Powrót do DESA.PL
12 of Liczba obiektów: 70
12
Władysław Hasior | "Obraz pobożny", 1981
Estymacja:
175,000 zł - 200,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
130 x 105 x 18 cm
Opis
asamblaż, 130 x 105 x 18 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: "Obraz Pobożny - 1981 | 105 x 127 x 18 | Hasior',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" wg stawek podanych w regulaminie aukcji. Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Stawki dla przedziałów powyżej tej wartości podane są w regulaminie. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.



"Dla mnie podstawowymi i najżywotniejszymi siłami, które rodzą sztukę, są: intuicja, wyobraźnia i fantazja. Gdy dozna się chwili boskiej wolności od przyciągania ziemskiej logiki, znaczy to, że się dysponuje najbardziej twórczą energią, która łamie kanony, wyrywa z przeciętności i trywialności naszych przyzwyczajeń".

- WŁADYSŁAW HASIOR

"Obraz pobożny" z 1981 jest jednym z typowych dla Władysława Hasiora niezwykłych asamblaży. Niesamowite kompozycje z pogranicza malarstwa, rzeźby, architektury oraz rzemiosła artystycznego to połączenia religijnych tematów oraz form z kiczem. Składnikami trójwymiarowych wyrobów były przedmioty odrzucone przez społeczeństwo - plastikowe laleczki, kawałki blachy, materiałów czy przedmiotów użytkowych. Artysta za pomocą swoich realizacji prowadził nieustający dialog z polską rzeczywistością oraz tradycją, który nie był pozbawiony ironii oraz nierzadko drwiny. Niezwykłym elementem kompozycji zaprezentowanej pracy jest zabawkowy samolot imitujący w swoim kształcie krzyż. Jego czubek, podobnie jak ramiona, "zdobią" główki laleczek. Dodatkowym intrygującym elementem jest kogut umieszczony na drabinie po lewej stronie kompozycji.

Zaprezentowana praca należy do cyklu "Obrazów pobożnych", czyli tych poświęconych motywom religijnym oraz biblijnym, nad którym artysta rozpoczął pracę na początku lat 70. Prace te łączą charakterystyczne zabiegi kompozycyjne - wiodącym elementem tych realizacji był krzyż. Dodatkowe elementy artysta zestawiał w nowy, zaskakujący sposób, tworząc w efekcie niejako nowe rzeczywistości za pomocą swoich asamblaży.

Choć uznawane za obrazoburcze, dzieła Hasiora nigdy nie miały na celu prowokacji. Jak powiedział w 1997 roku: "Posądzanie mnie o świadome prowokacje artystyczne samo w sobie jest prowokacją pod moim adresem. Nigdy, powtarzam, nigdy nie wykonałem żadnego eksponatu z intencją prowokacji. Nie miałem w sobie nic z natury szturmowego wynalazcy, tworzącego ze świadomością, że jest w awangardzie. (…) Koncentrowałem się wyłącznie na dramacie ludzkim czy dramacie natury i przyrody. Liczyła się dla mnie i liczy nadal ekspresja, nie ta fryzjersko-kosmetyczna, sztucznie wymyślona, ale naturalna i autentyczna. Jeżeli natomiast tworzyłem prace, przy których się nie zasypia, to znaczy, że coś mi się udało, że nie pozostałem obojętny" (Władysław Hasior w rozmowie z Piotrem Sarzyńskim, Jestem powiatowym plastykiem, "Polityka", nr 21 [2090], 24.05.1997, s. 58-60).
Władysław Hasior był postacią nietuzinkową, niezwykle barwną i oryginalną, co widoczne jest także w jego twórczości. Został okrzyknięty "najzdolniejszym uczeniem Rauschenberga i Warhola", choć sam artysta nigdy nie chciał być zaliczany do nowoczesnych trendów w sztuce ani szufladkowany. Jego dzieła niezmiennie szokowały, wzbudzały skrajne emocje i często postrzegane były jako kontrowersyjne. Stawiały one przez to pytania dotyczące artystycznej ekspresji i o istotę sztuki.

Studiował na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. W latach 1957-68 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem. W latach 1970-71 pracował jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog tamtejszej PWSSP. Znany przede wszystkim jako twórca monumentalnych rzeźb i łączonych wraz z ich realizacją akcji efemerycznych - Słoneczny rydwan, Płomienne ptaki, Ogniste ptaki, Płonące sztandary. Równolegle ze "Sztandarami" i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. tworzył "Portrety" w technice assemblage'u i collage'u. Asamblaże tworzył od 1957 roku. Reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971 roku, Biennale w Wenecji w 1970 roku i wielu innych prestiżowych międzynarodowych wystawach.

Description:
"Religious painitng", 1981
mixed media, 130 x 105 x 18 cm; signed, dated and described on the reverse: "Obraz Pobozny - 1981 | 105 x 127 x 18 | Hasior',,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
asamblaż
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: "Obraz Pobożny - 1981 | 105 x 127 x 18 | Hasior'
Proweniencja
0
Literatura
- Władysław Hasior. Europejski Rauschenberg?, [red.] Józef Chrobak, Kraków 2014, s. 310 (il.)
Wystawiany
0