53
Zdzisław Stanek | "Światłoformy"
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Zdzisław Stanek (1925 - 1996)
Wymiary
71 x 50 cm
Kategoria
Opis
drewno polichromowane, 71 x 50 cm, na odwrociu naklejka z opisem pracy z Biura Wystaw Artystycznych,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zdzisław Stanek rozpoczynał swoją drogę twórczą w katowickiej "Grupie ST-53". Składała się ona z młodych artystów i artystek zafascynowanych osobowością oraz teorią sztuki Władysława Strzemińskiego. Litery "ST" oznaczały zarówno "Stalinogrod" - jak wówczas nazywały się Katowice, czyli wskazywały na miejsce działania grupy, a także na osobę będącą dla jej członków i członkiń głównym źródłem inspiracji, czyli na Strzemińskiego. Grupa podążała za teorią Strzemińskiego, prowadziła własne studia oparte na napisanej przez niego "Teorii widzenia". Zwrot ku Strzemińskiemu był ich sposobem na poszukiwanie nowoczesności w obliczu panującego wówczas w sztuce polskiej socrealizmu. Stanek od początku swojej aktywności artystycznej był uważany (m.in. w recenzjach Juliana Przybosia) za najciekawszego i jednego z najbardziej dojrzałych artystycznie członków katowickiej grupy ST-53. Przyjechał na Śląsk z Krakowa, skąd pochodził i gdzie rozpoczął studia. Prace z początkowego, studyjnego okresu charakteryzują się najczęściej kubizującą deformacją kształtów wyciągniętych z natury. Dalsze lata przyniosły ewolucję w kierunku abstrakcji i skupienie na problemach światła. Stanek konsekwentnie rozwijał ideę "Powidoków" Władysława Strzemińskiego. Światło rozbija kształty przedmiotów, wnika w nie, prześwietla. Najbardziej inspirujący pod tym względem jest świat roślinny, co zbliża twórczość Stanka z lat 60. do nurtu abstrakcji biologicznej i malarstwa materii. Kolejnym etapem w historii twórczości tego autora był relief. Stanek tworzył drewniane obrazy-przedmioty wykorzystując w nich zarówno organiczne, jak i geometryczne kształty. Jeden z nich, pod tytułem "Światłoformy" prezentujemy w niniejszym katalogu.
Od początku był uważany (m.in. w recenzjach Juliana Przybosia) za najciekawszego i jednego z najbardziej dojrzałych artystycznie członków katowickiej grupy ST-53. Przyjechał na Śląsk z Krakowa, skąd pochodził i gdzie rozpoczął studia. Prace z początkowego, studyjnego okresu charakteryzują się najczęściej kubizującą deformacją kształtów wyciągniętych z natury. Dalsze lata przyniosły ewolucję w kierunku abstrakcji i skupienie na problemach światła. Stanek konsekwentnie rozwijał ideę "Powidoków" Władysława Strzemińskiego. Światło rozbija kształty przedmiotów, wnika w nie, prześwietla. Najbardziej inspirujący pod tym względem jest świat roślinny, co zbliża twórczość Stanka z lat 60. do nurtu abstrakcji biologicznej i malarstwa materii. Długo pozostawał w charakterystycznej dla tego nurtu "brudnej", monochromatycznej kolorystyce. Równocześnie rozwijał fakturę, nadając swoim obrazom coraz bardziej reliefową formę. Konsekwencją było wyjście poza formułę dwuwymiarowego obrazu. "Obrazoformami" nazwał artysta rzeźbiarskie obrazy-przedmioty. Plastycznie modelowane, najczęściej w gipsie lub w drewnie, reliefy o obłych, biomorficznych formach, często zbliżone były kształtem do organów wewnętrznych, tkanek, ziaren lub małżowin.
Description:
"Swiatloformy"
polychrome wood, 71 x 50 cm ; on the reverse paper label with description from Biuro Wystaw Artystycznych,,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zdzisław Stanek rozpoczynał swoją drogę twórczą w katowickiej "Grupie ST-53". Składała się ona z młodych artystów i artystek zafascynowanych osobowością oraz teorią sztuki Władysława Strzemińskiego. Litery "ST" oznaczały zarówno "Stalinogrod" - jak wówczas nazywały się Katowice, czyli wskazywały na miejsce działania grupy, a także na osobę będącą dla jej członków i członkiń głównym źródłem inspiracji, czyli na Strzemińskiego. Grupa podążała za teorią Strzemińskiego, prowadziła własne studia oparte na napisanej przez niego "Teorii widzenia". Zwrot ku Strzemińskiemu był ich sposobem na poszukiwanie nowoczesności w obliczu panującego wówczas w sztuce polskiej socrealizmu. Stanek od początku swojej aktywności artystycznej był uważany (m.in. w recenzjach Juliana Przybosia) za najciekawszego i jednego z najbardziej dojrzałych artystycznie członków katowickiej grupy ST-53. Przyjechał na Śląsk z Krakowa, skąd pochodził i gdzie rozpoczął studia. Prace z początkowego, studyjnego okresu charakteryzują się najczęściej kubizującą deformacją kształtów wyciągniętych z natury. Dalsze lata przyniosły ewolucję w kierunku abstrakcji i skupienie na problemach światła. Stanek konsekwentnie rozwijał ideę "Powidoków" Władysława Strzemińskiego. Światło rozbija kształty przedmiotów, wnika w nie, prześwietla. Najbardziej inspirujący pod tym względem jest świat roślinny, co zbliża twórczość Stanka z lat 60. do nurtu abstrakcji biologicznej i malarstwa materii. Kolejnym etapem w historii twórczości tego autora był relief. Stanek tworzył drewniane obrazy-przedmioty wykorzystując w nich zarówno organiczne, jak i geometryczne kształty. Jeden z nich, pod tytułem "Światłoformy" prezentujemy w niniejszym katalogu.
Od początku był uważany (m.in. w recenzjach Juliana Przybosia) za najciekawszego i jednego z najbardziej dojrzałych artystycznie członków katowickiej grupy ST-53. Przyjechał na Śląsk z Krakowa, skąd pochodził i gdzie rozpoczął studia. Prace z początkowego, studyjnego okresu charakteryzują się najczęściej kubizującą deformacją kształtów wyciągniętych z natury. Dalsze lata przyniosły ewolucję w kierunku abstrakcji i skupienie na problemach światła. Stanek konsekwentnie rozwijał ideę "Powidoków" Władysława Strzemińskiego. Światło rozbija kształty przedmiotów, wnika w nie, prześwietla. Najbardziej inspirujący pod tym względem jest świat roślinny, co zbliża twórczość Stanka z lat 60. do nurtu abstrakcji biologicznej i malarstwa materii. Długo pozostawał w charakterystycznej dla tego nurtu "brudnej", monochromatycznej kolorystyce. Równocześnie rozwijał fakturę, nadając swoim obrazom coraz bardziej reliefową formę. Konsekwencją było wyjście poza formułę dwuwymiarowego obrazu. "Obrazoformami" nazwał artysta rzeźbiarskie obrazy-przedmioty. Plastycznie modelowane, najczęściej w gipsie lub w drewnie, reliefy o obłych, biomorficznych formach, często zbliżone były kształtem do organów wewnętrznych, tkanek, ziaren lub małżowin.
Description:
"Swiatloformy"
polychrome wood, 71 x 50 cm ; on the reverse paper label with description from Biuro Wystaw Artystycznych,,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
drewno polichromowane
Sygnatura
na odwrociu naklejka z opisem pracy z Biura Wystaw Artystycznych
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0