Powrót do DESA.PL
34 of Liczba obiektów: 70
34
Bolesław Biegas | "Charles Baudeulaire", 1904
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
50,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
58 x 40 x 16 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, 58 x 40 x 16 cm, sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'B.Biegas | Paris 3/4 | 1904’, edycja 3/4

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

"Biegas ma wizje nie z tego świata, fascynuje go tajemnica".

- CHARLES DOURY

Ważną częścią rzeźbiarskiego dorobku twórczości Bolesława Biegasa były portrety poświęcone geniuszom, którzy inspirowali nieprzeciętnego artystę. Wśród panteonu twórców, których wizerunki upamiętnił twórca, obok postaci Jana Sebastiana Bacha, Mickiewicza czy Słowackiego znalazł się autor "Kwiatów zła" - Charles Baudelaire. Rzeźbiarz ukazuje wręcz realistycznie ukształtowane oblicze zasępionego Baudelaire’a wpisanego w kompozycję o miękkiej linii, ponad głową którego w falistych zakolach wpisane są sylwetki tajemniczych postaci. W 1904 roku w podobnym ujęciu zostały stworzone dwie podobizny Beethovena i Wagnera, wystawiane na dwudziestej wystawie Secesji Wiedeńskiej. Na te prace zwrócił uwagę paryski korespondent "Kraju", pisząc z entuzjazmem, że zaproponowane rzeźby "bardzo fantastycznego i osobistego pomysłu. Beethoven pokazuje się zanurzony w fali własnego natchnienia, uplastycznionego przez kilkanaście głów kobiecych, z których każda obrazuje odrębny motyw jego twórczości. Wagnera przedstawił rzeźbiarz opartego o harfę, z której znowu kobiece postacie tryskają, falistym wylewem". W opisywanej pracy Biegas, mimo zastosowanej dominanty kompozycyjnej o falistym wykroju, poddał kompozycję ścisłej geometryzacji, kontrastując wyraźnie ostry, wertykalny układ zaznaczony przez regularną sylwetkę mężczyzny, którego oblicze ukazane zostało z profilu, z esowatym meandrem zamykającym grupę. Od tego momenty następuje zmiana stylistyki rzeźb Biegasa, który odchodząc od geometryzacji i prymitywizmu przechodzi ku stylistyce bliższej secesji.

O uznaniu Charlesa Baudelaire’a przez Bolesława Biegasa świadczy powołanie przez artystę w 1922 roku "zakonu" Mitra, którego główną rolą miało być podtrzymanie pamięci genialnych twórców różnych dziedzin sztuki. Na potrzeby zakonu Biegas: "rzeźbi model pierścienia w formie herbu, który musieli nosić wszyscy członkowie przyjęci do zakonu" (cyt. za Xavier Deryng, Bolesław Biegas, Paryż 2011, s. 135-136). Na zachowanym projekcie rzeźby widoczna jest również podobizna Baudelaire’a, co świadczy o wyrazie wielkiego podziwy Biegasa dla paryskiego poety. "Następnie czytamy listę "Wielkich Ludzi" uhonorowanych w ten sposób: zaczynając od Dantego, który wieńczy zbiór, i idąc zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara obserwujemy Szekspira, Valazqueza, Berlioza, Byrona, Racine’a, Baudelaire’a, Mickiewicza, Chopina, Beethovena i Michała Anioła"(cyt. za op. cit. s. 136).

Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.

Description:
"Charles Baudalaire", 1904
patinated bronze, 58 x 40 x 16 cm; signed, dated and described lower right: ‘B.Biegas | Paris 3/4 | 1904’, edition 3/4,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'B.Biegas | Paris 3/4 | 1904’
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0