151
Zofia Rydet | Z cyklu "Zapis socjologiczny"
Estymacja:
4,000 zł - 6,000 zł
Sprzedane
3,200 zł
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska: "Klasyka i Awangarda Artystyczna" oraz "Sławy, Gwiazdy, Osobowości"
Artysta
Zofia Rydet (1911 - 1997)
Wymiary
18 x 23,9 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy, 18 x 23,9 cm (arkusz); na odwrociu pieczęć autorska
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Zapis socjologiczny” to niewątpliwie opus magnum dorobku Zofii Rydet. Artystka rozpoczęła prace nad nim w wieku bardzo dojrzałym – miała wówczas 67 lat. Pierwsze precyzyjne notatki autorki dotyczące prac nad „Zapisem socjologicznym” pochodzą z 1978 roku, choć pomysł na cykl powstał już w latach 60.. Dość obszerny materiał fotograficzny z wcześniejszego okresu twórczości – w dużej mierze spełniający założenia „Zapisu” – nie został jednak do niego włączony. Ten gigantycznych rozmiarów, złożony z kilkunastu tysięcy negatywów portret ludzkiej rodziny we wnętrzu nie ma swojego odpowiednika w polskiej fotografii – wpisuje się natomiast w kanon światowej fotografii humanistycznej, ukształtowany m.in. przez legendarną wystawę „The family of man” Edwarda Steichena, prezentowaną w 1955 roku w MoMA w Nowym Jorku. Na główny trzon całego zbioru składają się wizerunki mieszkańców wsi i miast, powstałe w rożnych rejonach Polski oraz za granicą. Łączy je ścisły rygor kompozycyjny. Ukazują ludzi – pojedynczo, w parach lub w grupie, na tle wybranej ściany ich mieszkania. Fotografie wykonano przy użyciu lampy błyskowej, z zachowaniem jak najszerszego obrazu całego wnętrza oraz jak największej głębi ostrości. Prezentowana fotografia przedstawia siedzącą na tapczanie parę – przypominając tym samym tradycyjne ludowe monidło, czyli portret ukazujący młodych małżonków. Skromne, schludne wnętrze pozbawione jest ozdob. Stylizowane na ludowe meble oraz makatka na ścianie zdają się sugerować, iż ukazani na zdjęciu bohaterowie przynależą do klasy inteligenckiej.
Fotografią zainteresowała się w latach 50 - tych XX w. Od 1955 związana z Gliwickim Towarzystwem Fotograficznym. Inspirowała się reportażem, makrofotografią oraz pracami twórców nowoczesnych – m.in. Jerzego Lewczyńskiego i Zdzisława Beksińskiego. Autorka wielu cyklów (m.in. „Zapis socjologiczny”) i fotomontaży. Jej prace to przede wszystkim psychologiczne portrety mieszkańców polskiej wsi. Uczestniczka kilkuset wystaw i zdobywczyni kilkudziesięciu nagród.
Description:
From the Series: ’Sociological Record’
gelatin-silver print on baryta paper, 18 x 23.9 cm (sheet); the author's seal on the reverse
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Zapis socjologiczny” to niewątpliwie opus magnum dorobku Zofii Rydet. Artystka rozpoczęła prace nad nim w wieku bardzo dojrzałym – miała wówczas 67 lat. Pierwsze precyzyjne notatki autorki dotyczące prac nad „Zapisem socjologicznym” pochodzą z 1978 roku, choć pomysł na cykl powstał już w latach 60.. Dość obszerny materiał fotograficzny z wcześniejszego okresu twórczości – w dużej mierze spełniający założenia „Zapisu” – nie został jednak do niego włączony. Ten gigantycznych rozmiarów, złożony z kilkunastu tysięcy negatywów portret ludzkiej rodziny we wnętrzu nie ma swojego odpowiednika w polskiej fotografii – wpisuje się natomiast w kanon światowej fotografii humanistycznej, ukształtowany m.in. przez legendarną wystawę „The family of man” Edwarda Steichena, prezentowaną w 1955 roku w MoMA w Nowym Jorku. Na główny trzon całego zbioru składają się wizerunki mieszkańców wsi i miast, powstałe w rożnych rejonach Polski oraz za granicą. Łączy je ścisły rygor kompozycyjny. Ukazują ludzi – pojedynczo, w parach lub w grupie, na tle wybranej ściany ich mieszkania. Fotografie wykonano przy użyciu lampy błyskowej, z zachowaniem jak najszerszego obrazu całego wnętrza oraz jak największej głębi ostrości. Prezentowana fotografia przedstawia siedzącą na tapczanie parę – przypominając tym samym tradycyjne ludowe monidło, czyli portret ukazujący młodych małżonków. Skromne, schludne wnętrze pozbawione jest ozdob. Stylizowane na ludowe meble oraz makatka na ścianie zdają się sugerować, iż ukazani na zdjęciu bohaterowie przynależą do klasy inteligenckiej.
Fotografią zainteresowała się w latach 50 - tych XX w. Od 1955 związana z Gliwickim Towarzystwem Fotograficznym. Inspirowała się reportażem, makrofotografią oraz pracami twórców nowoczesnych – m.in. Jerzego Lewczyńskiego i Zdzisława Beksińskiego. Autorka wielu cyklów (m.in. „Zapis socjologiczny”) i fotomontaży. Jej prace to przede wszystkim psychologiczne portrety mieszkańców polskiej wsi. Uczestniczka kilkuset wystaw i zdobywczyni kilkudziesięciu nagród.
Description:
From the Series: ’Sociological Record’
gelatin-silver print on baryta paper, 18 x 23.9 cm (sheet); the author's seal on the reverse
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy
Sygnatura
na odwrociu pieczęć autorska
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0