Powrót do DESA.PL
27 of Liczba obiektów: 70
27
Maria Papa- Rostkowska | Bez tytułu, 1970
Estymacja:
55,000 zł - 75,000 zł
Sprzedane
45,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
41 x 18 x 18 cm [wymiary rzeźby]; 11,5 x 9,5 x 11,5 cm [wymiary postumentu]
Kategoria
Opis
kamień, 41 x 18 x 18 cm [wymiary rzeźby];
11,5 x 9,5 x 11,5 cm [wymiary postumentu], sygnowany i datowany u podstawy: 'PAPA 1970', sygnowany i datowany u podstawy: 'PAPA 1970'
na postumencie naklejka z Galerie Mony Calatchi w Paryżu

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Książkę towarzyszącą monograficznej wystawie Marii Papy-Rostkowskiej, która odbyła się w Królikarni, zatytułowano "Kobieta z marmuru". Tytuł ten zwraca uwagę na szczególną predylekcję rzeźbiarki do pracy w tym trudnym materiale. Nie odstręczały jej bowiem dłuta, pilniki i szlifierki w czasach, gdy materialność dzieła sztuki poddawano kolejnym rewizjom, by zarzucić ją całkowicie.

Rostkowska zaczynała jako malarka, w pierwszej połowie lat 50. tworzyła prace socrealistyczne. Gdy nastała "polityczna" odwilż, artystka wyjechała do Paryża, gdzie zwróciła się ku rzeźbie, która stała się od tej pory jej podstawowym medium twórczości. Ważnym tematem dla jej rzeźby była figura ludzka. Często jednak antropomorfiz był w jej rzeźbie wyłącznie sugerowany, figury przeobrażały się, pozostając de facto abstrakcyjnymi formami wyłącznie przywodzącymi na myśl postaci ludzkie. Abstrakcyjne formy w twórczości artystki pozwalają wybrzmieć fizycznym właściwościom materiału, z którego są stworzone - w tym przypadku z czarnego, jednolitego w kolorze kamienia. Kolejne "narośle" i kształty wystające z rdzenia jej figur pozostają charakterystycznymi cechami tych form, przydającymi im oryginalnego charakteru, będącego znakiem rozpoznawczym tej twórczości.

Papa-Rostkowska, funkcjonująca od drugiej połowy lat 50. w Paryżu, wciąż pozostaje stosunkowo mało znana w jej rodzinnym kraju, z którego wyjechała ze względu na atmosferę polityczną oraz represje, dotykające również jej rodzinę. W ostatnich latach jej twórczość staje się nad Wisłą bardziej rozpoznawalna i budzi coraz większe zainteresowanie.

Description:
Untitled, 1970
stone, 41 x 18 x 18 cm [the dimensions of the sculpture];
11.5 x 9.5 x 11.5 cm [the dimensions of the base]; signed and dated on the base: 'PAPA 1970', signed and dated on the base: 'PAPA 1970'
on the base the sticker of Mony Calatchi Gallery in Paris,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kamień
Sygnatura
sygnowany i datowany u podstawy: 'PAPA 1970'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0