24
Sylwester Ambroziak | Bez tytułu, 2015
Estymacja:
3,500 zł - 5,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Sylwester Ambroziak (1964)
Wymiary
31 x 15 x 20 cm
Kategoria
Opis
ceramika patynowana, 31 x 15 x 20 cm, sygnowany i datowany: 'A 15'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Od lat 80. poprzedniego wieku Sylwester Ambroziak tworzy charakterystyczne figur o rozpoznawalnych, właściwych im cechach szczególnych. Są to nieproporcjonalnie duże głowy, osadzone na ciałach, zazwyczaj przedstawianych w stanie nagości. Ukształtowana przed trzema dekadami stylistyka powtarza się w jego twórczości i adaptowana jest do kolejnych tematów oraz zagadnień, które tym samym przedstawione zostają w sposób antropocentryczny - w ich centrum pozostaje człowiek. Początkowo stylistyka i tematyka prac Ambroziaka uważana była za wywrotową. Działo się tak ze względu na niestandardowy sposób traktowania przez artystę przykładowo scen religijnych. Dyplomową pracą rzeźbiarza było "Kuszenie Świętego Antoniego". Ambroziak przedstawił wówczas postać świętego podczas znanej sceny z historii hagiograficznej, ale tytułowe kuszenie ukazane zostało jako akt seksualny, co wywołało oburzenie publiczności. Stylistyka rzeźb artysty ukształtowana została wówczas głównie poprzez jego doświadczenia w rzeźbieniu drewna, na którego powierzchni widoczne były ekspresyjne ślady po użyciu dłuta. Prowokacyjne ujęcie tematu oraz "brutalna" w wyrazie forma sprawiają, że początki twórczości Ambroziaka łączy się z nurtem "nowej ekspresji" - ważnego zjawiska w sztuce polskiej lat 80. XX wieku. Kanon figury ludzkiej wypracowany przez Ambroziaka powtarzany był przez niego w kolejnych przedstawieniach. Podobnie stało się w przypadku prezentowanej tu rzeźby - "Dziecka" z 2015 roku. Jest to figura ceramiczna - ceramika to drugi obok drewna materiał używany przez autora. Praca przedstawia dziecko w klęczącej pozie, z błagalnie czy rozpaczliwie zwróconą do góry głową. Zarówno ukształtowanie postaci, jak i jej ekspresja pozostają charakterystyczne dla estetyki rzeźb tego artysty, zarysowanej powyżej.
W pracach Ambroziaka dostrzec można wpływ Nowej Ekspresji, a także sztuki ludowej i prehistorycznej. Ambroziak zajmuje się rzeźbą i rysunkiem oraz instalacją i eksperymentalnym filmem animowanym. Twórczość artysty, wcześnie dostrzeżona i doceniona, była wielokrotnie pokazywana na wystawach, wśród których zwracają uwagę wspólne prezentacje z malarzem-ekspresjonistą Eugeniuszem Markowskim. Sylwester Ambroziak uzyskał dyplom w 1989 na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza. Kształcił się także u Stanisława Kulona i Grzegorza Kowalskiego. W 1997 otrzymał wyróżnienie za rzeźbę "Kain i Abel" na wystawie "Sacrum" w Częstochowie. Znany jest przede wszystkim z wielkoformatowych rzeźb wykonywanych w drewnie. Jego prace cechuje sumaryczne opracowanie formy i groteskowy sposób przedstawienia postaci o zaburzonych proporcjach i charakterystycznych rysach twarzy, przypominających afrykańskie maski.
Description:
Untitled, 2015
patinated ceramis, 31 x 15 x 20 cm;, signed and dated: 'A 15',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Od lat 80. poprzedniego wieku Sylwester Ambroziak tworzy charakterystyczne figur o rozpoznawalnych, właściwych im cechach szczególnych. Są to nieproporcjonalnie duże głowy, osadzone na ciałach, zazwyczaj przedstawianych w stanie nagości. Ukształtowana przed trzema dekadami stylistyka powtarza się w jego twórczości i adaptowana jest do kolejnych tematów oraz zagadnień, które tym samym przedstawione zostają w sposób antropocentryczny - w ich centrum pozostaje człowiek. Początkowo stylistyka i tematyka prac Ambroziaka uważana była za wywrotową. Działo się tak ze względu na niestandardowy sposób traktowania przez artystę przykładowo scen religijnych. Dyplomową pracą rzeźbiarza było "Kuszenie Świętego Antoniego". Ambroziak przedstawił wówczas postać świętego podczas znanej sceny z historii hagiograficznej, ale tytułowe kuszenie ukazane zostało jako akt seksualny, co wywołało oburzenie publiczności. Stylistyka rzeźb artysty ukształtowana została wówczas głównie poprzez jego doświadczenia w rzeźbieniu drewna, na którego powierzchni widoczne były ekspresyjne ślady po użyciu dłuta. Prowokacyjne ujęcie tematu oraz "brutalna" w wyrazie forma sprawiają, że początki twórczości Ambroziaka łączy się z nurtem "nowej ekspresji" - ważnego zjawiska w sztuce polskiej lat 80. XX wieku. Kanon figury ludzkiej wypracowany przez Ambroziaka powtarzany był przez niego w kolejnych przedstawieniach. Podobnie stało się w przypadku prezentowanej tu rzeźby - "Dziecka" z 2015 roku. Jest to figura ceramiczna - ceramika to drugi obok drewna materiał używany przez autora. Praca przedstawia dziecko w klęczącej pozie, z błagalnie czy rozpaczliwie zwróconą do góry głową. Zarówno ukształtowanie postaci, jak i jej ekspresja pozostają charakterystyczne dla estetyki rzeźb tego artysty, zarysowanej powyżej.
W pracach Ambroziaka dostrzec można wpływ Nowej Ekspresji, a także sztuki ludowej i prehistorycznej. Ambroziak zajmuje się rzeźbą i rysunkiem oraz instalacją i eksperymentalnym filmem animowanym. Twórczość artysty, wcześnie dostrzeżona i doceniona, była wielokrotnie pokazywana na wystawach, wśród których zwracają uwagę wspólne prezentacje z malarzem-ekspresjonistą Eugeniuszem Markowskim. Sylwester Ambroziak uzyskał dyplom w 1989 na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza. Kształcił się także u Stanisława Kulona i Grzegorza Kowalskiego. W 1997 otrzymał wyróżnienie za rzeźbę "Kain i Abel" na wystawie "Sacrum" w Częstochowie. Znany jest przede wszystkim z wielkoformatowych rzeźb wykonywanych w drewnie. Jego prace cechuje sumaryczne opracowanie formy i groteskowy sposób przedstawienia postaci o zaburzonych proporcjach i charakterystycznych rysach twarzy, przypominających afrykańskie maski.
Description:
Untitled, 2015
patinated ceramis, 31 x 15 x 20 cm;, signed and dated: 'A 15',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
ceramika patynowana
Sygnatura
0
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0