148
Andrzej Paruzel | "Kuchnia", 1976
Estymacja:
12,000 zł - 16,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska: "Klasyka i Awangarda Artystyczna" oraz "Sławy, Gwiazdy, Osobowości"
Artysta
Andrzej Paruzel (1951)
Wymiary
23,2 x 28,8 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, karton, 23,2 x 28,8 cm (wymiary każdej pracy); sygnowany, datowany i opisany p.d.: '"KUCHNIA" - VIDEO/FOTOGRAFIA A.PARUZEL 1976'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
„W sztuce nie chodzi o prawdę. W sztuce chodzi o kreatywność, podniesienie wyobraźni, pewną prowokację społeczną, i odniesienie się do twórców poprzednich”.
– ANDRZEJ PARUZEL
Lata 70. XX w. przyniosły, w ramach namysłu postkonceptualnego, liczne realizacje fotograficzne i wideo-performatywne zakorzenione w analitycznej obserwacji codzienności. Artyści, tacy jak Józef Robakowski czy Andrzej Paruzel, tudzież założony przez Wojciecha Krukowskiego kolektyw Akademia Ruchu, dokumentowali, ale i poddawali krytycznemu spojrzeniu życie w PRL (czy, jak sugerował kurator Stach Ruksza, ujmowali sztukę i życie w rodzaj „egzystencjalnego performansu”). W serii zatytułowanej „Kuchnia” widzimy pozornie banalne kadry, ukazujące stojące na kuchennych palnikach garnki. Jednak na półce tuż obok nich widzimy telewizor, „mediujący” pierwotne przedstawienie. W kolejnych dwóch szerszych kadrach zaś widz dostrzega stojącą na statywie kamerę – z której, jak się domyślamy, pochodzi obraz wyświetlany w czasie rzeczywistym na ekranie telewizora. „Poznając strukturę video instalacji poznajesz możliwość własnej percepcji” – pisał artysta w 1978 roku. W przypadku prezentowanej tu pracy – fotografii będących kadrami z wideoinstalacji – mamy do czynienia z działaniem czysto konceptualnym, biorącym w nawias współczesności i nadającym nowy, czasoprzestrzenny wyraz wielowiekowej tradycji martwej natury.
Magister nauk o ziemi, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Telewizyjnej, Teatralnej i Filmowej.
W latach 70. XX w. uczestniczył w ruchu polskiej awangardy filmowej, w latach 80. i 90. realizował swoje działania i projekcje w przestrzeni publicznej. W latach 80. i 90. XX w. prowadził galerię Hotel Sztuki w Łodzi, realizując szereg wystaw w wielu ośrodkach w Europie, m.in. w Słowackiej Galerii Narodowej w Bratysławie, Kunstwerk w Berlinie, Hotel de Ville miasta Bruksela. Przez ostatnie 30 lat pokazy wideo i prac były realizowane m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej miasta Paryża, gdzie reprezentował Polskę na Biennale Młodych oraz brał udział w dużych wystawach sztuki polskiej i europejskiej, m.in. w Centre Pompidou, Stedelijk Museum i Galerii de Appel w Amsterdamie, Tate Gallery w Londynie i wiele wystaw indywidualnych w Polsce i na świecie. Był uczestnikiem pierwszych festiwali wideo w Hadze, Bilbao i wielu innych. Prace w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Kinematografii w Łodzi oraz w prywatnych kolekcjach. Był stypendystą Ministerstwa Kultury Polski i Francji, oraz prezydenta i wojewody Warszawy i Łodzi.
Description:
"Kitchen", 1976
gelatin-silver print, vintage print on baryta paper, cardboard, 23.2 x 28.8 cm (dimensions of each); signed, dated and described lower right: '"KUCHNIA" - VIDEO/FOTOGRAFIA A.PARUZEL 1976'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
„W sztuce nie chodzi o prawdę. W sztuce chodzi o kreatywność, podniesienie wyobraźni, pewną prowokację społeczną, i odniesienie się do twórców poprzednich”.
– ANDRZEJ PARUZEL
Lata 70. XX w. przyniosły, w ramach namysłu postkonceptualnego, liczne realizacje fotograficzne i wideo-performatywne zakorzenione w analitycznej obserwacji codzienności. Artyści, tacy jak Józef Robakowski czy Andrzej Paruzel, tudzież założony przez Wojciecha Krukowskiego kolektyw Akademia Ruchu, dokumentowali, ale i poddawali krytycznemu spojrzeniu życie w PRL (czy, jak sugerował kurator Stach Ruksza, ujmowali sztukę i życie w rodzaj „egzystencjalnego performansu”). W serii zatytułowanej „Kuchnia” widzimy pozornie banalne kadry, ukazujące stojące na kuchennych palnikach garnki. Jednak na półce tuż obok nich widzimy telewizor, „mediujący” pierwotne przedstawienie. W kolejnych dwóch szerszych kadrach zaś widz dostrzega stojącą na statywie kamerę – z której, jak się domyślamy, pochodzi obraz wyświetlany w czasie rzeczywistym na ekranie telewizora. „Poznając strukturę video instalacji poznajesz możliwość własnej percepcji” – pisał artysta w 1978 roku. W przypadku prezentowanej tu pracy – fotografii będących kadrami z wideoinstalacji – mamy do czynienia z działaniem czysto konceptualnym, biorącym w nawias współczesności i nadającym nowy, czasoprzestrzenny wyraz wielowiekowej tradycji martwej natury.
Magister nauk o ziemi, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Telewizyjnej, Teatralnej i Filmowej.
W latach 70. XX w. uczestniczył w ruchu polskiej awangardy filmowej, w latach 80. i 90. realizował swoje działania i projekcje w przestrzeni publicznej. W latach 80. i 90. XX w. prowadził galerię Hotel Sztuki w Łodzi, realizując szereg wystaw w wielu ośrodkach w Europie, m.in. w Słowackiej Galerii Narodowej w Bratysławie, Kunstwerk w Berlinie, Hotel de Ville miasta Bruksela. Przez ostatnie 30 lat pokazy wideo i prac były realizowane m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej miasta Paryża, gdzie reprezentował Polskę na Biennale Młodych oraz brał udział w dużych wystawach sztuki polskiej i europejskiej, m.in. w Centre Pompidou, Stedelijk Museum i Galerii de Appel w Amsterdamie, Tate Gallery w Londynie i wiele wystaw indywidualnych w Polsce i na świecie. Był uczestnikiem pierwszych festiwali wideo w Hadze, Bilbao i wielu innych. Prace w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Kinematografii w Łodzi oraz w prywatnych kolekcjach. Był stypendystą Ministerstwa Kultury Polski i Francji, oraz prezydenta i wojewody Warszawy i Łodzi.
Description:
"Kitchen", 1976
gelatin-silver print, vintage print on baryta paper, cardboard, 23.2 x 28.8 cm (dimensions of each); signed, dated and described lower right: '"KUCHNIA" - VIDEO/FOTOGRAFIA A.PARUZEL 1976'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, karton
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.d.: '"KUCHNIA" - VIDEO/FOTOGRAFIA A.PARUZEL 1976'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0