18
"Szkoła Zakopiańska" | Madonna, 1934
Estymacja:
20,000 zł - 28,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
"Szkoła Zakopiańska"
Wymiary
50 x 25 x 11,5 cm
Kategoria
Opis
drewno, 50 x 25 x 11,5 cm, sygnowany na podstawie: 'Z.H', na podstawie papierowa nalepka: 'PAŃSTWO SZKOŁA PRZEMYSŁU DRZEWNEGO | W ZAKOPANUM 1937 | AUTOR ZYGMUNT HORYTON CIUPKA'
na podstawie stempel: 'PSPD'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Prezentowaną na aukcji rzeźbę, choć nie jest ona pracą o charakterze religijnym, można kojarzyć z tym, co niekiedy nazywa się "Madonnami Karola Stryjeńskiego". Nazwa pochodzi od tytułu notatki w czasopiśmie "Pani" (R 3: 1924, nr 8/9, s. 42). Było to ćwiczenie wymyślone i zadane przez Stryjeńskiego uczniom (ale realizowane we wszystkich pracowniach), polegające na wykonaniu rzeźbiarskiego wizerunku Matki Boskiej. Prace te łączy frontalność przedstawienia, symetria, wynikająca z nich hieratyczność, ale również geometryczne syntetyzowanie formy i użycie rytmicznie po wtarzającego
się kształtu (na ogół w partii spódnicy). Maria przedstawiana była bez Dzieciątka. Prezentowana praca, choć żaden atrybut nie wskazuje na boskość postaci, jest w wyrazie bardzo podobna do owych "Madonn".
W "Madonnie" tkwi również coś, co wyczuwane było przez krytyków piszących w latach 20. i 30. o rzeźbach z kręgu szkoły zakopiańskiej, zwłaszcza zaś o owych maryjnych figurkach. Dochodzić miał w nich do głosu żywioł pogański, mający swoje źródło w sztuce ludowej Podhala. Ten, który Matkę Boską upodabniał do Matki Natury
i który silnie dał o sobie znać również w sztuce żony Karola - Zofii Stryjeńskiej.
Description:
Madonna, 1934
wood, 50 x 25 x 11.5 cm; signed on the base: 'Z.H', on the base the paper sticker: 'PANSTWO SZKOLA PRZEMYSLU DRZEWNEGO | W ZAKOPANUM 1937 | AUTOR ZYGMUNT HORYTON CIUPKA'
seal on the edge: 'PSPD',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
na podstawie stempel: 'PSPD'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Prezentowaną na aukcji rzeźbę, choć nie jest ona pracą o charakterze religijnym, można kojarzyć z tym, co niekiedy nazywa się "Madonnami Karola Stryjeńskiego". Nazwa pochodzi od tytułu notatki w czasopiśmie "Pani" (R 3: 1924, nr 8/9, s. 42). Było to ćwiczenie wymyślone i zadane przez Stryjeńskiego uczniom (ale realizowane we wszystkich pracowniach), polegające na wykonaniu rzeźbiarskiego wizerunku Matki Boskiej. Prace te łączy frontalność przedstawienia, symetria, wynikająca z nich hieratyczność, ale również geometryczne syntetyzowanie formy i użycie rytmicznie po wtarzającego
się kształtu (na ogół w partii spódnicy). Maria przedstawiana była bez Dzieciątka. Prezentowana praca, choć żaden atrybut nie wskazuje na boskość postaci, jest w wyrazie bardzo podobna do owych "Madonn".
W "Madonnie" tkwi również coś, co wyczuwane było przez krytyków piszących w latach 20. i 30. o rzeźbach z kręgu szkoły zakopiańskiej, zwłaszcza zaś o owych maryjnych figurkach. Dochodzić miał w nich do głosu żywioł pogański, mający swoje źródło w sztuce ludowej Podhala. Ten, który Matkę Boską upodabniał do Matki Natury
i który silnie dał o sobie znać również w sztuce żony Karola - Zofii Stryjeńskiej.
Description:
Madonna, 1934
wood, 50 x 25 x 11.5 cm; signed on the base: 'Z.H', on the base the paper sticker: 'PANSTWO SZKOLA PRZEMYSLU DRZEWNEGO | W ZAKOPANUM 1937 | AUTOR ZYGMUNT HORYTON CIUPKA'
seal on the edge: 'PSPD',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
drewno
Sygnatura
sygnowany na podstawie: 'Z.H'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0