22
Julian Boss-Gosławski | "Ekshumowany", 1964
Estymacja:
40,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
160 x 80 cm
Kategoria
Opis
blacha, kamień, 160 x 80 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Postać ubrana w całun z metalu, który stanowi alegoryczny pancerz bezpieczeństwa, tak prezentuje się spawany kawałek po kawałku "Ekshumowany". Rzeźba przedstawia ludzką sylwetkę potraktowaną schematycznie, bez oddania szczegółów anatomicznych. Na emocje widza silnie oddziałuje skala dzieła, które jest naturalnej wielkości i może przywodzić na myśl obrazy złożonego do grobu człowieka. W rzeźbie odczytać możemy osobistą katastrofę, smutek i lęk artysty, zapewne naznaczony wydarzeniami z okresu II wojny światowej, kiedy Gosławski był świadkiem bestialstwa i śmierci, jakie zadawał ludności okupant. Przyspawane do siebie fragmenty żelaza, blachy, użycie kamienia są gruntownie przemyślaną kompozycją. Złom zastąpił tutaj Gosławskiemu klasyczne materiały, które można by wykorzystać przy tumbach grobowych, płomień palnika natomiast rzeźbiarskie dłuto. Wirtuozerię i niemal klasyczną formę pomnika nagrobnego Gosławski osiągnął w metalu, łącząc blachy, rury, stalowe płyty, którym nadawał fakturę i kolor spawarką.
Andreas Billert tak wypowiadał się o twórczości artysty: "Koncepcja sztuki Juliana wypływała z Jego przekonania, że sztuka - w odróżnieniu od produkcji - realizowana być musi drogą przekształcenia wciąż tej samej materii. W ten sposób obszar sztuki odwzorowuje nowoczesny model wszechświata, który jest skończony, ale nieograniczony, a materiał, z którego Julian Boss-Gosławski tworzył swe dzieła, powiązany był w nich systemem ’pokrewieństwa’. Sztuka to uwikłanie wciąż tej samej materii w nieustanny proces jej odnawiania".
Julian Boss-Gosławski w latach 1946-50 studiował na Wydziale Rzeźby PWSP w Sopocie i w Poznaniu. Po ukończeniu studiów został wykładowcą w poznańskiej PWSP. Należał do awangardowej grupy poznańskich artystów 4F+R. Artysta wcześnie zrezygnował z tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich. Tworzył rzeźby z opalonego drewna i spawanego żelaza. To właśnie spawana stal i inne metale stały się głównym środkiem jego wypowiedzi artystycznej. Na początku lat 70. XX wieku Gosławski zamieszkał w Rybitwach nad Jeziorem Lednickim, gdzie miał swoją pracownię. Andreas Billert w monograficznym eseju "Wspomnienie o Mistrzu…" pisał: "Kiedy Julian Boss-Gosławski (…) pojechał nad Jezioro Lednickie uznano to za wielką stratę dla artystycznej sceny Poznania, ale dla Niego samego było to wejście w ostatni i najważniejszy etap jego działalności artystycznej. (…) Był przede wszystkim Artystą-Filozofem. (…) [Zatroskanym przyjaciołom] odpowiadał ze śmiechem, parafrazując Diogenesa ’Nie zasłaniaj mi mojego złomu’. (…) Kiedy w wielu moich rozmowach przeprowadzonych z Julianem w Kamiennej Wieży wysłuchiwałem Jego kolejnej wizji dzieła sztuki zapytałem Go: ’Ale z czego chcesz to zrobić?’ (…) wykonywał szeroki ruch ręką, co oznaczało, że zrobi z tego, co tu wszędzie leży. (…) Stanowiło to odpowiedź, kierowaną do świata ogarniętego szaleństwem postępu, opartego o produkcję coraz to nowych rzeczy z wciąż nowych materiałów, po to, aby rzeczy te przekształcać w coraz większe masy szrotu. Julian ze spawarką w ręku, pochylony nad odpadami żelaza, formułował z nich odpowiedź na ten szaleńczy świat, w którym przestał uczestniczyć" ([za:] Dorota Grubba-Thiede, Marcin Rozmarynowicz, Płomieniowanie Julian Boss-Gosławski (1926-2012), Orońsko 3-4/2013, s. 63).
Gosławski zajmował się również rzeźbiarstwem użytkowym. Przed warszawską Zachętą stoją monumentalne lampy jego autorstwa. W Poznaniu wykonał ozdobne kraty dla szkoły baletowej, Urzędu Miasta i arsenału, w Pobiedziskach pomnik Powstańców Wielkopolskich.
W latach 70. powstały takie rzeźby jak proponowany "Ekshumowany", "Hiroszima" czy cykl pancerników. Boss-Gosławski, nazywany żelaznym twórcą, mistrzem spawania, stworzył swój własny świat, świat z metalu. Złom, korozja, nieporządek, śmietnik stanowiły dla niego inspirację, dzięki ich wykorzystaniu udało mu się wypracować niepowtarzalny styl, a wraz z nim piękno, które ciągle poddawał dekonstrukcji.
W latach 1946-50 studiował na Wydziale Rzeźby PWSP w Sopocie i Poznaniu. Po ukończeniu studiów został wykładowcą w PWSP w Poznaniu. Był członkiem awangardowej grupy poznańskich artystów 4F+R. Wcześnie zrezygnował z tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich. Tworzył rzeźby z opalonego drewna i spawanego żelaza. Zwłaszcza spawana stal i inne metale stała się jego głównym środkiem wypowiedzi artystycznej. W tym czasie powstały takie rzeźby jak Ekshumowany, Hiroszima, Pancernik denny. Rzeźba Jeźdźcy, przedstawiająca postacie Bolesława Chrobrego i Ottona III wystawiona na Expo 2000 w Hanowerze. Na początku lat 70. XX wieku zamieszkał w Rybitwach nad Jeziorem Lednickim, gdzie miał swoją pracownię. Zajmował się również rzeźbiarstwem użytkowym. Przed warszawską Zachętą stoją monumentalne lampy jego autorstwa. W Poznaniu wykonał ozdobne kraty dla Szkoły Baletowej, Urzędu Miasta i Arsenału.
Description:
"Exhumed", 1964
stone, sheet metal, 160 x 80 cm;, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Postać ubrana w całun z metalu, który stanowi alegoryczny pancerz bezpieczeństwa, tak prezentuje się spawany kawałek po kawałku "Ekshumowany". Rzeźba przedstawia ludzką sylwetkę potraktowaną schematycznie, bez oddania szczegółów anatomicznych. Na emocje widza silnie oddziałuje skala dzieła, które jest naturalnej wielkości i może przywodzić na myśl obrazy złożonego do grobu człowieka. W rzeźbie odczytać możemy osobistą katastrofę, smutek i lęk artysty, zapewne naznaczony wydarzeniami z okresu II wojny światowej, kiedy Gosławski był świadkiem bestialstwa i śmierci, jakie zadawał ludności okupant. Przyspawane do siebie fragmenty żelaza, blachy, użycie kamienia są gruntownie przemyślaną kompozycją. Złom zastąpił tutaj Gosławskiemu klasyczne materiały, które można by wykorzystać przy tumbach grobowych, płomień palnika natomiast rzeźbiarskie dłuto. Wirtuozerię i niemal klasyczną formę pomnika nagrobnego Gosławski osiągnął w metalu, łącząc blachy, rury, stalowe płyty, którym nadawał fakturę i kolor spawarką.
Andreas Billert tak wypowiadał się o twórczości artysty: "Koncepcja sztuki Juliana wypływała z Jego przekonania, że sztuka - w odróżnieniu od produkcji - realizowana być musi drogą przekształcenia wciąż tej samej materii. W ten sposób obszar sztuki odwzorowuje nowoczesny model wszechświata, który jest skończony, ale nieograniczony, a materiał, z którego Julian Boss-Gosławski tworzył swe dzieła, powiązany był w nich systemem ’pokrewieństwa’. Sztuka to uwikłanie wciąż tej samej materii w nieustanny proces jej odnawiania".
Julian Boss-Gosławski w latach 1946-50 studiował na Wydziale Rzeźby PWSP w Sopocie i w Poznaniu. Po ukończeniu studiów został wykładowcą w poznańskiej PWSP. Należał do awangardowej grupy poznańskich artystów 4F+R. Artysta wcześnie zrezygnował z tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich. Tworzył rzeźby z opalonego drewna i spawanego żelaza. To właśnie spawana stal i inne metale stały się głównym środkiem jego wypowiedzi artystycznej. Na początku lat 70. XX wieku Gosławski zamieszkał w Rybitwach nad Jeziorem Lednickim, gdzie miał swoją pracownię. Andreas Billert w monograficznym eseju "Wspomnienie o Mistrzu…" pisał: "Kiedy Julian Boss-Gosławski (…) pojechał nad Jezioro Lednickie uznano to za wielką stratę dla artystycznej sceny Poznania, ale dla Niego samego było to wejście w ostatni i najważniejszy etap jego działalności artystycznej. (…) Był przede wszystkim Artystą-Filozofem. (…) [Zatroskanym przyjaciołom] odpowiadał ze śmiechem, parafrazując Diogenesa ’Nie zasłaniaj mi mojego złomu’. (…) Kiedy w wielu moich rozmowach przeprowadzonych z Julianem w Kamiennej Wieży wysłuchiwałem Jego kolejnej wizji dzieła sztuki zapytałem Go: ’Ale z czego chcesz to zrobić?’ (…) wykonywał szeroki ruch ręką, co oznaczało, że zrobi z tego, co tu wszędzie leży. (…) Stanowiło to odpowiedź, kierowaną do świata ogarniętego szaleństwem postępu, opartego o produkcję coraz to nowych rzeczy z wciąż nowych materiałów, po to, aby rzeczy te przekształcać w coraz większe masy szrotu. Julian ze spawarką w ręku, pochylony nad odpadami żelaza, formułował z nich odpowiedź na ten szaleńczy świat, w którym przestał uczestniczyć" ([za:] Dorota Grubba-Thiede, Marcin Rozmarynowicz, Płomieniowanie Julian Boss-Gosławski (1926-2012), Orońsko 3-4/2013, s. 63).
Gosławski zajmował się również rzeźbiarstwem użytkowym. Przed warszawską Zachętą stoją monumentalne lampy jego autorstwa. W Poznaniu wykonał ozdobne kraty dla szkoły baletowej, Urzędu Miasta i arsenału, w Pobiedziskach pomnik Powstańców Wielkopolskich.
W latach 70. powstały takie rzeźby jak proponowany "Ekshumowany", "Hiroszima" czy cykl pancerników. Boss-Gosławski, nazywany żelaznym twórcą, mistrzem spawania, stworzył swój własny świat, świat z metalu. Złom, korozja, nieporządek, śmietnik stanowiły dla niego inspirację, dzięki ich wykorzystaniu udało mu się wypracować niepowtarzalny styl, a wraz z nim piękno, które ciągle poddawał dekonstrukcji.
W latach 1946-50 studiował na Wydziale Rzeźby PWSP w Sopocie i Poznaniu. Po ukończeniu studiów został wykładowcą w PWSP w Poznaniu. Był członkiem awangardowej grupy poznańskich artystów 4F+R. Wcześnie zrezygnował z tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich. Tworzył rzeźby z opalonego drewna i spawanego żelaza. Zwłaszcza spawana stal i inne metale stała się jego głównym środkiem wypowiedzi artystycznej. W tym czasie powstały takie rzeźby jak Ekshumowany, Hiroszima, Pancernik denny. Rzeźba Jeźdźcy, przedstawiająca postacie Bolesława Chrobrego i Ottona III wystawiona na Expo 2000 w Hanowerze. Na początku lat 70. XX wieku zamieszkał w Rybitwach nad Jeziorem Lednickim, gdzie miał swoją pracownię. Zajmował się również rzeźbiarstwem użytkowym. Przed warszawską Zachętą stoją monumentalne lampy jego autorstwa. W Poznaniu wykonał ozdobne kraty dla Szkoły Baletowej, Urzędu Miasta i Arsenału.
Description:
"Exhumed", 1964
stone, sheet metal, 160 x 80 cm;, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
blacha, kamień
Sygnatura
0
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0