116
Zdzisław Sosnowski | "Goalkeeper", 1975
Estymacja:
10,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
8,500 zł
Aukcja na żywo
Fotografia Kolekcjonerska: "Klasyka i Awangarda Artystyczna" oraz "Sławy, Gwiazdy, Osobowości"
Artysta
Zdzisław Sosnowski (1947)
Wymiary
9 x 14 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/karton, papier barytowy, 9 x 14 cm (wymiary każdej pracy); sygnowany i datowany ołówkiem p.d.: 'Zdzisław Sosnowski 1975'; zestaw siedmiu fotografii naklejonych na karton
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Zdzisław Sosnowski jest czołowym przedstawicielem polskiej neoawangardy lat 70. Choć kształcił się na malarza, to jego zainteresowania oscylowały bardziej wokół sztuki mediów – filmu i fotografii. Nie był mu obcy także performance i eksperymentalne działania dźwiękowe, od lat 90. wykorzystywał również techniki komputerowe. W latach 1969-74 Sosnowski uczył się w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, broniąc dyplom zarówno z malarstwa (w pracowni docenta Alfonsa Mazurkiewicza), jak również z przekazu telewizyjnego (w pracowni profesora Leszka Kućmy). Już wtedy twórczość Sosnowskiego wyrażała dojrzały głos sprzeciwu wobec szarej komunistycznej codzienności. Stale szukał również nowych środków wypowiedzi artystycznej dla ulubionej przez siebie sztuki fotomedialnej. Świadomie zrezygnował z narracyjności i kreacyjności swoich prac. Dokumentowane przez niego sytuacje miały być przede wszystkim prawdziwe i naturalne, pozbawione estetyzacji i wymuszeń. Kwintesencją jego sztuki stały się proste czynności. Artysta dążył do wypracowania obrazu zbliżonego jak najbardziej do zastanej rzeczywistości – bez upiększeń, sztuczności czy teatralności.
W tworzonym od 1974 roku cyklu fotografii „Goalkeeper” Zdzisław Sosnowski skupił się na analizie procesów tworzenia (symulowania) przez mass media współczesnych mitów, promowania idoli i ich spektakularnych karie
Twórca awangardowych filmów i fotografii, performer, malarz, realizator eksperymentalnych prac z dźwiękiem oraz obrazów opracowanych komputerowo. W latach 1969-1974 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, gdzie uzyskał dyplom z malarstwa w pracowni doc. Alfonsa Mazurkiewicza i przekazu telewizyjnego w pracowni prof. Leszka Kućmy. W latach 1972-74 członek grupy Galeria Sztuki Aktualnej. W 1975 roku Sosnowski przeprowadził się do Warszawy, gdzie wraz z Januszem Haką i Jackiem Drabikiem objął kierownictwo artystyczne Galerii Współczesnej, zamkniętej przez władze polityczne w 1977 roku. W tym samym roku poślubił Teresę Tyszkiewicz, z którą zrealizował w następnych latach wspólnie kilka filmów. W latach 1978-1981 Sosnowski prowadził Galerię Studio, a w roku 1980 był współzałożycielem Związku Twórców Filmowych "Remont" (1980). W 1982 roku wyjechał do Francji, gdzie obecnie mieszka.
Description:
"Goalkeeper", 1975
gelatin-silver print, vintage print on baryta paper, cardboard, 9 x 14 cm (dimensions of each); signed and dated with a pencil lower right: 'Zdzislaw Sosnowski 1975'; a set of seven photos stuck on a cardboard
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Zdzisław Sosnowski jest czołowym przedstawicielem polskiej neoawangardy lat 70. Choć kształcił się na malarza, to jego zainteresowania oscylowały bardziej wokół sztuki mediów – filmu i fotografii. Nie był mu obcy także performance i eksperymentalne działania dźwiękowe, od lat 90. wykorzystywał również techniki komputerowe. W latach 1969-74 Sosnowski uczył się w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, broniąc dyplom zarówno z malarstwa (w pracowni docenta Alfonsa Mazurkiewicza), jak również z przekazu telewizyjnego (w pracowni profesora Leszka Kućmy). Już wtedy twórczość Sosnowskiego wyrażała dojrzały głos sprzeciwu wobec szarej komunistycznej codzienności. Stale szukał również nowych środków wypowiedzi artystycznej dla ulubionej przez siebie sztuki fotomedialnej. Świadomie zrezygnował z narracyjności i kreacyjności swoich prac. Dokumentowane przez niego sytuacje miały być przede wszystkim prawdziwe i naturalne, pozbawione estetyzacji i wymuszeń. Kwintesencją jego sztuki stały się proste czynności. Artysta dążył do wypracowania obrazu zbliżonego jak najbardziej do zastanej rzeczywistości – bez upiększeń, sztuczności czy teatralności.
W tworzonym od 1974 roku cyklu fotografii „Goalkeeper” Zdzisław Sosnowski skupił się na analizie procesów tworzenia (symulowania) przez mass media współczesnych mitów, promowania idoli i ich spektakularnych karie
Twórca awangardowych filmów i fotografii, performer, malarz, realizator eksperymentalnych prac z dźwiękiem oraz obrazów opracowanych komputerowo. W latach 1969-1974 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, gdzie uzyskał dyplom z malarstwa w pracowni doc. Alfonsa Mazurkiewicza i przekazu telewizyjnego w pracowni prof. Leszka Kućmy. W latach 1972-74 członek grupy Galeria Sztuki Aktualnej. W 1975 roku Sosnowski przeprowadził się do Warszawy, gdzie wraz z Januszem Haką i Jackiem Drabikiem objął kierownictwo artystyczne Galerii Współczesnej, zamkniętej przez władze polityczne w 1977 roku. W tym samym roku poślubił Teresę Tyszkiewicz, z którą zrealizował w następnych latach wspólnie kilka filmów. W latach 1978-1981 Sosnowski prowadził Galerię Studio, a w roku 1980 był współzałożycielem Związku Twórców Filmowych "Remont" (1980). W 1982 roku wyjechał do Francji, gdzie obecnie mieszka.
Description:
"Goalkeeper", 1975
gelatin-silver print, vintage print on baryta paper, cardboard, 9 x 14 cm (dimensions of each); signed and dated with a pencil lower right: 'Zdzislaw Sosnowski 1975'; a set of seven photos stuck on a cardboard
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/karton, papier barytowy
Sygnatura
sygnowany i datowany ołówkiem p.d.: 'Zdzisław Sosnowski 1975'; zestaw siedmiu fotografii naklejonych na karton
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0