10
Karol Broniatowski | "1=2", 1986
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
45,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Karol Broniatowski (1945)
Wymiary
51 x 38 x 32 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, 51 x 38 x 32 cm, sygnowany i datowany: 'K.Broniatowski | 3/6 86', edycja 3/6
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Materiał ma wpływ na formę, na treść, która co prawda istnieje od początku, ale nie jest nieodwołalna. Prace, które ostatecznie powstają, są konsekwencją tej mojej współpracy z materiałem".
- KAROL BRONIATOWSKI
Twórczość Karola Broniatowskiego oscyluje wokół tematu człowieka. Figura ludzka nie jest jednak tematem jego twórczości ani motywem - raczej jej przedmiotem. Zestawia ją z innymi figurami (praca dyplomowa w warszawskiej ASP), wymyśla ją w częściach ("Big Man"), chwyta ich cienie (Pomnik deportowanych Żydów berlińskich na stacji Grunewald), rzeźbi-składa-w brązie (np. "Stojąca") i odbija je w gwaszu na papierze.
W pracy dyplomowej Broniatowskiego, wykonanej w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza w 1970 roku - "Figurach gazetowych", młody rzeźbiarz stworzył większą liczbę postaci z gazet, usztywnionych żywicą poliestrową. Mężczyźni kroczyli, kobiety zaś miały założone za głowy ręce. Te mające odrębny charakter ludzkie twory skomponowane przez niego każda z osobna, później grupował. Zdjęcia ekspozycji "Figur gazetowych" mogą przywodzić na myśl zdjęcia Eadwearda Muybridge’a, który rejestrował ruch. I choć Broniatowski też rejestruje swoimi postaciami ruch, trudno by go uznać za najważniejszy. Może jest reakcją na coś, co je w świecie spotyka, jednak nie istotą "Figur gazetowych". Gazety, z których zbudowane są figury, przywodzą na myśl to, z czego utkane jest życie współczesnego człowieka - z papieru nienajlepszej jakości, z którego dowiaduje się, co powinno się myśleć. Powodzenie pracy dyplomowej Broniatowskiego doprowadziło do zaproszenia go do reprezentowania Polski w XXXVI Biennale w Wenecji w 1972 roku. Dodatkowo prace zostały pokazane na Biennale w Săo Paulo, a także w Filadelfii, Paryżu, Mannheimie oraz w galeriach w Nowym Jorku, Antwerpii, Gandawie i Brukseli.
Dzięki udziałowi w Biennale Weneckim artysta został zauważony na świecie - wyjechał z Polski na zagraniczne stypendia i zaczął wystawiać w Europie i Stanach Zjednoczonych. Po uzyskaniu stypendium DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) autor zamieszkał w Berlinie w 1976 roku. To właśnie w tym okresie rozpoczął pracę nad cyklem "Big Man", w ramach którego powstała postać kroczącego mężczyzny mierzącego prawie 19 metrów. Postać była podzielona na 93 części z papieru gazetowego i granitu. Poszczególne części realizacji zostały rozmieszczone w wielu miejscowościach oraz kolekcjach. Ten konceptualny zabieg, dający pole różnym interpretacjom, ogarnął sobą całą kulę ziemską.
W 1991 roku Senat Berlina oraz władze dzielnicy Charlottenburg-Wilmersdorf powierzyły Broniatowskiemu realizację Pomnika deportowanych Żydów berlińskich. Jest to bodajże najbardziej rozpoznawalna realizacja rzeźbiarza. Rzeźba znajduje się na dworcu Grunewald, na którym wsiadali do pociągów towarowych berlińscy Żydzi, przeznaczeni na śmierć. Rzeźbiarz zastosował prosty i genialny zabieg. Użył betonu, budulca schronów i autostrad (w III Rzeszy autostrady nazywano "zastygłą w beton wolą Hitlera"). W tej "woli Hitlera" wydrążył dziury - cienie osób, które tam tędy przeszły na śmierć. Spójność tego, co robi artysta, powoduje, że można sobie z łatwością wyobrazić wcześniejszą kreację - gazetowe figury, przesuwające się do przodu podobnie jak te cienie z Grunewaldu.
W roku 1981 autor rozpoczął eksperymenty z brązem. Podobnie jak w przypadku innych realizacji wykonanych w brązie artysta utrwalił w jego fakturze ślady pracy w glinie. Zamyślona i melancholijna postać chłopca ze skrzyżowanymi rękoma jest zróżnicowana pod wzglądem faktury i zdaje się być powstała z różnych kawałków materiału.
Studiował od roku 1964 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u profesora Jerzego Jarnuszkiewicza, studia ukończył w roku 1970. Tworzy przede wszystkim rzeźby postaci ludzkich z papieru gazetowego. W latach 1969-1974 stworzył trzy grupy po ok. 50 figur: kroczących aktów męskich i stojących aktów żeńskich z skrzyżowanymi nad głową ramionami. W roku 1972 przedstawił figury z papieru gazetowego na XXXVI Biennale w Wenecji, Biennale w Sao Paulo, a także w Filadelfii, Paryżu, Mannheimie oraz w galeriach w Nowym Jorku, Antwerpii, Gandawie i Brukseli. Dzięki stypendium DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) w 1976 roku przeprowadził się do Berlina Karol Broniatowski uczestniczył w wielu konkursach na pomniki. W roku 1991 stworzył "Pomnik deportowanych Żydów Berlina przy dworcu Berlin-Grunewald“ w postaci bloku betonu o długości 20 m z wgłębionymi sylwetkami ludzi. W roku 1996 na zlecenie Banku LGT w Liechtensteinie stworzył "stopę z Bendern“ - rzeźbę z brązu o wysokości 5,15 m wyobrażającą fragment stopy niewidzialnego giganta. Zajmuje się także grafiką i rysunkiem.
Description:
"1=2", 1986
patinated bronze, 51 x 38 x 32 cm; signed and dated: 'K.Broniatowski | 3/6 86', edition 3/6,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Materiał ma wpływ na formę, na treść, która co prawda istnieje od początku, ale nie jest nieodwołalna. Prace, które ostatecznie powstają, są konsekwencją tej mojej współpracy z materiałem".
- KAROL BRONIATOWSKI
Twórczość Karola Broniatowskiego oscyluje wokół tematu człowieka. Figura ludzka nie jest jednak tematem jego twórczości ani motywem - raczej jej przedmiotem. Zestawia ją z innymi figurami (praca dyplomowa w warszawskiej ASP), wymyśla ją w częściach ("Big Man"), chwyta ich cienie (Pomnik deportowanych Żydów berlińskich na stacji Grunewald), rzeźbi-składa-w brązie (np. "Stojąca") i odbija je w gwaszu na papierze.
W pracy dyplomowej Broniatowskiego, wykonanej w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza w 1970 roku - "Figurach gazetowych", młody rzeźbiarz stworzył większą liczbę postaci z gazet, usztywnionych żywicą poliestrową. Mężczyźni kroczyli, kobiety zaś miały założone za głowy ręce. Te mające odrębny charakter ludzkie twory skomponowane przez niego każda z osobna, później grupował. Zdjęcia ekspozycji "Figur gazetowych" mogą przywodzić na myśl zdjęcia Eadwearda Muybridge’a, który rejestrował ruch. I choć Broniatowski też rejestruje swoimi postaciami ruch, trudno by go uznać za najważniejszy. Może jest reakcją na coś, co je w świecie spotyka, jednak nie istotą "Figur gazetowych". Gazety, z których zbudowane są figury, przywodzą na myśl to, z czego utkane jest życie współczesnego człowieka - z papieru nienajlepszej jakości, z którego dowiaduje się, co powinno się myśleć. Powodzenie pracy dyplomowej Broniatowskiego doprowadziło do zaproszenia go do reprezentowania Polski w XXXVI Biennale w Wenecji w 1972 roku. Dodatkowo prace zostały pokazane na Biennale w Săo Paulo, a także w Filadelfii, Paryżu, Mannheimie oraz w galeriach w Nowym Jorku, Antwerpii, Gandawie i Brukseli.
Dzięki udziałowi w Biennale Weneckim artysta został zauważony na świecie - wyjechał z Polski na zagraniczne stypendia i zaczął wystawiać w Europie i Stanach Zjednoczonych. Po uzyskaniu stypendium DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) autor zamieszkał w Berlinie w 1976 roku. To właśnie w tym okresie rozpoczął pracę nad cyklem "Big Man", w ramach którego powstała postać kroczącego mężczyzny mierzącego prawie 19 metrów. Postać była podzielona na 93 części z papieru gazetowego i granitu. Poszczególne części realizacji zostały rozmieszczone w wielu miejscowościach oraz kolekcjach. Ten konceptualny zabieg, dający pole różnym interpretacjom, ogarnął sobą całą kulę ziemską.
W 1991 roku Senat Berlina oraz władze dzielnicy Charlottenburg-Wilmersdorf powierzyły Broniatowskiemu realizację Pomnika deportowanych Żydów berlińskich. Jest to bodajże najbardziej rozpoznawalna realizacja rzeźbiarza. Rzeźba znajduje się na dworcu Grunewald, na którym wsiadali do pociągów towarowych berlińscy Żydzi, przeznaczeni na śmierć. Rzeźbiarz zastosował prosty i genialny zabieg. Użył betonu, budulca schronów i autostrad (w III Rzeszy autostrady nazywano "zastygłą w beton wolą Hitlera"). W tej "woli Hitlera" wydrążył dziury - cienie osób, które tam tędy przeszły na śmierć. Spójność tego, co robi artysta, powoduje, że można sobie z łatwością wyobrazić wcześniejszą kreację - gazetowe figury, przesuwające się do przodu podobnie jak te cienie z Grunewaldu.
W roku 1981 autor rozpoczął eksperymenty z brązem. Podobnie jak w przypadku innych realizacji wykonanych w brązie artysta utrwalił w jego fakturze ślady pracy w glinie. Zamyślona i melancholijna postać chłopca ze skrzyżowanymi rękoma jest zróżnicowana pod wzglądem faktury i zdaje się być powstała z różnych kawałków materiału.
Studiował od roku 1964 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u profesora Jerzego Jarnuszkiewicza, studia ukończył w roku 1970. Tworzy przede wszystkim rzeźby postaci ludzkich z papieru gazetowego. W latach 1969-1974 stworzył trzy grupy po ok. 50 figur: kroczących aktów męskich i stojących aktów żeńskich z skrzyżowanymi nad głową ramionami. W roku 1972 przedstawił figury z papieru gazetowego na XXXVI Biennale w Wenecji, Biennale w Sao Paulo, a także w Filadelfii, Paryżu, Mannheimie oraz w galeriach w Nowym Jorku, Antwerpii, Gandawie i Brukseli. Dzięki stypendium DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) w 1976 roku przeprowadził się do Berlina Karol Broniatowski uczestniczył w wielu konkursach na pomniki. W roku 1991 stworzył "Pomnik deportowanych Żydów Berlina przy dworcu Berlin-Grunewald“ w postaci bloku betonu o długości 20 m z wgłębionymi sylwetkami ludzi. W roku 1996 na zlecenie Banku LGT w Liechtensteinie stworzył "stopę z Bendern“ - rzeźbę z brązu o wysokości 5,15 m wyobrażającą fragment stopy niewidzialnego giganta. Zajmuje się także grafiką i rysunkiem.
Description:
"1=2", 1986
patinated bronze, 51 x 38 x 32 cm; signed and dated: 'K.Broniatowski | 3/6 86', edition 3/6,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany i datowany: 'K.Broniatowski | 3/6 86'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0