Powrót do DESA.PL
26 of Liczba obiektów: 70
26
Krzysztof M. Bednarski | Złoty Marks, 2018
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
33 x 35 x 32 cm
Kategoria
Opis
aluminium, 33 x 35 x 32 cm, sygnowany i datowany z boku: 'KM Bednarski | 2018',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

"W rzeźbieniu jest coś z poezji, więc pewnie jest i na odwrót. Ja przecież literalnie mierzę się z materią, z miejscem, przestrzenią, żeby w niej niejako zakleszczyć ideę. W procesie rzeźbienia mam wyraźne poczucie, że zbliżam się ku czemuś, co nie jest do końca jasne. Ale to poczucie to nie jest irracjonalny impuls, ani żadne ’natchnienie’ - to coś, co w sobie wypracowałem i nad czym ciągle pracuję".

- KRZYSZTOF M. BEDNARSKI

Temat głowy Karola Marksa pojawia się w twórczości Krzysztofa Bednarskiego od czasu jego studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. To tam w 1978 artysta przygotował pracę dyplomową zatytułowaną "Portret Karola Marksa". Bednarski stworzył wówczas zsyntetyzowany wizerunek filozofa, który przygotował na podstawie zebranych reprodukcji wizerunków Marksa z terenów krajów komunistycznych. Poprzez połączenie ich artysta uzyskał efekt "esencji" wizerunku, który tym samym uzyskał "totalny" wymiar. W teoretycznym komentarzu napisanym do dyplomu Bednarski stwierdzał: "Portret K. Marksa wydał się autorowi początkowo zadaniem tak dalece nie nowym dla odbiorcy, że już niemal wyzutym w kolejnych realizacjach z indywidualnej idei, dającym zatem możność wykonania takiej pracy, która mogłaby się szczególnie skupić wokół problemów formalnych. Jednak od chwili faktycznego zaistnienia temat ten okazał się tematem żywym, tzn. prowokującym rozmowy, które nie zamykały się w sferze sztuki, sięgające głębiej, ale przez to właśnie dla sztuki nieobojętne" (cyt. za: Krzysztof M. Bednarski, Portret Karola Marksa, 1978, [w:] Portret totalny Karola Marksa 1977-2009, red. Maryla Sitkowska, katalog wystawy, Muzeum Górnośląskie, Bytom 2009, s. 98). Ostateczną realizacją był odlew głowy filozofa o wysokości około 80 centymetrów oraz jego powielenie w gipsie - zmultiplikowane głowy, przedstawione wspólnie jako jedno dzieło. Powielenie wizerunku, które zwracało uwagę na jego wszechobecność i tym samym zbanalizowanie w przestrzeni krajów socjalistycznych. W kontekście wysokiej pozycji tego filozofa w oficjalnej propagandzie komunistycznej takie potraktowanie jego wizerunku, pozbawienie go patosu nosiło znamiona czytelnej kpiny lub przynajmniej ironii i dystansu wobec oficjalnie obowiązujących w ówczesnej kulturze narracji.

Zmultiplikowany wizerunek Marksa to temat w twórczości Bednarskiego, który pojawiał się następnie w kolejnych latach i bynajmniej nie skończył się w momencie upadku komunistycznych systemów politycznych w Europie Wschodniej, wręcz przeciwnie, to po 1989 roku zyskał "nowe życie" - stał się częścią wielu realizacji artysty, tym razem otwarcie humorystycznych czy kpiących. W 1991 artysta stworzył kolumnę z ustawionych na sobie głów, z których najwyższa została "postawiona na głowie", komicznie odwrócona. W drugiej połowie lat 90. Poprzedniego wieku głowy niemieckiego filozofa zaczęły występować w wielobarwnych wersjach ("Kolorowy Marks" z 1997). "Przygody" filozofa trwały w najlepsze, jego głowa przyozdobiona w karnawałową maskę zamieniła się w postać z włoskiej commedia dell’arte - "Marks Pulcinella" z 2003. Portrety pojawiały się też na witrynach sklepowych ("Marks na wyprzedaży" 1999) czy występowały w reklamie spodni, trzymane na ramionach przez modeli prezentujących najnowszy krój jeansów. Prezentowany tutaj "Złoty Marks" to kolejny "epizod" z serii wizualnych przygód Marksa. Tym razem nie wyłącznie metaforycznie, ale dosłownie jego portret został postawiony na głowie i odarty z pomnikowej godności. Zyskał też wartość użytkową, praktyczną - stał się wazonem. W 2009 artysta wykonał pracę "Róże dla Marksa", w której odwrócona głowa z otworem posłużyła za wazę dla tytułowych, sztucznych róż. Tym samym artysta jednocześnie "złożył hołd" tak istotnej dla jego twórczości postaci, ale też we właściwy sobie sposób nie stronił od komizmu i dezynwoltury wobec ukazywanej raz za razem postaci. Prezentowana tutaj głowa jest wariantem wskazanej pracy.

Posługiwanie się serią i tworzenie kolejnych wariantów to ważna cecha całej twórczości Bednarskiego. Powracają w niej regularnie wątki: wskazany już Marks oraz Moby Dick - opisany w powieści Hermana Melville’a wieloryb. Korpusy morskiego ssaka pojawiają się w twórczości Bednarskiego zapewne nie rzadziej niż głowy filozofa. Rzeźbiarz powtarza je w wielu wariantach, testując ich rzeźbiarski potencjał, zmienność kształtu tworzonego z analogicznej formy, poddawanego następnie przekształceniom.

Krzysztof M. Bednarski - rzeźbiarz, urodzony w 1953 roku w Krakowie, absolwent ASP w Warszawie (w latach 1973-1978, w pracowniach prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena), aktywny w różnych dyscyplinach twórczych, niegdyś blisko związany z poszukiwaniami parateatralnymi Jerzego Grotowskiego, dla którego projektował plakaty (1976 - 81). Od 1986 roku mieszka w Rzymie; intensywnie obecny również na polskiej scenie artystycznej. We wczesnych pracach odnosił się do propagandy komunistycznej (Portret totalny Karola Marksa, 1978), oraz sytuacji społeczno-politycznej Polski w stanie wojennym (Victoria-Victoria,1983, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie). Najbardziej znana jego realizacja to instalacja rzeźbiarska Moby Dick (1987), która znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki - ms2 w Łodzi. Praca ta stanowi swoistą ikonę sztuki rzeźbiarskiej ostatnich dekad XX wieku w Polsce. Prace Krzysztofa M. Bednarskiego znajdują się w kolekcjach najważniejszych muzeów polskich: Muzeum Narodowe w Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Muzeum Współczesne we Wrocławiu, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Muzeum ASP w Warszawie, Galeria Studio w Warszawie, Galeria Arsenał w Białymstoku, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, kolekcje Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Lublinie, Katowicach, Łodzi i Wrocławiu, kolekcja Galerii Foksal w Warszawie, w Muzeum Plakatu w Wilanowie, a także w kolekcjach zagranicznych, m.in. Collezione Giorgio Franchetti w Rzymie, Fondazione Federico Fellini w Rimini, Fondazione Morra w Neapolu, Fondazione Orestiadi w Gibellinie na Sycylii, Fondazione Mario Schifano w Rzymie, Targetti Light Art Collection we Florencji, Międzynarodowa kolekcja sztuki w Certosa di Padulla (Palermo), Muzeum Sztuki w Raumie, oraz w licznych kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

Description:
The Golden Marx, 2018
aluminium, 33 x 35 x 32 cm; signed and dated on the side: 'KM Bednarski | 2018',,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
aluminium
Sygnatura
sygnowany i datowany z boku: 'KM Bednarski | 2018'
Literatura
- Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, MOCAK
Wystawiany
- Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, MOCAK,26 października 2018 - 24 marca 2019