58
Feliks Michał Wygrzywalski | Akt męski siedzący, 1894
Estymacja:
20,000 zł - 28,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
126,5 x 75 cm
Opis
olej/płótno, 126,5 x 75 cm; sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'studjum I rok Akademji klasa prof. K. Marra | F. M. Wygrzywalski Monachjum 1894.'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Karl Marr był profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Monachium w latach 1890- 1924 i tym samym przedstawicielem elitarnego grona kilkunastu artystów-wykładowców (w letnim semestrze 1895 roku kolegium profesorskie tworzyło 12 malarzy i 2 rzeźbiarzy, jak podaje Halina Stępień w swojej książce "Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1856-1914"). Prowadził jedną z Malklassen, które różniły się ze względu na orientację artystyczną profesorów - do najbardziej zachowawczych (jak np. Wilhelm Diez) po modernistów (np. Franz von Stuck). Marr sytuował się raczej pośrodku - jego malarstwo wyrosło na klasycznym, akademicko-historycznym warsztacie, lecz nieobce mu były nowoczesne eksperymenty. Polscy studenci przybyli do Monachium byli jego uczniami od 1894 do 1912 roku. Najczęściej były to pomniejsze nazwiska, słabo rozpoznane przez współczesną historii sztuki. "Akt męski siedzący", dzieło powstałe w pracowni niemieckiego artysty, stanowi fascynujący dokument edukacji akademickiej końca XIX stulecia, będący malarskim, "pracownianym" studium modela z natury. Wygrzywalski urodził się w 1875 roku w Przemyślu. W 1889 roku przyjechał do Lwowa, gdzie podjął naukę w Wyższej Szkole Realnej. Zaczynał jako kopista dzieł Jacka Malczewskiego i Henryka Siemiradzkiego i jako młodzieniec uczestniczył w pracach przy "Panoramie Racławickiej" Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Zostając laureatem stypendium Fundacji im. Malinowskiego w 1893 roku, mógł wyjechać do Monachium, gdzie rozpoczął studia właśnie u Karla Marra i Johanna Caspara Hertericha.
Studiował w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1893-98 oraz w Académie Julian w Paryżu. W 1900 roku osiadł w Rzymie, skąd odbywał liczne artystyczne podróże, m.in. do Egiptu. W 1908 roku powrócił do Lwowa, gdzie osiadł na stałe. Tam otrzymał zamówienie na ozdobienie wnętrz Izby Przemysłowo-Handlowej. Zajmował się scenografią i pełnił funkcję inspektor sceny w Teatrze Miejskim. Projektował kostiumy teatralne i witraże. W twórczości malarskiej posługiwał się językiem naturalizmu, używając kontrastowej, śmiałej palety barwnej. Tworzył głównie popularne sceny morskie i orientalne, często przedstawiające ludzką pracę lub skupione wokół postaci kobiety.
Description:
oil on canvas, 126.5 x 75 cm (dimensions in frame)
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Karl Marr był profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Monachium w latach 1890- 1924 i tym samym przedstawicielem elitarnego grona kilkunastu artystów-wykładowców (w letnim semestrze 1895 roku kolegium profesorskie tworzyło 12 malarzy i 2 rzeźbiarzy, jak podaje Halina Stępień w swojej książce "Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1856-1914"). Prowadził jedną z Malklassen, które różniły się ze względu na orientację artystyczną profesorów - do najbardziej zachowawczych (jak np. Wilhelm Diez) po modernistów (np. Franz von Stuck). Marr sytuował się raczej pośrodku - jego malarstwo wyrosło na klasycznym, akademicko-historycznym warsztacie, lecz nieobce mu były nowoczesne eksperymenty. Polscy studenci przybyli do Monachium byli jego uczniami od 1894 do 1912 roku. Najczęściej były to pomniejsze nazwiska, słabo rozpoznane przez współczesną historii sztuki. "Akt męski siedzący", dzieło powstałe w pracowni niemieckiego artysty, stanowi fascynujący dokument edukacji akademickiej końca XIX stulecia, będący malarskim, "pracownianym" studium modela z natury. Wygrzywalski urodził się w 1875 roku w Przemyślu. W 1889 roku przyjechał do Lwowa, gdzie podjął naukę w Wyższej Szkole Realnej. Zaczynał jako kopista dzieł Jacka Malczewskiego i Henryka Siemiradzkiego i jako młodzieniec uczestniczył w pracach przy "Panoramie Racławickiej" Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Zostając laureatem stypendium Fundacji im. Malinowskiego w 1893 roku, mógł wyjechać do Monachium, gdzie rozpoczął studia właśnie u Karla Marra i Johanna Caspara Hertericha.
Studiował w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1893-98 oraz w Académie Julian w Paryżu. W 1900 roku osiadł w Rzymie, skąd odbywał liczne artystyczne podróże, m.in. do Egiptu. W 1908 roku powrócił do Lwowa, gdzie osiadł na stałe. Tam otrzymał zamówienie na ozdobienie wnętrz Izby Przemysłowo-Handlowej. Zajmował się scenografią i pełnił funkcję inspektor sceny w Teatrze Miejskim. Projektował kostiumy teatralne i witraże. W twórczości malarskiej posługiwał się językiem naturalizmu, używając kontrastowej, śmiałej palety barwnej. Tworzył głównie popularne sceny morskie i orientalne, często przedstawiające ludzką pracę lub skupione wokół postaci kobiety.
Description:
oil on canvas, 126.5 x 75 cm (dimensions in frame)
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0