Powrót do DESA.PL
28 of Liczba obiektów: 70
28
Magdalena Gross | Czapla, 1931
Estymacja:
65,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
34,5 x 20 x 16 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, 34,5 x 20 x 16 cm, sygnowany na podstawie monogramem wiązanym: 'MG',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

"Na czoło wystawców wysuwa się Grossówna - kolekcją bronzowych posążków ssaków i ptaków. Urnie ona znaleźć szczęśliwą formułę rzeźbiarską dla kształtu i ruchu każdego zwierzęcia, czy będzie to krępa, przysadzista gęś japońska, czy skulona czapla na cienkich nóżkach, czy naprężona, czujnie nadsłuchująca lama lub zgrabny łoś na wysokich, smukłych nogach. Ma zmysł dla charakterystycznej i malowniczej sylwety i potrafi wydobyć swoiste efekty z gładkich, lustrzanych powierzchni bronzu".

- MIECZYSŁAW WALLIS, "WIADOMOŚCI LITERACKIE" 1936, NR 22, s. 5

Magdalena Gross należy do grona wybitnych reprezentantów nurtu w rzeźbie animalistycznej I połowy XX wieku w Europie. "Artystka z niezrównaną biegłością i empatią potrafiła uchwycić ich cechy charakterystyczne — różnorodność postaw, zatrzymanie w ruchu, zachowania, ‘mowę ciała’, wyraz psychiczny, wreszcie niepowtarzalną urodę i wdzięk. Te posążki, mimo niewielkich rozmiarów i przynależności do rodzaju drobnej, kameralnej rzeźby, zachowały cechy pewnej monumentalności, wrażenie ‘wielkiej formy’ poprzez działanie dużymi, gładkimi powierzchniami lśniącego brązu, sugestywną sylwetą i zamkniętym konturem bryły. Gross wystawiała swe prace od 1912 roku w Zachęcie i Instytucie Propagandy Sztuki oraz w Krakowie, Lwowie, Łodzi, Poznaniu, Londynie i Paryżu, gdzie w 1937 roku nagrodzono ją złotym medalem za Żubra i Bąka" (cyt. za Aleksandra Melbechowska-Luty, Posągi i ludzie, Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2005, s. 243).

W 1930 Magdalena Gross przeżyła wewnętrzny kryzys artystyczny. Według słów monografisty rzeźbiarki, Mieczysława Wallisa, uważała, że się "skończyła, że nie ma już nic więcej do powiedzenia. Zwiedzanie otwartego na krótko przed tym Ogrodu Zoologicznego - zetknięcie się z fascynującym, wielokształtnym światem zwierząt - staje się punktem zwrotnym w jej twórczości i życiu. Odtąd poświęca się głównie rzeźbieniu zwierząt. (...) Proces powstawania jej utworów, (...) był długi i skomplikowany. Zaczynała od szkiców ołówkowych zwierzęcia z różnych punktów widzenia. Rzadko przy tym rysowała jakieś zwierzę w całości. Przeważnie ograniczała się do zarysów jakichś części trudniejszych, np. nasady głowy lub skrzydła. Niekiedy obok rysunków robiła sobie notatki słowne. Później lepiła szkic rzeźbiarski ssaka lub ptaka z gliny, wciąż jeszcze w obliczu żywego zwierzęcia. Od szkicu glinianego przechodziła do odlewu gipsowego. Model gipsowy szedł do odlewni, gdzie robiono z niego odlew brązowy. Odlew ten następnie pod starannym nadzorem rzeźbiarki oskrobywano, cyzelowano, polerowano i wreszcie patynowano. W trakcie pracy nad modelem gipsowym artystka zwracała się niekiedy do dra Żabińskiego z prośbą o korektę jej dzieła z punktu widzenia anatomicznego. Nie posiadała ona specjalnego przygotowania w zakresie anatomii zwierząt, ale wyczuwała tak znakomicie budowę zwierzęcia, że nie popełniała pod tym względem poważniejszych błędów. Toteż poprawki dra Żabińskiego ograniczały się przeważnie do



Description:
Heron, 1931
patinated bronze, 34.5 x 20 x 16 cm; signed with the artist's monogram: 'MG',,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany na podstawie monogramem wiązanym: 'MG'
Proweniencja
0
Literatura
- Jan Kleczyński, Salon Zimowy IPS, "Kurier Warszawski" 1932, nr 3, s. 14; - Magdalena Gross, Jak rzeźbię zwierzęta, "Sygnały" 1936, nr 23, s. 7-8; - Mieczysław Wallis, Zwierzęta w sztuce (wystawa w TZSP w Warszawie, 1936), "Wiadomości Literackie" 1936, nr 22, s. 54; - Mieczysław Wallis, Magdalena Gross, Wydawnictwo Sztuka Warszawa 1957, s. 24-25, tab. 12 (il.); - Tadeusz Dobrowolski, Sztuka polska od czasów najdawniejszych do ostatnich, Wydawnictwo Literackie,; Kraków 1974, s. 638; - Aleksandra Melbechowska-Luty, Posągi i Ludzie, Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego (1918-1939), Warszawa 2005, s. 243, tab. nr 152 (il.); - Joanna Huebner-Wojciechowska, Art Déco Przewodnik dla kolekcjonerów, Arkady 2007, s. 111 (il.); - Izabela Mościcka, Trzy gracje polskiej rzeźby Art Déco Gross, Mickun, Niewska, Materiały piątej sesji naukowej Polskie Art Deco Rzeźba i płaskorzeźba, Muzeum Mazowieckie w Płocku 2013, s. 130
Wystawiany
- (porównaj) Instytut Propagandy Sztuki, Salon Zimowy Warszawa grudzień 1931 - luty 1932; - (porównaj) Instytut Propagandy Sztuki, Salon Wiosenny Warszawa marzec-kwiecień 1934; - (porównaj) Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Wystawa Zwierzęta w Sztuce, Warszawa 1936