Powrót do DESA.PL
64 of Liczba obiektów: 72
64
Henryk Epstein | "Jabłonie" ("Les Pommiers")
Estymacja:
24,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Henryk Epstein (1891 - 1944)
Wymiary
38,5 x 46 cm
Opis
olej/płótno, 38,5 x 46 cm; sygnowany l.d.: 'H. Epstein'; na krośnie malarskim papierowa nalepka paryskiej Galerii Berri-Raspail opisana tytułem pracy

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Renoir, Soutine i Modgiliani to trzy nazwiska, które paryscy krytyce najczęściej przywoływali pisząc o malarstwie Henryka Epsteina. Czwartym "nazwiskiem", a właściwie elementem jego sztuki był widoczny dla autorów, ale trudny do zdefiniowania pierwiastek "obcy". Określano go niekiedy jako "żydowski", "wschodni", "polski", albo "rosyjski" (aż do lat 30. dla wielu Francuzów Polska była po prostu dawną prowincją Imperium). Zdaniem René Barotta to właśnie "krajowi rodzinnemu [Epstein] zawdzięcza tę głębię, tak przyciągającą stronę swojego malarstwa, jego dziwne bogactwo plastyczne" ("L’Homme libre", 20.11.1931, s. 2).

Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.

Description:
oil on canvas, 38.5 x 46 cm

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0