych czasach jest możliwy ktoś taki jak on, jak Nikifor. Jeżeli się zobaczy, jakie są jego wzory, co go inspirowało, to to są tandetne maskotki, gumowe figurki, takie z disneyowskich bajek (...). I z tych koszmarków malutkich on robi te smoki, te wielkie postacie pełne bólu, pełne dramatu. To jest coś, co (…) ożywia tylko jego wyobraźnię, co daje impuls. (…) I na tym polega ta podstawowa różnica pomiędzy taką twórczością a twórczością ludową. Ludowa to jest tradycja. Zagajewski nie ma żadnej tradycji" (Ninateka, Roman Wikieł odwiedza Stanisława Zagajewskiego, dostępny na: http://ninateka.pl/film/sztuka-ludowa-i-naiwna-stanislaw-zagajewski).
Wybitny artysta-samouk. Data i miejsce jego urodzin są nieznane. Został znaleziony zimą 1929 na stopniach kościoła św. Barbary w Warszawie. Znalezionemu dziecku przypisano imię i nazwisko i wpisano fikcyjną datę i miejsce urodzenia (Warszawa, 27 września 1927). Dzieciństwo spędził w zakonnych zakładach opiekuńczych w Ciechocinku i Grabiu pod Toruniem. Zarabiał na życie wykonując wiele różnych zawodów: kucharza, ogrodnika, introligatora, krawca, był także stróżem nocnym i konwojentem. Wykonywał też sztukaterie na warszawskiej Starówce, pracował przy budowie MDM-u w Warszawie i Trasie W-Z. Rzeźbienie w glinie było od najmłodszych lat jego wielką pasją i namiętnością. Jego zdolności zostały odkryte dość wcześnie, jednak do średniej szkoły plastycznej nie mógł zostać przyjęty, gdyż nie ukończył szkoły podstawowej, a do szkoły budowlanej - z powodu zbyt wątłego zdrowia. Sztuki wypalania glinianych form nauczono go w "Cepelii" dla której robił gliniane ptaszki. Dzięki osobistym staraniom prof. A. Jackowskiego z Instytutu Sztuki PAN, otrzymał we Włocławku niewielki domek, gdzie żył i pracował do końca życia. Najpełniejszy zbiór (stała ekspozycja - ponad 120 rzeźb; w tym kilka ołtarzy) jest własnością Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku. Rzeźby Zagajewskiego mają także w swojej kolekcji m.in. Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Muzeum Śląskie w Katowicach, Muzeum Etnograficzne w Toruniu i Collection de l'Art Brut w Lozannie. Jego prace są pokazywane na wszystkich ważnych wystawach twórców z kręgu tzw. Art Brut.
Description:
Rooster
glazed clay, 23.5 x 30 x 14 cm;, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Stanisław Zagajewski był wyjątkowym artystą, samoukiem, którego twórczość zalicza się do nurtu sztuki naiwnej. Zanim poświecił się twórczości artystycznej, pracował jako kucharz, ogrodnik, a także krawiec. W centrum jego artystycznych zainteresowań pozostawała jednak sztuka, a przede wszystkim glina oraz możliwości, jakie stwarza jako materiał artystyczny. Artysta lepił przede wszystkim sceny biblijne, a bohaterami jego realizacji czynił fantastyczne zwierzęta i unikalne rośliny o niespotykanych kształtach. Twórczość Zagajewskiego, w tym między innymi zaprezentowana rzeźba, to świadectwo niezwykłej wyobraźni artysty, a także zapis religijnych wizji. Jego świat jest jednak światem potwornym, nieraz gorzkim i bolesnym. Jak mówi sam artysta: "Boga widzieć można wszędzie, w każdej naturze, u zwierząt, u ludzi i w skałach i w wodzie i na morzu, wszędzie (…). Nieraz w nieszczęściach" (Ninateka, Roman Wikieł odwiedza Stanisława Zagajewskiego, 2006). Twórczość Zagajewskiego to efekt ciągłej, nieukierunkowanej pracy, która wynikała z zewnętrznej potrzeby tworzenia i która powstawała z osobliwych inspiracji. Jak zauważył profesor Jackowski w dokumencie o artyście: "Nie wiem, czy w naszych czasach jest możliwy ktoś taki jak on, jak Nikifor. Jeżeli się zobaczy, jakie są jego wzory, co go inspirowało, to to są tandetne maskotki, gumowe figurki, takie z disneyowskich bajek (...). I z tych koszmarków malutkich on robi te smoki, te wielkie postacie pełne bólu, pełne dramatu. To jest coś, co (…) ożywia tylko jego wyobraźnię, co daje impuls. (…) I na tym polega ta podstawowa różnica pomiędzy taką twórczością a twórczością ludową. Ludowa to jest tradycja. Zagajewski nie ma żadnej tradycji" (Ninateka, Roman Wikieł odwiedza Stanisława Zagajewskiego, dostępny na: http://ninateka.pl/film/sztuka-ludowa-i-naiwna-stanislaw-zagajewski).
Wybitny artysta-samouk. Data i miejsce jego urodzin są nieznane. Został znaleziony zimą 1929 na stopniach kościoła św. Barbary w Warszawie. Znalezionemu dziecku przypisano imię i nazwisko i wpisano fikcyjną datę i miejsce urodzenia (Warszawa, 27 września 1927). Dzieciństwo spędził w zakonnych zakładach opiekuńczych w Ciechocinku i Grabiu pod Toruniem. Zarabiał na życie wykonując wiele różnych zawodów: kucharza, ogrodnika, introligatora, krawca, był także stróżem nocnym i konwojentem. Wykonywał też sztukaterie na warszawskiej Starówce, pracował przy budowie MDM-u w Warszawie i Trasie W-Z. Rzeźbienie w glinie było od najmłodszych lat jego wielką pasją i namiętnością. Jego zdolności zostały odkryte dość wcześnie, jednak do średniej szkoły plastycznej nie mógł zostać przyjęty, gdyż nie ukończył szkoły podstawowej, a do szkoły budowlanej - z powodu zbyt wątłego zdrowia. Sztuki wypalania glinianych form nauczono go w "Cepelii" dla której robił gliniane ptaszki. Dzięki osobistym staraniom prof. A. Jackowskiego z Instytutu Sztuki PAN, otrzymał we Włocławku niewielki domek, gdzie żył i pracował do końca życia. Najpełniejszy zbiór (stała ekspozycja - ponad 120 rzeźb; w tym kilka ołtarzy) jest własnością Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku. Rzeźby Zagajewskiego mają także w swojej kolekcji m.in. Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Muzeum Śląskie w Katowicach, Muzeum Etnograficzne w Toruniu i Collection de l'Art Brut w Lozannie. Jego prace są pokazywane na wszystkich ważnych wystawach twórców z kręgu tzw. Art Brut.
Description:
Rooster
glazed clay, 23.5 x 30 x 14 cm;, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
glina szkliwiona
Sygnatura
0
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0