51
Stanisław Dróżdż | "Alea icta est", 2003
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Stanisław Dróżdż (1939 - 2009)
Wymiary
19 x 19 x 4,5 cm
Kategoria
Opis
technika mieszana, kostki do gry, drewno, pleksi, 19 x 19 x 4,5 cm, na odwrociu naklejka z opisem pracy z la Biennale di Venezia: 'Stanisław Dróżdż | ALE IACTA EST | edycja: 11/20 2003 | S. Dróżdż', edycja 11/20
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Stanisław Drożdż znany jest przede wszystkim jako twórca poezji konkretnej oraz mających w niej swoje źródło przestrzennych instalacji. Słowo w jego twórczości istnieje nie tylko jako znak odsyłający do znaczenia, ale przede wszystkim eksponuje swoją wizualność i dzięki grze ze strukturą znaczącego kieruje uwagę widzów i czytelników
ku znaczonym innym niż tylko te wynikające z konwencjonalnie przypisanej słowu semantyki.
W twórczości Drożdża pojawiały się jednak również materialne obiekty. Były nimi kości do gry. Znaczenie tych prac pozostawało tym niemniej konceptualne. Głównym punktem ciężkości była wówczas potencjalność rzutu kością i wynikające z niej wartości liczbowe, drugorzędny pozostawał "rzeźbiarski kształt" i estetyka przedmiotu. Największą stworzoną przez artystę pracą, wykonaną przy użyciu kości, była instalacja zaprezentowana przez niego podczas Biennale w Wenecji. Wówczas ściany pawilonu wystawowego pokryto kośćmi, ukazującymi wszystkie możliwe kombinacje, które można wyrzucić za pomocą zestawu sześciu kości. Zadaniem widzów było wówczas odnaleźć na ścianie wyrzuconą przez siebie wartość. Prezentowana tu praca "Alea Iacta Est" czyli "Kości zostały rzucone" posiada taki sam tytuł, jak wspomniana powyżej instalacja. Składa się z 36 kości, zgrupowanych w rzędach po 6, z których każda pokazuje inną wartość (od 1 do 6). W pracy Drożdża niepewność i przypadkowość potencjalnego rzutu (tutaj imaginatywnego) zderza się z porządkiem zaprezentowanego układu, w którym za każdym razem mamy do czynienia z regularnie rosnącymi czy malejącymi wartościami.
Należy do grona najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował w latach 1959-64. W 1964 roku zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu Młodzieży Artystycznej ZSP", a w roku 1967 zaczął pisać pierwsze teksty konkretne. Jego prace są prezentowane na wystawach w kraju i za granicą od 1968 roku. W 1979 roku opracował i opublikował książkę Poezja konkretna. Wybór tekstów polskich oraz dokumentacja z lat 1967-77.
Description:
"Alea icta est", 2003
mixed technique, dice, wood, plexiglass, 19 x 19 x 4.5 cm; on the reverse label from la Biennale di Venezia: 'Stanislaw Drozdz | ALE IACTA EST | edycja: 11/20 2003 | S. Drozdz', edition 11/20,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Stanisław Drożdż znany jest przede wszystkim jako twórca poezji konkretnej oraz mających w niej swoje źródło przestrzennych instalacji. Słowo w jego twórczości istnieje nie tylko jako znak odsyłający do znaczenia, ale przede wszystkim eksponuje swoją wizualność i dzięki grze ze strukturą znaczącego kieruje uwagę widzów i czytelników
ku znaczonym innym niż tylko te wynikające z konwencjonalnie przypisanej słowu semantyki.
W twórczości Drożdża pojawiały się jednak również materialne obiekty. Były nimi kości do gry. Znaczenie tych prac pozostawało tym niemniej konceptualne. Głównym punktem ciężkości była wówczas potencjalność rzutu kością i wynikające z niej wartości liczbowe, drugorzędny pozostawał "rzeźbiarski kształt" i estetyka przedmiotu. Największą stworzoną przez artystę pracą, wykonaną przy użyciu kości, była instalacja zaprezentowana przez niego podczas Biennale w Wenecji. Wówczas ściany pawilonu wystawowego pokryto kośćmi, ukazującymi wszystkie możliwe kombinacje, które można wyrzucić za pomocą zestawu sześciu kości. Zadaniem widzów było wówczas odnaleźć na ścianie wyrzuconą przez siebie wartość. Prezentowana tu praca "Alea Iacta Est" czyli "Kości zostały rzucone" posiada taki sam tytuł, jak wspomniana powyżej instalacja. Składa się z 36 kości, zgrupowanych w rzędach po 6, z których każda pokazuje inną wartość (od 1 do 6). W pracy Drożdża niepewność i przypadkowość potencjalnego rzutu (tutaj imaginatywnego) zderza się z porządkiem zaprezentowanego układu, w którym za każdym razem mamy do czynienia z regularnie rosnącymi czy malejącymi wartościami.
Należy do grona najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował w latach 1959-64. W 1964 roku zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu Młodzieży Artystycznej ZSP", a w roku 1967 zaczął pisać pierwsze teksty konkretne. Jego prace są prezentowane na wystawach w kraju i za granicą od 1968 roku. W 1979 roku opracował i opublikował książkę Poezja konkretna. Wybór tekstów polskich oraz dokumentacja z lat 1967-77.
Description:
"Alea icta est", 2003
mixed technique, dice, wood, plexiglass, 19 x 19 x 4.5 cm; on the reverse label from la Biennale di Venezia: 'Stanislaw Drozdz | ALE IACTA EST | edycja: 11/20 2003 | S. Drozdz', edition 11/20,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
technika mieszana, kostki do gry, drewno, pleksi
Sygnatura
na odwrociu naklejka z opisem pracy z la Biennale di Venezia: 'Stanisław Dróżdż | ALE IACTA EST | edycja: 11/20 2003 | S. Dróżdż'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0