Powrót do DESA.PL
188 of Liczba obiektów: 166
188
Zbigniew Libera | ”Che. Następny kadr”, z cyklu: "Pozytywy", 2002-2003
Estymacja:
4,500 zł - 7,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska: "Klasyka i Awangarda Artystyczna" oraz "Sławy, Gwiazdy, Osobowości"
Artysta
Zbigniew Libera (1959)
Wymiary
40 x 60 cm
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/ papier archiwalny Hehnemuhle Proto Rag Pearl, 40 x 60 cm; sygnowany ołówkiem na odwrociu: 'Zbigniew Libera'; ed. AP1

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

„Cykl ‘Pozytywów’ jest kolejną próbą gry z traumą. Mamy zawsze do czynienia z zapamiętanymi widokami rzeczy, nie z rzeczami samymi w sobie. Chciałem użyć tego mechanizmu widzenia i pamiętania, dotknąć fenomenu powidoków pamięci. Te fotografie [Pozytywy] w istocie tak właśnie odbieramy – poprzez niewinne sceny przebijają flashbacki tych oryginalnych, okrutnych zdjęć”.
– ZBIGNIEW LIBERA

Inspiracją do cyklu „Pozytywy” były znane i istniejące w świadomości społecznej fotografie, publikowane w prasie, umieszczane w podręcznikach i encyklopediach, pokazujące ważne światowe wydarzenia. Były wśród nich zdjęcia ukazujące wyłamywanie przez niemieckich żołnierzy szlabanu na granicy między Wolnym Miastem Gdańskiem a Polską w 1939 roku, grupę więźniów obozu koncentracyjnego oswobodzonego przez radzieckie wojska, ucieczkę wietnamskiej dziewczynki z wioski Trang Bang po ataku napalmowym w 1972 roku. Jedna z tych fotografii przedstawiała zwłoki Che Guevary. Artysta podjął się współczesnego powtórzenia tych znanych fotografii. Aranżował sesje fotograficzne, zatrudniał i ustawiał statystów, odtwarzał sceny ze zdjęć. Korzystając ze współczesnych realiów i bazując na swojej pamięci umieszczał bohaterów fotografii we konkretnych wydarzeniach sprzed lat. Prezentowana na aukcji praca „Che. Następny kadr” jest w tym cyklu wyjątkowa. Libera nie tyle odtworzył fotografię zrobioną przez Freddy’ego Albortę, co zainscenizował możliwą kolejną sytuację, Na zdjęciu Libery Che wstaje z mar paląc cygaro, jakby właśnie przed chwilą skończył pozować do fotografii, a jego śmierć była tak naprawdę udawana. Artysta zwraca w ten sposób uwagę na mechanizmy, które umożliwiają manipulowanie przekazywanymi informacjami i przekazami fotograficznymi.


Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i „Kultury Zrzuty”, współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym – jak np. realizacja wideo „Perseweracja mistyczna” (pokazana m.in. na głośnej wystawie „Perseweracja mistyczna i róża” w 1992 w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak „Urządzenia korekcyjne” (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 w łódzkim Atlasie Sztuki, PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".

Description:
’Che. The Next shot’, From the series: 'Positives', 2002-2003
pigment print on archival paper Hehnemuhle Proto Rag Pearl, 40 x 60 cm; signed with a pencil on the reverse: 'Zbigniew Libera'; ; ed. AP1

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.


Technika
wydruk pigmentowy/ papier archiwalny Hehnemuhle Proto Rag Pearl
Sygnatura
sygnowany ołówkiem na odwrociu: 'Zbigniew Libera'; ed. AP1